Typ_aktualnosc Aktualność
21 Marca 2025|7 min. czytania

Czy jeden tweet może naprawdę zmienić Polskę? Szkolenie dla infuencerów w NASK

Czy jeden post w mediach społecznościowych może naprawdę zmienić wynik wyborów? W Stanach Zjednoczonych wystarczyła krótka wypowiedź Taylor Swift, by tysiące niezdecydowanych ruszyło do urn, a w Rumunii niepozorne filmiki na TikToku wywindowały nową twarz na polityczne szczyty. Te przykłady pokazują, jak potężną siłę mają dzisiaj influencerzy i twórcy internetowi.

Grupa osób uczestniczy w spotkaniu w siedzibie NASK. Uczestnicy siedzą przy długim stole konferencyjnym, na którym znajdują się laptopy, notatki i butelki wody. W tle widoczne jest logo NASK na granatowej ściance reklamowej. W centrum kadru znajduje się kobieta w czerwonej marynarce, uśmiechająca się w stronę aparatu, obok niej siedzi kobieta w białej marynarce z neutralnym wyrazem twarzy. Po lewej stronie kadru znajduje się kobieta w okularach z uśmiechem na twarzy.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

„Nawet jeśli sądzimy, że rozpoznamy fake newsy, łatwo dać się podejść. Zwłaszcza kiedy posty i komentarze zalewają nas z każdej strony. Trolle działają niemal na etacie – to dla nich codzienna praca, której efekty widać w sieci dosłownie w kilka dni” – podkreśla Magdalena Wilczyńska, Dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK.

Właśnie dlatego, w ramach projektu #ParasolWyborczy, NASK zorganizował szkolenie adresowane do liderów opinii oraz twórców cyfrowych. Jego celem było wspólne spojrzenie na wyzwania dezinformacji przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi.

„Każdy z was ma tysiące obserwatorów, spotykając się z wami, mamy poczucie, że tak naprawdę spotykamy się z kilkoma milionami Polaków” – podkreślała, doktor Agnieszka Lipińska, kierująca Ośrodkiem Analizy Dezinformacji w NASK.

34 miliony komentarzy i „farma trolli” na etacie

Podczas szkolenia padło wiele przykładów dezinformacji. Z wieloma z nich spotykamy się przy okazji każdych wyborów — do takich należą historie o „znikającym tuszu” na kartach czy rzekomych „maszynach niszczących głosy”. Brzmią kuriozalnie, ale w kluczowych momentach często skutecznie wzbudzają wątpliwości obywateli i mogą zachwiać zaufaniem do całego procesu głosowania.

„Skoordynowane kampanie dezinformacyjne coraz częściej przypominają precyzyjnie zaplanowaną akcję marketingową, gdzie każdy wpis i komentarz służy jednemu celowi — by zmanipulować odbiorcę” — podkreśla dr Agnieszka Lipińska.

Omawiano również głośną sprawę „rosyjskiej fabryki trolli” działającej na terenie Europy. Według ujawnionych informacji, w ciągu zaledwie czterech miesięcy wyprodukowała ponad 34 miliony komentarzy. „Takie osoby pracują jak w normalnej firmie: mają swoje normy, a za dużą aktywność dostają premie” – wyjaśniała dr Agnieszka Lipińska z Ośrodka Analizy Dezinformacji NASK. Zalew manipulacyjnych wpisów sprawia, że odbiorcy tracą orientację, co jest prawdą, a co jedynie sprytnie zaprojektowaną operacją.

W Rumunii dużą rolę odegrały algorytmy TikToka oraz influencerzy, którzy – często nieświadomie – brali udział w promocji prorosyjskiego kandydata Călina Georgescu. Jak tłumaczyli eksperci NASK, treści były umiejętnie maskowane – nie zawsze wspominano nazwisko polityka, ale padały sformułowania, które idealnie wpisywały się w profil tego kandydata, w jego hasła wyborcze; takie jak „potrzebujemy silnego przewodnika” czy „czas na nową energię”. Kampania była na tyle skuteczna, że w krótkim czasie Georgescu stał się viralowym fenomenem. O skali zjawiska najlepiej świadczy fakt, że TikTok został wezwany przed Komisję Europejską, aby złożyć wyjaśnienia na temat promowania treści politycznych bez odpowiednich oznaczeń.

W Niemczech natomiast głośno było o fejkach traktujących o „maszynach niszczących głosy” oddawane na partię prawicową AfD i sztucznej inteligencji podszywającej się pod zwykłą użytkowniczkę – mimo że sama przyznawała: „Jestem AI”.

Larissa Wagner – bo tak nazywała się postać – to w pełni wykreowana przez AI influencenrka. „Każde jej nagranie zaczynało się od zapewnień: »Hej, nie jestem prawdziwą osobą, ale będę głosować na partię AfD«” – tłumaczyła dr Lipińska. „Ku zaskoczeniu wielu, ludzie wierzyli, że jest prawdziwa i masowo komentowali jej »opinie polityczne«. To dobitnie pokazuje, jak technologia może kreować fałszywe autorytety, które potem wpływają na realne wybory obywateli” – dodała.

Wszystko to pokazuje, że dezinformatorzy wciąż szukają nowych metod wpływania na opinię publiczną, a my musimy zachowywać ostrożność wobec treści, którymi będziemy bombardowani.

Ważnym wątkiem było też ustawianie algorytmów przez duże platformy. „Jeśli Facebook czy Twitter (obecnie X) promuje określone treści, a inne spycha na margines, użytkownik może nawet nie zauważyć, że do jego oczu dociera tylko fragment rzeczywistości” – ostrzegali eksperci – „Problem zaczyna się na dobre, gdy ktoś tak wpływowy jak Elon Musk podejmuje decyzje dotyczące algorytmów w serwisie używanym przez setki milionów ludzi. To już nie jest tylko kwestia moderacji treści, ale także realnej zdolności do kształtowania nastrojów i wyników demokratycznych głosowań. Gdy do tego dodamy coraz bardziej zaawansowane narzędzia AI, otrzymujemy potencjał do globalnej manipulacji”.

Fenomen Taylor Swift

Wątkiem, który szczególnie przykuł uwagę uczestników szkolenia, była rola influencerów – zwłaszcza sław światowego formatu, takich jak Taylor Swift. Choć zaledwie jednym postem czy komentarzem nie da się przesądzić wyniku wyborów, eksperci wskazali, że rozpoznawalni twórcy potrafią realnie wpływać na frekwencję. „W Stanach Zjednoczonych wystarczyło kilka zdań Swift, by tysiące niezdecydowanych pojawiły się przy urnach” – przypomniała jedna z prelegentek. Mechanizm polegał głównie na tym, że młodzi ludzie, którzy wcześniej nie zamierzali głosować, uznali, iż skoro ich idolka wprost mówi o wadze udziału w wyborach, to może warto jednak wziąć w nich udział.

Podobne zjawisko, choć na mniejszą skalę, zaobserwowano także w Rumunii i innych krajach, w których działają popularni influencerzy. Często nie trzeba otwarcie agitować – wystarczy pokazać krótkie nagranie z hasłem „idę głosować”, żeby wpłynąć na decyzje odbiorców. „Ta siła oddziaływania jest niesamowita, zwłaszcza wśród niezdecydowanych i osób, które do tej pory do polityki podchodziły obojętnie” – zwracała uwagę Wilczyńska.

Wspólna odpowiedzialność – przejrzyste wybory

Wnioski z dyskusji w NASK były jednoznaczne: im większe zasięgi ma twórca, tym silniej może zmobilizować swoją społeczność – i często wystarczy to, by przechylić szalę wyborów. Dlatego tak ważne jest, by influencerzy mieli świadomość czyhających na nich pułapek: nieświadomej promocji dezinformacji czy politycznej manipulacji. „Jeden link czy krótki filmik mogą nas kosztować wiarygodność, a czasem przynieść realne konsekwencje” – podsumowali eksperci.

„Nie jesteśmy bezradni, jeśli umiemy rozpoznawać mechanizmy manipulacji. Najważniejsze, by pozostać czujnym i sprawdzać, czy to, co czytamy w sieci, ma pokrycie w faktach” – podsumowała dr Lipińska. –

W końcu to my sami decydujemy, co udostępniamy dalej i jakie treści wspieramy swoją aktywnością. Wszystkie działania edukacyjne, spotkana i szkolenia, takie jak to organizowane przez NASK, mają jeden cel: zadbać o transparentność procesu wyborczego i pomóc nam świadomie kształtować przyszłość.

Więcej na temat inicjatyw i narzędzi wspierających walkę z dezinformacją można znaleźć na nask.pl oraz bezpiecznewybory.pl.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Plakat konkursu na najlepszą pracę magisterską z informacjami o nagrodach
Typ_artykul Artykuł
29 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK promuje młode talenty informatyczne. Weź udział w naszym konkursie

Trwa konkurs na najlepszą pracę magisterską z zakresu informatyki. To doskonała okazja, by zdobyć nagrody i otworzyć sobie drzwi do kariery w NASK oraz innych czołowych instytucji badawczo-technologicznych. Zgłoszenia przyjmowane są do 10 października, a pula nagród wynosi 60 tys. zł.

Maciej Siciarek, dyrektor CSIRT, wypowiada się podczas panelu dyskusyjnego na temat „Cyberbezpieczeństwo w biznesie” w ramach wydarzenia „Cyfryzacja, Technologie, Innowacje” 24 kwietnia 2025 roku. Obok niego siedzi trzech innych uczestników panelu, wszyscy w garniturach, z mikrofonami i laptopami. W tle widać niebieski ekran z nazwą wydarzenia w języku polskim i angielskim.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Bez człowieka nie ma mowy o cyberbezpieczeństwie

Cyberodporność zyskała ludzką twarz – nie tylko technologia, ale przede wszystkim ludzie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo firm. To ich świadomość, czujność i odpowiedzialność – stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony przed cyfrowymi atakami. Jak rozwijać zabezpieczenia i jaka jest kondycja polskiego biznesu? O tym rozmawiali goście Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Uśmiechnięty chłopak i dziewczyna pokazujący kciuki w górę, trzymający zeszyty i książki. Obok nich tekst: „Punkty do rekrutacji i atrakcyjne nagrody”. W tle znajdują się graficzne ikony pucharów i gwiazdek. Na dole logotypy patronów: Polski Alarm Smogowy, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W prawym górnym rogu logo ESA NASK.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK inspiruje młodych: rekordowa frekwencja w Olimpiadzie ESA

Aż 21 tysięcy uczestników, trudne pytania z nauki o klimacie i wielka pasja do ochrony środowiska. 15-letnia Basia Lehmann jako jedyna uczestniczka zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zakończyła się IV Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa, organizowana przez NASK.

Wystąpienie Magdaleny Wilczyńskiej na EKG w Katowicach
Typ_aktualnosc Aktualność
23 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Puls dezinformacji. EKG w Katowicach

Fałszywe narracje w infosferze to coraz większy problem społeczny. Szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich. Jaka jest skala i dynamika tego zjawiska? Jak wpływa na życie społeczne oraz publiczne? To kwestie, które przewijają się w dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Informacje

Najnowsze aktualności

Dr inż. Radosław Nielek
Typ_aktualnosc Aktualność
16 Maja 2025|8 min. czytania

Kto za tym stoi? Dezinformacja, wybory i pytania, na które trzeba odpowiedzieć

W studiu „Rzecz o Polityce” padły pytania, które od kilku dni rozgrzewają opinię publiczną: czy zagraniczne podmioty ingerują w polskie wybory? Czy kampania reklamowa promująca Rafała Trzaskowskiego była nielegalnie finansowana? Czy koncern Meta umożliwia obchodzenie polskiego prawa? I wreszcie: jaką rolę odegrała w tym wszystkim fundacja Akcja Demokracja?

Oświadczenie
Typ_aktualnosc Aktualność
15 Maja 2025|5 min. czytania

Oświadczenie NASK w sprawie próby ingerencji w kampanię wyborczą przed wyborami prezydenckimi

Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK zidentyfikował reklamy polityczne na platformie Facebook wyświetlane na obszarze Polski, które mogą być finansowane z zagranicy.

Graficzna kompozycja symbolizująca wybory prezydenckie w Polsce – w centrum ręka wrzuca kartę do urny wyborczej z czerwonym krzyżykiem, w tle statystyki, symbole hasztagów, pomnik księcia Józefa Poniatowskiego, Pałac Prezydencki, flaga Polski oraz liczba 25 – wszystko utrzymane w nowoczesnej, geometrycznej stylistyce w barwach biało-niebiesko-czerwono-złotych.”
Typ_aktualnosc Aktualność
15 Maja 2025|4 min. czytania

Dezinformacja przed wyborami. NASK reaguje

NASK, działając w ramach Parasola Wyborczego i we współpracy ze służbami, ujawnia kolejne operacje informacyjne wymierzone w stabilność procesu wyborczego.