Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo
Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!


Platformy internetowe oferują wachlarz usług reklamowych. Potencjał tych narzędzi dostrzegli także cyberprzestępcy i coraz śmielej wykorzystują je do dystrybucji treści, które mają skłonić użytkowników do udziału w fałszywych programach inwestycyjnych. W gorącym okresie przedwyborczym pojawiają się nawet reklamy, w których bohaterami są politycy. Ich wizerunek jest wykorzystywany, bo cieszą się zainteresowaniem mediów i zaufaniem Polaków, a oszuści chętnie wykorzystują ich autorytet i popularność.
Tego typu reklamy są przygotowywane w taki sposób, aby wyglądały wiarygodnie i przypominały artykuły bądź materiały wideo ze znanych portali informacyjnych. Treść ma nas zaciekawić, a jeśli wejdziemy na przygotowaną przez oszustów stronę, zaproponują nam wyjątkowo opłacalną i bezpieczną inwestycją w fundusze, akcje skarbu państwa lub dużych firm technologicznych. W materiale znajdziemy opis platform inwestycyjnych, za pomocą których możemy rzekomo inwestować w kryptowaluty lub akcje. Obieca się nam wysokie zyski bez ryzyka utraty pieniędzy, a do wszystkiego będzie przekonywał na przykład znany polityk.
Uwaga na fałszywe strony
Gdy potencjalna ofiara trafi na specjalnie przygotowaną stronę przedstawiającą zalety platformy inwestycyjnej będzie musiała wypełnić formularz kontaktowy. Następnie przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za fałszywe oferty kontaktuje się telefonicznie i nakłania do wykonania przelewu na poczet inwestycji. Oczywiście pieniądze nie są inwestowane, tylko przelewane na konto przestępców, a żadne zyski nigdy nie trafiają z powrotem do użytkownika.
W 2024 roku zaobserwowaliśmy znaczące nasilenie tego typu incydentów. Tylko w pierwszym kwartale minionego roku Zespół CERT Polska zidentyfikował blisko 14 tysięcy domen oferujących fałszywe inwestycje, a w całym roku było ich przeszło 50 tys.! Ponad połowa wszystkich oszukańczych stron, które trafiły na Listę Ostrzeżeń w 2024 r. to te powiązane z opisywanym procederem. W tym roku ten trend się utrzymuje, ale oszuści udoskonalają swoje metody działania i w reklamach wykorzystują nawet wizerunki kandydatów w wyścigu prezydenckim.
Jak działają oszuści? Jak zadbać o bezpieczeństwo?
Ten mechanizm przynosi straty po stronie osób, których wizerunek został wykorzystany w nieuprawiony sposób, ale jest także niezwykle groźny społecznie. Zaufanie, którym obserwujący obdarzają znane osoby, jest bowiem nadużywane i wykorzystywane do budowania autorytetu, a finalnie do okradania nieświadomych użytkowników, którzy za swoje straty finansowe obwiniają tych, których “twarzy” użyli oszuści.
Warto zapamiętać, że jeśli jakaś oferta wydaje się wyjątkowo korzystna, może nie być prawdziwa. Zachowaj czujność, jeśli w reklamie widzisz wizerunki znanych osób, logo dużych instytucji. Użyte zdjęcia nie muszą świadczyć o tym, że te osoby czy firmy rzeczywiście promują tę ofertę, dlatego zawsze sprawdź źródło informacji. Nie podawaj swoich danych, jeśli nie chcesz, by trafiły w ręce oszustów i nie udostępniaj dalej takich ofert, jeśli nie chcesz narazić znajomych na potencjalne straty. Ale przede wszystkim REAGUJ. Zgłoś fałszywą stronę internetową do CERT Polska, korzystając z formularza pod adresem: https://incydent.cert.pl/domena.
Link do fałszywej strony można zgłosić do CERT Polska również za pośrednictwem aplikacji mObywatel, wybierając usługę „Bezpiecznie w sieci”, a następnie kolejno: „Zgłoś incydent”, „Oszustwa i cyberataki”, „Złośliwa strona internetowa”. Reklamę i profil warto natomiast zgłosić do administratorów portalu. To ważny krok, bo choć podejmujemy szereg działań, które mają chronić Polaków przed skutkami cyberoszustw, to walkę z tym procederem utrudnia niedostateczna reakcja platform reklamowych na oszukańcze treści. W szczególności tych o największych zasięgach, należących do gigantów technologicznych takich jak Meta (Facebook, Instagram) czy Google. Razem wywierajmy presję, która poprawi nasze bezpieczeństwo w mediach społecznościowych!
Więcej informacji na temat opisywanego powyżej zagrożenia można znaleźć w analizie “Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych” opublikowanej na stronie CERT Polska.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Od lajków do lęków – zaburzenia odżywiania w erze scrollowania
Zaburzenia psychiczne związane z jedzeniem i zniekształcony obraz ciała coraz częściej zaczynają się od ekranu telefonu. Problem ten wpisuje się szerzej w kryzys zdrowia psychicznego zanurzonych w środowisku cyfrowym młodych ludzi. Nastolatki patrzą na idealny świat w mediach społecznościowych, a siebie widzą w krzywym zwierciadle.
Port Polska z NASK
Rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej to dziś nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale również cyfrowe. W erze, gdy każdy element systemu jest połączony i zdigitalizowany, odporność na zagrożenia cybernetyczne staje się równie istotna jak beton czy stal.
Jak nie utonąć w oceanie internetu? NASK podpowiada
Cyberprzestępcy nie śpią, a ich metody zmieniają się tak szybko, jak szybko rozwija się technologia. Jak nie dać się złapać w sieciowe pułapki? Z pomocą przychodzi nowa publikacja NASK – „ABC cyberbezpieczeństwa 2.0”, poradnik przygotowany w ramach OSE.







