„Klub Cyfrowych Możliwości” - 25 milionów złotych na innowacje w polskich szkołach
W świecie, w którym kompetencje cyfrowe stają się jednym z kluczowych czynników rozwoju, ważne jest, by każdy – niezależnie od miejsca zamieszkania czy płci – miał szansę odkrywać i kształtować swoje zainteresowania w obszarze nowych technologii.


Tę misję realizuje „Klub Cyfrowych Możliwości”, nowatorski projekt, w którym NASK wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog chce zachęcić dzieci i młodzież z całej Polski, zwłaszcza dziewczęta, do odważnego wejścia w świat IT.
Jak mówił Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK:
„22% chłopców marzy o tym, żeby zostać programistą, a ponad 15% planuje przyszłość jako informatyk. A dziewczyny? Tylko 3,3% chce programować, a zaledwie 1,8% wybrałoby zawód informatyczki. Ten kontrast bije po oczach i właśnie dlatego w NASK staramy się odwrócić te proporcje. Wierzymy, że świat nowych technologii to miejsce dla każdego – bez względu na płeć. Dlatego tworzymy inicjatywy, takie jak „Klub Cyfrowych Możliwości”, by zachęcić dziewczęta do odkrywania swoich talentów i wchodzenia na ścieżkę IT.”.
20 lutego 2025 roku w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej podpisano umowę o dofinansowanie projektu, którego łączny budżet wynosi prawie 25 mln zł. Dokument sygnowali: Przemysław Kuna – zastępca dyrektora NASK ds. Projektów Infrastrukturalnych i Edukacyjnych oraz Monika Sikora – podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Wzór i zmiana
NASK zrealizuje projekt we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Plan zakłada, że w latach 2025–2029 bezpłatne warsztaty z zakresu nowych technologii i kompetencji cyfrowych obejmą uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych, przy czym 60% uczestników stanowić będą dziewczęta. W zajęciach zachęcających do rozwoju w kierunku STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) weźmie udział co najmniej 17 000 osób, głównie z mniejszych miejscowości i gmin wiejskich w całej Polsce (ponad 300 lokalizacji).
„<<Klub Cyfrowych Możliwości>> to istotny krok w rozwoju kompetencji cyfrowych młodych ludzi, a jednocześnie w wyrównywaniu proporcji kształcenia i zatrudnienia w sektorze ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne). Dziś nadal dominują w nim mężczyźni. Chcemy być częścią zmiany w tym zakresie” – podkreśla Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK. – „W ciągu najbliższych pięciu lat będziemy zachęcać do udziału w warsztatach szczególnie dziewczęta, a ich rodziców – do wspierania wyborów edukacyjnych związanych z nowymi technologiami” – dodaje.
Edukacja i inspiracja
Zajęcia prowadzone będą w czterodniowych cyklach – podczas wakacji letnich i ferii zimowych – a także w formie jednodniowych warsztatów w październiku. Rolę edukatorek obejmą studentki kierunków ścisłych i okołotechnologicznych, które w ramach projektu otrzymają stypendia. Ich przykłady mają stanowić pozytywny wzór, motywując młode uczestniczki do wyboru dalszej ścieżki kształcenia i kariery w ICT.
Oprócz warsztatów dla dzieci i młodzieży, przewidujemy także działania dla rodziców i nauczycieli, aby w jeszcze większym stopniu wspierać rozwój kompetencji cyfrowych i przełamywać stereotypy dotyczące ról zawodowych.
„Klub Cyfrowych Możliwości” jest finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) i będzie realizowany do 31 grudnia 2029 roku. Umowa, podpisana 20 lutego br., opiewa na kwotę 24 899 212,78 zł.
Wyróżnione aktualności
Ctrl+Alt+Praca: jaką rzeczywistość wygeneruje nam AI?
Gdyby sztuczna inteligencja była Twoim współpracownikiem, to razem pilibyście kawę czy mijalibyście się na korytarzu bez słowa? Jak AI zmieni polski rynek pracy - mówił ekspert z NASK na prestiżowej konferencji unijnych ministrów organizowanej w ramach polskiej prezydencji w UE.
Jak rozpoznać deepfake po błędach logicznych?
W kolejnym, przedostatnim już odcinku cyklu wideo „Jak rozpoznać deepfake?” czas na jedne z najbardziej wyrazistych wskaźników manipulacji – błędy logiczne. W deepfake’ach nie zawsze chodzi o techniczne niedoskonałości obrazu czy dźwięku. Często to niespójności w treści i kontekście zdradzają, że mamy do czynienia z fałszerstwem.
Cyberoodporny samorząd – jak bronić się przed manipulacją?
Solidna porcja cennych informacji i wskazówek na temat dezinformacji oraz cyberhigieny. Tak w skrócie można określić bezpłatne szkolenia w formie webinarów przeprowadzane przez specjalistów z Instytutu NASK dla samorządów.
Najnowsze aktualności
Trzy pytania o SECURE Summit 2025 do prof. Agnieszki Gryszczyńskiej z Prokuratury Krajowej
Co pomogło ustalić tożsamość sprawców konkretnych cyberprzestępstw? Co sprzyja zwalczaniu cyberprzestępczości i jakie zmiany w prawie należałoby wprowadzić? Prof. ucz. dr hab. inż. Agnieszka Gryszczyńska*, dyrektorka Departamentu ds. Cyberprzestępczości w Prokuraturze Krajowej zaprasza na swój panel i na tę jedyną w swoim rodzaju konferencję.
Domeny.pl - polska domena rośnie w siłę
Świetne wieści dla rynku domeny .pl. Polskie adresy internetowe zyskują na popularności, a statystyki pokazują, że coraz więcej osób i firm decyduje się na wybór właśnie tej końcówki. W ostatnim kwartale 2024 roku zarejestrowano 194 628 nowych domen – to tak, jakby co dwie minuty pojawiały się trzy nowe nazwy!
Cyberbezpieczne dzieci – jak technologie pomagają chronić najmłodszych
Ponad połowa nastolatków w Polsce doświadczyła już jakiejś formy cyberprzemocy. Jak więc chronić dzieci, nie odbierając im dostępu do cyfrowego świata? Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie i świadome towarzyszenie, czyli monitoring tego co robią najmłodsi w sieci.