Typ_aktualnosc Aktualność
27 Września 2024|5 min. czytania

Spoofing telefoniczny nie będzie już tak łatwy. Ochrona przed oszustami wchodzi na wyższy poziom

Ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej wprowadza rozwiązania pionierskie w skali świata – jednym z nich jest walka z spoofingiem telefonicznym. To oszustwo polegające na podmianie wyświetlanego numeru na ekranie połączenia przychodzącego.

Spoofing telefoniczny nie będzie już tak łatwy. Ochrona na nowym poziomie
Łuna gradientu wychodząca od dołu

25 września 2024 r. zakończył się okres dostosowawczy dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych na wdrożenie mechanizmów przeciwdziałających tak zwanemu spoofingowi telefonicznemu (CLI spoofing). Ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej (UZNKE) wprowadziła szereg rozwiązań, które przekładają się na cztery obszary: bezpieczniejsze SMS-y, bezpieczniejsze połączenia telefoniczne, bezpieczniejszą pocztę elektroniczną i bezpieczniejszy internet. Regulacje dotyczące spoofingu to już ostatni element, który wprowadzają nowe przepisy.

Czym jest spoofing telefoniczny? Jakie scenariusze mają przestępcy?

Spoofing telefoniczny to oszustwo, które polega na podmianie wyświetlanego numeru na ekranie połączenia przychodzącego. Oszuści podszywają się pod inny numer telefonu za pomocą internetowych bramek telefonicznych. Jest to o tyle niebezpieczne oszustwo, że jeżeli taki zmodyfikowany numer znajduje się w naszych zapisanych kontaktach, to zostanie wyświetlona jego nazwa, np.: Mama czy Brat.

Najczęściej spoofing telefoniczny jest wykorzystany do wyłudzeń pieniędzy. Scenariuszy jest kilka: udział bliskiej nam osoby w wypadku, konsultant banku sprzedający produkt inwestycyjny, pracownik banku lub policjant informujący o podejrzanych przelewach na naszym koncie – wyjaśnia Szymon Sidoruk, ekspert NASK z Zespołu Analizy Bieżących Zagrożeń CERT Polska.

Niezależnie od opowiedzianej historii, cel jest jeden – nakłonienie odbiorcy do samodzielnego przesłania pieniędzy oszustom.

Jakie obowiązki mają dostawcy, by utrudnić oszustom spoofing

Od teraz firmy telekomunikacyjne mają za zadanie monitorować połączenia i wyszukiwać takie ich cechy, które mogą wskazywać na pochodzenie od oszusta:

  • Telefon loguje się do polskiej sieci mimo, że połączenie pochodzi z zagranicy.
  • Numer nie ma zgodności z planem numeracji krajowej (np. ma niewłaściwą liczbę cyfr).
  • Nadawca poszywa się pod numer alarmowy.

W świetle nowych przepisów, które właśnie zaczęły obowiązywać, w takiej sytuacji firmy telekomunikacyjne mają obowiązek przerwać to połączenie lub – przy mniejszej pewności – usunąć zmienioną nazwę nadawcy. Wtedy połączenie wyświetli się jako „numer zastrzeżony” bądź „numer ukryty”, co powinno budzić czujność u odbiorcy połączenia.

Są już pierwsze efekty zmian. Udział w tym mają internauci

Skuteczność działania wielu mechanizmów, które wprowadziła Ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, zależy od samych internautów. Liczy się ich aktywność i chęć do zgłaszania potencjalnych zagrożeń do zespołu CERT Polska w instytucie NASK.

Dzięki zmianom wprowadzonym w UZNKE, trwa walka nie tylko ze spoofingiem telefonicznym, ale także oszustwami z wykorzystaniem SMS-ów. Na podstawie zgłoszeń, które trafiają do CERT Polska, przygotowywany jest wzorzec, który pozwala na blokowanie oszukańczych wiadomości.
Natomiast strona wykorzystywana do oszustwa, trafia na Listę Ostrzeżeń, a dostęp do niej jest blokowany dla innych użytkowników. Dlatego warto przesyłać takie wiadomości SMS na nr 8080.

Od początku roku zablokowaliśmy na podstawie wytworzonych wzorców ok. 700 tysięcy SMS-ów od oszustów, zanim dotarły do użytkowników. Na Listę Ostrzeżeń w tym czasie trafiło ponad 72 tysiące stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – podsumowuje Iwona Prószyńska, ekspertka NASK ds. komunikacji w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Oszuści często wykorzystują w swoich działaniach scenariusze nawiązujące do aktualnej sytuacji, w ostatnim czasie to np. powódź. Obecnie CERT Polska ma narzędzia, by przecinać takie działania, również poprzez alerty wysłane za pośrednictwem mObywatela. Jednocześnie strony podszywające się czy to pod platformę społecznościową, czy inne serwisy, są przez CERT Polska wpisywane na Listę Ostrzeżeń.

Celem nowych rozwiązań jest ograniczenie negatywnych zjawisk w cyberprzestrzeni i w naszym przekonaniu ten cel udało się osiągnąć. Zależało nam na tym, by przeprowadzenie ataków przez oszustów było trudniejsze, bardziej kosztowne, a przez ograniczony efekt – mniej opłacalne – tłumaczy Iwona Prószyńska, ekspertka NASK ds. komunikacji w obszarze cyberbezpieczeństwa

Co prawda nie ma sposobu, który pozwala na wyeliminowanie wszelkich oszustw – tych w świecie realnym, a także tych w cyberprzestrzeni, ze względu na ciągły postęp technologii. Możemy natomiast dalej czynić je nieopłacalnymi poprzez szereg działań na poziomie technicznym i prawnym, a także poprzez edukację obywateli po to, by skuteczniej rozpoznawali zagrożenia.

 

Logo Funduszy Europejskich, flaga Polski, flaga Unii Europejskiej z tekstem o dofinansowaniu oraz logo NASK.

Projekt dofinansowany przez UE.

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

publicpreview (1)
Typ_aktualnosc Aktualność
04 Czerwca 2025|6 min. czytania

Siła kobiet w IT. NASK na Women in Tech Summit

10 tys. uczestników, 500 prelegentów, 300 sesji mentoringowych, czyli największa w Europie konferencja dla kobiet w STEM, Tech & IT. Wśród panelistek na Perspektywy Women in Tech Summit nie mogło zabraknąć kobiet z NASK. Dr Agnieszka Karlińska, Karolina Seweryn i Magdalena Sawicka reprezentują NASK, a ich obecność nie jest przypadkowa – w instytucie kobiety już dawno przebiły szklany sufit – stanowią aż 41 proc. pracowników.

Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz, dyrektorka ds. Rejestru Domen Internetowych, oraz Radosław Nielek, dyrektor NASK, podczas wystąpienia
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Czerwca 2025|8 min. czytania

Bezpieczeństwo, rozwój, zaufanie – domena .pl

Nagrody dla najlepszych partnerów domeny .pl rozdane. Statuetki w pięciu kategoriach, trafiły do firm, które mają swój wkład w rozwój narodowej końcówki w Polsce i za granicą. 3 czerwca podczas gali w Warszawie podsumowano ubiegły rok i po raz pierwszy zaprezentowano raport o nielegalnych treściach w internecie.

Małe kliknięcia. Jak chronić dzieci w sieci
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Maja 2025|7 min. czytania

Małe kliknięcia. Jak chronić dzieci w sieci

W czasach, gdy dzieci na co dzień poruszają się w świecie cyfrowym, rodzice muszą przygotować je do bezpiecznego funkcjonowania w sieci i świadomego zarządzania obecnością online. Dzień Dziecka to okazja, aby zastanowić się, jak to zrobić.