Jak rozpoznać dezinformację? Eksperci NASK zapraszają dziennikarzy na szkolenie
Jakie są mechanizmy dezinformacji? Dlaczego to zjawisko jest tak groźne? Skąd wiadomo, że dane źródło informacji wprowadza w błąd? Szerzej o dezinformacji opowiedzą eksperci NASK podczas szkolenia dla przedstawicieli mediów. Zapraszamy!


Rozwój technologii niesie za sobą nie tylko możliwości, ale i zagrożenia. Fałszywe informacje, zdjęcia, nagrania, a nawet nieistniejący celebryci czy politycy. Z tym stykamy się obecnie w sieci każdego dnia. Fałszywe informacje rozprzestrzeniają się na nieosiągalną wcześniej skalę, a ich zasięg stał się na tyle duży, że może wpłynąć na funkcjonowanie całego kraju.
Problem ten dotyka również dziennikarzy, którzy stoją przed wyzwaniem rozpoznawania i eliminowania nieprawdziwych treści. Identyfikacja fałszywych informacji oraz rozumienie technik manipulacji stały się nieodzownym elementem pracy każdego reportera. Instytut NASK, który ma szerokie kompetencje w zakresie analizy i przeciwdziałania dezinformacji, wspiera dziennikarzy w tym obszarze, aby wspólnie minimalizować wpływ manipulacji informacyjnych na społeczeństwo.
Jak rozpoznać manipulacje, deepfake’i i nie dać się wykorzystać?
Po szkoleniu dla przedstawicieli włoskich mediów eksperci instytutu NASK z Ośrodka Analizy Dezinformacji organizują podobne spotkania również dla dziennikarzy z Polski. Pierwsze z nich odbyło się 18-19 października w Otwocku. Koncentrowało się na wyzwaniach związanych z dezinformacją, narzędziach oraz sposobach weryfikowania treści i źródeł.
Specjaliści z NASK zaprezentowali też przykłady zastosowania deepfakeów i innych technik służących do tworzenia przekazów, których celem jest wprowadzenie społeczeństwa w błąd. I przedstawili przykłady wykorzystania dziennikarzy w operacjach informacyjnych. Jednym z kluczowych elementów spotkania były techniki weryfikacji informacji, które pozwalają dziennikarzom sprawdzić autentyczność materiałów wizualnych i wideo. Eksperci NASK wyjaśnili również, jak algorytmy i bańki informacyjne sprzyjają rozprzestrzenianiu się dezinformacji oraz jak współpracować z platformami społecznościowymi, by ograniczać jej zasięg.
Kolejne szkolenia otwarte dla mediów już 12-13 listopada. Zapraszamy!
Kolejna edycja szkolenia dla dziennikarzy odbędzie się w 12-13 listopada 2024 r. w Nadarzynie. Jego celem jest dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy oraz praktycznych umiejętności związanych z dezinformacją, które będą przydatne w codziennej pracy. Spotkanie będzie również okazją do dyskusji, przed jakimi wyzwaniami stoją obecnie media podczas tworzenia materiałów i weryfikowania źródeł informacji.
Wyróżnione aktualności
Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów
Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.
Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA
Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.
300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok
Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.
Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!
Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!
Najnowsze aktualności
Puls dezinformacji. EKG w Katowicach
Fałszywe narracje w infosferze to coraz większy problem społeczny. Szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich. Jaka jest skala i dynamika tego zjawiska? Jak wpływa na życie społeczne oraz publiczne? To kwestie, które przewijają się w dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo
Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!
Słodka nazwa, gorzkie konsekwencje – co tak naprawdę robią pliki cookie?
Wchodzisz na stronę internetową, chcesz tylko przeczytać artykuł, sprawdzić przepis, kupić bilet. Ale zanim zobaczysz pierwszy akapit czy zdjęcie, na ekranie pojawia się znajome okienko: „Ta strona używa plików cookie. Akceptujesz? Klikasz „Zgadzam się” – jak zwykle, szybko, odruchowo. Przecież to tylko formalność.