Przy zgłaszaniu CSAM liczy się czas. Każda sekunda w sieci to większe cierpienie dziecka
88 proc. treści przedstawiających seksualne wykorzystanie dzieci w 2023 r. to były zupełnie nowe materiały. Znaczy to, że były nowe ofiary. - Nie uda się całkowicie pozbyć takich materiałów z sieci, ale poprzez międzynarodową współpracę i rozwiązania technologiczne możemy skutecznie usuwać je i zmniejszać cierpienie ofiar – przekonywał Denton Howard, dyrektor stowarzyszenia INHOPE, na konferencji SECURE nt. cyberbezpieczeństwa, organizowanej prze


INHOPE od wielu lat działa na rzecz usuwania z sieci treści przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci, zrzeszając narodowe zespoły reagowania – hotline. Jego działania wspiera Interpol, Europol, Virtual Task Force, European Financial Coalition, INSAFE, ECPAT oraz globalne firmy sektora informatycznego. W Polsce do INHOPE należy Dyżurnet.pl, jeden z zespołów NASK. To tam należy zgłaszać treści CSAM (ang. child sexual abuse material).
Podczas wystąpienia „CSAM – a global problem needs a global solution” (w środę 17 kwietnia) Denton Howard mówił, że treści CSAM to sprawa nie tylko lokalna czy państwowa, ale globalna. Dlatego INHOPE zrzesza 54 hotline’y w 50 krajach, w których pracuje 240 analityków treści. Do hotline’ów można anonimowo zgłaszać podejrzenia nielegalnych treści, które potem są analizowane i usuwane z internetu. Howard zwracał uwagę, że w tym procesie kluczowy jest czas.
Chcemy, by działo się to tak szybko, jak to możliwe. Liczy się każda sekunda, bo im dłużej materiał widnieje w sieci, tym więcej razy może zostać powielony i szerzej rozpowszechniony. Za każdym razem cierpienie dziecka się powiększa. W poprzednich latach było wiele treści wykorzystywanych wielokrotnie. W 2023 roku 88 proc. to treści zupełnie nowe. To oznacza, że były nowe ofiary i szersze rozpowszechnianie
– informował Howard. Dlatego tak istotne jest zgłaszanie treści, bo jeśli ktoś tego nie zrobił, odpowiednie służby nie mogły w porę zareagować.
Sieć INHOPE analizuje 1 mln zgłoszeń rocznie. 95 proc. ofiar takich działań to dziewczynki, 83 proc. z nich było średnio w wieku 13 lat. Przeważająca większość tego typu treści powstaje w zaledwie 80 krajach na świecie. Niepokojący jest też fakt, że posługiwanie się sztuczną inteligencją wzrasta.
Howard podsumował, że ma świadomość, że CSAM nie zniknie z sieci, ale do tego, aby reagować na treści szybko, niezbędna jest współpraca, bo żadna organizacja nie jest w stanie działać sama. Kluczowe jest również rozwijanie technologii, szkolenie osób pracujących z CSAM i rozwijanie wspólnych standardów.
Wyróżnione aktualności
Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów
Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.
Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA
Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.
300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok
Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.
Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!
Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!
Najnowsze aktualności
Puls dezinformacji. EKG w Katowicach
Fałszywe narracje w infosferze to coraz większy problem społeczny. Szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich. Jaka jest skala i dynamika tego zjawiska? Jak wpływa na życie społeczne oraz publiczne? To kwestie, które przewijają się w dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo
Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!
Słodka nazwa, gorzkie konsekwencje – co tak naprawdę robią pliki cookie?
Wchodzisz na stronę internetową, chcesz tylko przeczytać artykuł, sprawdzić przepis, kupić bilet. Ale zanim zobaczysz pierwszy akapit czy zdjęcie, na ekranie pojawia się znajome okienko: „Ta strona używa plików cookie. Akceptujesz? Klikasz „Zgadzam się” – jak zwykle, szybko, odruchowo. Przecież to tylko formalność.