Typ_aktualnosc Aktualność
17 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo

Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!

Zaskoczona kobieta przed ekranem laptopa
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Platformy internetowe oferują wachlarz usług reklamowych. Potencjał tych narzędzi dostrzegli także cyberprzestępcy i coraz śmielej wykorzystują je do dystrybucji treści, które mają skłonić użytkowników do udziału w fałszywych programach inwestycyjnych. W gorącym okresie przedwyborczym pojawiają się nawet reklamy, w których bohaterami są politycy. Ich wizerunek jest wykorzystywany, bo cieszą się zainteresowaniem mediów i zaufaniem Polaków, a oszuści chętnie wykorzystują ich autorytet i popularność.

Tego typu reklamy są przygotowywane w taki sposób, aby wyglądały wiarygodnie i przypominały artykuły bądź materiały wideo ze znanych portali informacyjnych. Treść ma nas zaciekawić, a jeśli wejdziemy na przygotowaną przez oszustów stronę, zaproponują nam wyjątkowo opłacalną i bezpieczną inwestycją w fundusze, akcje skarbu państwa lub dużych firm technologicznych. W materiale znajdziemy opis platform inwestycyjnych, za pomocą których możemy rzekomo inwestować w kryptowaluty lub akcje. Obieca się nam wysokie zyski bez ryzyka utraty pieniędzy, a do wszystkiego będzie przekonywał na przykład znany polityk.

Uwaga na fałszywe reklamy

Uwaga na fałszywe strony

Gdy potencjalna ofiara trafi na specjalnie przygotowaną stronę przedstawiającą zalety platformy inwestycyjnej będzie musiała wypełnić formularz kontaktowy. Następnie przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za fałszywe oferty kontaktuje się telefonicznie i nakłania do wykonania przelewu na poczet inwestycji. Oczywiście pieniądze nie są inwestowane, tylko przelewane na konto przestępców, a żadne zyski nigdy nie trafiają z powrotem do użytkownika.

W 2024 roku zaobserwowaliśmy znaczące nasilenie tego typu incydentów. Tylko w pierwszym  kwartale minionego roku Zespół CERT Polska zidentyfikował blisko 14 tysięcy domen oferujących fałszywe inwestycje, a w całym roku było ich przeszło 50 tys.! Ponad połowa wszystkich oszukańczych stron, które trafiły na Listę Ostrzeżeń w 2024 r. to te powiązane z opisywanym procederem. W tym roku ten trend się utrzymuje, ale oszuści udoskonalają swoje metody działania i w reklamach wykorzystują nawet wizerunki kandydatów w wyścigu prezydenckim.

Jak działają oszuści? Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Ten mechanizm przynosi straty po stronie osób, których wizerunek został wykorzystany w nieuprawiony sposób, ale jest także niezwykle groźny społecznie. Zaufanie, którym obserwujący obdarzają znane osoby, jest bowiem nadużywane i wykorzystywane do budowania autorytetu, a finalnie do okradania nieświadomych użytkowników, którzy za swoje straty finansowe obwiniają tych, których “twarzy” użyli oszuści.

Warto zapamiętać, że jeśli jakaś oferta wydaje się wyjątkowo korzystna, może nie być prawdziwa. Zachowaj czujność, jeśli w reklamie widzisz wizerunki znanych osób, logo dużych instytucji. Użyte zdjęcia nie muszą świadczyć o tym, że te osoby czy firmy rzeczywiście promują tę ofertę, dlatego zawsze sprawdź źródło informacji. Nie podawaj swoich danych, jeśli nie chcesz, by trafiły w ręce oszustów i nie udostępniaj dalej takich ofert, jeśli nie chcesz narazić znajomych na potencjalne straty. Ale przede wszystkim REAGUJ. Zgłoś fałszywą stronę internetową do CERT Polska, korzystając z formularza pod adresem: https://incydent.cert.pl/domena.

Link do fałszywej strony można zgłosić do CERT Polska również za pośrednictwem aplikacji mObywatel, wybierając usługę „Bezpiecznie w sieci”, a następnie kolejno: „Zgłoś incydent”, „Oszustwa i cyberataki”, „Złośliwa strona internetowa”. Reklamę i profil warto natomiast zgłosić do administratorów portalu. To ważny krok, bo choć podejmujemy szereg działań, które mają chronić Polaków przed skutkami cyberoszustw, to walkę z tym procederem utrudnia niedostateczna reakcja platform reklamowych na oszukańcze treści. W szczególności tych o największych zasięgach, należących do gigantów technologicznych takich jak Meta (Facebook, Instagram) czy Google. Razem wywierajmy presję, która poprawi nasze bezpieczeństwo w mediach społecznościowych!

Więcej informacji na temat opisywanego powyżej zagrożenia można znaleźć w analizie “Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych” opublikowanej na stronie CERT Polska.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Dwóch mężczyzn w garniturach siedzi przy stole i przegląda dokumenty, za nimi stoją flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|4 min. czytania

Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej

NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Otwarcie ofert na pracownie AI i STEM
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Października 2025|2 min. czytania

Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!

Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.

Grafika promująca Zawody OSINT CTF organizowane przez NASK, z datą 24–25 listopada 2025 i turkusową flagą z logo OSINT CTF na fioletowym tle.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|3 min. czytania

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF

Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.

Grafika promująca Kongres OSE 2025 organizowany przez NASK. Na plakacie widnieje hasło wydarzenia: „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. W tle widoczny jest nowoczesny, niebieski motyw graficzny symbolizujący technologię i edukację cyfrową. Na dole umieszczono informacje o dacie wydarzenia – 2 grudnia 2024 roku – oraz link do strony rejestracyjnej: kongres.ose.gov.pl.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Listopada 2025|4 min. czytania

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.

Informacje

Najnowsze aktualności

Grafika promująca wydarzenie Digital Skills Summit. Na pierwszym planie widoczne jest logo konferencji, a w tle rozmyta publiczność siedząca na sali. Na dole podane są daty: 26–27 listopada 2025 oraz miejsce: Gdańsk.
Typ_aktualnosc Aktualność
21 Listopada 2025|3 min. czytania

Pracuj mądrzej, a nie ciężej. Digital Skills Summit 2025

Jakich kompetencji szukają pracodawcy podczas rekrutacji? Jak AI zmienia rynek pracy? Co robić żeby nie stać się ofiarą wykluczenia cyfrowego? Czy przekwalifikowanie się naprawdę jest tak trudne? To wszystkie pytania padną już 26 i 27 listopada podczas konferencji Digital Skills Summit, którą organizuje NASK. Rejestracja trwa.

Dwaj mężczyźni stoją przed ścianą z logotypami NASK, trzymając otwarte teczki z podpisanym porozumieniem o współpracy.
Typ_aktualnosc Aktualność
19 Listopada 2025|4 min. czytania

Stop medycznej dezinformacji po raz trzeci

NASK nie zwalnia tempa w walce z dezinformacją medyczną i wzmacnia współpracę na rzecz rzetelnej informacji o zdrowiu. Instytut podpisał właśnie trzecie porozumienie – tym razem z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym.

Grafika promująca model językowy PLLuM. Na górze znajdują się geometryczne kształty w kolorach fioletu, turkusu i bieli. Na dole widnieje logo PLLuM wraz z napisem „Polish Large Language Model”.
Typ_aktualnosc Aktualność
17 Listopada 2025|4 min. czytania

Jak wychować AI? Poznaj PLLuM-Align

PLLuM-Align to pierwszy w Polsce otwarty zbiór danych z przykładami ludzkich preferencji. Służy do ulepszania i dostrajania modeli językowych. Zawiera ponad 4 tys. ręcznie ocenionych przykładów, które pomagają tworzyć bezpieczne, pomocne i zgodne z polskim kontekstem odpowiedzi.