PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).


HIVE AI to konsorcjum naukowe, na którego czele stoi NASK. Poza I nstytutem współtworzą je jednostki zrzeszone wcześniej w konsorcjum PLLuM, czyli Politechnika Wrocławska, Instytut Podstaw Informatyki PAN, Instytut Slawistyki PAN, Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI-PIB) oraz Uniwersytet Łódzki. Do zespołu dołączyli też dwaj nowi partnerzy: Centralny Ośrodek Informatyki, wdrażający modele PLLuM w mObywatelu, oraz Akademickie Centrum Komputerowe CYFRONET AGH, które dostarczy swoich mocy obliczeniowych.
– PLLuM to bardzo istotna inicjatywa z perspektywy NASK. Projekt ma silny komponent naukowy, ale przede wszystkim stawia na wdrożenie. Chcemy, aby osiągnięcia naukowe dotarły do ludzi, żeby mogli oni z nich powszechnie korzystać – mówił Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Przed zespołem stoją ambitne zadania wdrożeniowe, którym przyświeca jeden cel – wprowadzenie modeli PLLuM do systemów administracji publicznej. Centralny Ośrodek Informatyki zaimplementuje polską sztuczną inteligencję do aplikacji mObywatel. Kolejnym zadaniem jest przeprowadzenie pełnego wdrożenia inteligentnego asystenta dla Ministerstwa Cyfryzacji. Pracownicy i pracownice Ministerstwa od jesieni testowali modele PLLuM i prototyp wirtualnego asystenta obywatelskiego. Ich uwagi i potrzeby zostaną uwzględnione przy wdrożeniu planowanym w 2025 roku. Trzecie zadanie to testowe wprowadzenie do użycia modeli w wybranym urzędzie miasta albo w urzędzie wojewódzkim. Pionierem jest województwo lubuskie, które od kilku miesięcy korzysta z PLLuMa.
– Dotychczas sztuczna inteligencja była często postrzegana przez opinię publiczną, jako coś bardzo odległego. Dzięki PLLuM-owi ludzie widzą, że już istnieje narzędzie, które jest oparte na polskiej myśli i pytają, do czego mogą to wykorzystać. Im lepiej będziemy odpowiadać na te oczekiwania, im skuteczniej będziemy proponować kolejne możliwości, rozszerzenia i wdrożenia, tym więcej osób będzie korzystało z polskiej, godnej zaufania sztucznej inteligencji. Ludzie nie będą wybierać nowinek z państw i od firm, które nie do końca przestrzegają zasad tworzenia sztucznej inteligencji godnej zaufania – podkreślał Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji.
PLLuM cieszy się zainteresowaniem – świadczą o tym zarówno 600 tysięcy promptów wpisanych przez użytkowników, ale także niemal 60 tysięcy pobrań modeli z Hugging Face – platformy znanej głównie z udostępniania narzędzi i modeli związanych ze sztuczną inteligencją, zwłaszcza z przetwarzaniem języka naturalnego (NLP).
– W HIVE AI bazujemy na doświadczeniach i zasobach zgromadzonych w projekcie PLLuM, ale idziemy o kilka kroków dalej. Pozyskujemy i tworzymy nowe dane, przede wszystkim dane z domeny urzędowej, budujemy kolejne modele o różnych rozmiarach i architekturach – pierwsze z nich udostępnimy już niedługo – opracowujemy nowe benchmarki i wprowadzamy dodatkowe zabezpieczenia. Słuchamy też uważnie feedbacku użytkowników i użytkowniczek modeli PLLuM. Wszystko po to, aby nasze modele w jeszcze lepszym stopniu odpowiadały na potrzeby polskiej administracji publicznej – wyjaśnia Agnieszka Karlińska, kierowniczka projektu HIVE AI.
Rewolucja w cyfrowej administracji
Pierwszym województwem w Polsce, które oficjalnie wdrożyło polski model językowy, by usprawnić funkcjonowanie administracji i ułatwić życie mieszkańcom jest województwo lubuskie. Dzięki PLLuM zarządzanie informacjami w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego jest bardziej skuteczne. Polski model językowy wspiera i optymalizuje pracę urzędników, a także poprawia komunikację pomiędzy urzędami a obywatelami. Stawiając na wykorzystanie PLLuM region umacnia swoją pozycję jednego z liderów cyfryzacji w Polsce.
Dzięki lokalnej implementacji w chmurze Lubuskiego Centrum Cyfryzacji Go Cloud model zapewnia pełne bezpieczeństwo danych urzędowych. To nie koniec innowacji, bo w planach urzędników jest wdrożenie Asystenta Lubuszanina – chatu AI pomagającego mieszkańcom w załatwianiu spraw urzędowych.
Przełom w biznesowych aplikacjach ERP
Również Comarch, jeden z czołowych polskich dostawców rozwiązań IT, zdecydował się na wdrożenie PLLuM w swoich wewnętrznych procesach.
Comarch przeprowadził szeroko zakrojone testy różnych modeli AI, obejmujące zarówno rozwiązania skoncentrowane na języku polskim, jak i modele wielojęzyczne. Spośród nich to właśnie PLLuM wykazał najwyższą skuteczność, dzięki czemu został wybrany jako kluczowy element silnika ChatERP.
Model AI jest wykorzystywany do automatyzacji obsługi klienta w systemie ChatERP, gdzie model odpowiada za komunikację z użytkownikami systemów ERP. Asystent oparty na PLLuM pomaga klientom w poruszaniu się po interfejsie, usprawnia realizację zadań, udziela odpowiedzi w naturalnym języku oraz automatyzuje rutynowe czynności.
To istotny krok w rozwoju polskiej sztucznej inteligencji w sektorze prywatnym, który pokazuje, że polskie firmy mogą skutecznie konkurować na globalnym rynku nowoczesnych technologii.
PLLuM – przełom w polskiej AI
PLLuM to rodzina dużych modeli językowych stworzonych z myślą o specyfice języka polskiego. Ich ogromną wartość stanowi fakt, że są dostosowane do polskiego kontekstu kulturowego, dzięki czemu nie popełniają błędów językowych. Zostały również zabezpieczone i bardzo dobrze radzą sobie z filtracją treści szkodliwych.
Wdrożenie PLLuM-a zarówno w administracji publicznej, jak i w sektorze prywatnym, otwiera nowe perspektywy dla cyfrowej transformacji w Polsce. Sukces tego rozwiązania stanowi dowód na to, że Polska ma potencjał, by stać się ważnym graczem na mapie rozwoju sztucznej inteligencji w Europie.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK coraz bliżej realizacji
Krajowe Centrum Odzyskiwania Danych i Krajowe Centrum Operacyjne Cyberbezpieczeństwa, Laboratoria: Bezpieczeństwa AI, Fuzzingu i Badań złośliwego oprogramowania – między innymi to znajdzie się w Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK – kluczowego miejsca do zapewnienia bezpieczeństwa polskiej cyberprzestrzeni.
Fałszywe oferty pracy online. Jak nie dać się oszukać?
Szukamy osób do prostych zadań – wystarczy telefon. Wynagrodzenie: 50–500 euro dziennie! – podobne ogłoszenia coraz częściej dostają użytkownicy komunikatorów, takich jak WhatsApp. Na pierwszy rzut oka może to wyglądać jak atrakcyjna propozycja pracy. W rzeczywistości to typowa przynęta.
Cyfrowa przyszłość pisana wspólnie. NASK na IGF 2025 w Norwegii
Między fiordami a cyfrową suwerennością – tak w skrócie można opisać atmosferę tegorocznego Internet Governance Forum, które odbywa się w norweskim Lillestrøm. W miejscu, w którym na co dzień rozmawia się o energii i transformacji klimatycznej, przez kilka czerwcowych dni to cyfrowy świat stał w centrum uwagi. Wśród przedstawicieli rządów, organizacji międzynarodowych, sektora prywatnego i NGOsów nie zabrakło również NASK.