Dziś został uruchomiony serwis Polskanatle.pl, który w prosty i obiektywny sposób prezentuje dane obrazujące rozwój gospodarczy, przemiany społeczne oraz pozycję Polski na tle innych państw w wielu różnych dziedzinach. Publikowane materiały opierają się na rzetelnych, jasno wskazanych źródłach i zawierają komentarze eksperckie, m.in. Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Kto chętniej robi zakupy w sieci: Polacy czy Hiszpanie? Ile baterii do aut elektrycznych jeżdżących po ulicach Europy pochodzi znad Wisły, a ile z Niemiec lub Węgier? Który z paszportów, polski czy japoński, pozwala na wjazd do większej liczby krajów bez wizy? Ile PKB wydaliśmy w ostatnim roku na zbrojenia, a ile sąsiedzi z Grupy Wyszehradzkiej? Na co dzień nie zadajemy sobie takich pytań, co nie oznacza, że są one błahe lub mało istotne. Najważniejsze, by odpowiedzi bazowały na sprawdzonych źródłach.
– Ciekawe dane i liczby, zestawienia, nieoczywiste porównania, odpowiedzi na wiele nieszablonowych pytań o szerokiej tematyce gospodarczej i społecznej. Przyjazna forma wzbogacona infografikami. Tym w skrócie jest serwis Polskanatle.pl, który ma zachęcać do sięgania do źródeł oraz weryfikowania informacji – mówi Mateusz Mrozek, Dyrektor Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK. – Czym wyróżniamy się w porównaniu z naszymi sąsiadami, a nad czym musimy jeszcze popracować? Kto z nas wie, że możemy pochwalić się wysoką pozycją pod względem postępów w cyberbezpieczeństwie? Z kolei w rankingu poziomu zaawansowania cyfrowego obywateli państw Starego Kontynentu, czyli umiejętności korzystania z internetu oraz aplikacji mobilnych, jesteśmy na 24. miejscu. Za nami są tylko Grecy, Bułgarzy i Rumuni – wymienia Mateusz Mrozek.
Jak pokazują badania, ponad połowa Polaków czerpie wiedzę o Polsce i świecie z serwisów internetowych. Media społecznościowe są czwartym – po telewizji, radiu, prasie drukowanej i publikowanej online – najpopularniejszym źródłem informacji [1]. Korzysta z nich 45% respondentów. Ponad połowa (51%) twierdzi, że właśnie w mediach społecznościowych trafiła na fałszywe informacje, a 40% badanych szuka informacji w alternatywnych źródłach. Dezinformacji doświadczyło ośmiu na dziesięciu dorosłych Polaków. Według nich zbyt dużo kłamliwych treści, które można znaleźć w internecie, dzieli społeczeństwo. Tylko 22% badanych zetknęło się z działalnością fact-checkerów (instytucji i serwisów weryfikujących informacje pojawiające się w mediach), a zaledwie 5% korzysta z ich wiedzy jako źródła informacji.
Serwis Polskanatle.pl to projekt realizowany przez NASK, który długofalowo ukierunkowany jest na budowanie świadomości jakości danych i informacji w debacie publicznej. Wszystkie materiały, które pojawią się w serwisie oparte są na rzetelnych danych m.in. ze źródeł publicznych, firm czy instytutów badawczych oraz stowarzyszeń. Dodatkowo można zapoznać się z metodologią badań. Wszystko po to, aby uwrażliwiać na korzystanie z wiarygodnych źródeł oraz weryfikowanie i sprawdzanie informacji w obliczu wyzwań związanych z dezinformacją zwłaszcza w internetowej przestrzeni informacyjnej.
[1] Raport „Dezinformacja oczami Polaków”, Digital Poland, luty 2022 r.