Typ_aktualnosc Aktualność
31 Marca 2025|2 min. czytania

Meta niedostatecznie realizuje postulaty CERT Polska 

Problem oszustów działających za pośrednictwem platform społecznościowych jest wciąż aktualny. Firma META nie zrealizowała wszystkich przedstawionych w ubiegłym roku przez ekspertów z działającego w NASK zespołu CERT Polska postulatów, które miały zwiększyć bezpieczeństwo Polaków korzystających z serwisów społecznościowych. 

CERT.PL na niebieskim tle
Łuna gradientu wychodząca od dołu

4 grudnia 2024 roku opublikowaliśmy Oczekiwania CERT Polska dot. rozwiązania przez firmę Meta problemów z oszustwami na jej platformach społecznościowych. Zostały one przekazane również przedstawicielom firmy Meta i stanowiły podstawę do dalszych rozmów odnośnie poprawy bezpieczeństwa mechanizmów reklamowych platformy.

– NASK stoi na straży bezpieczeństwa użytkowników polskiego internetu. Potrzebujemy do tego współpracy ze strony właścicieli platform internetowych takich jak Meta. Oczekujemy, że przedstawione przez nas rozwiązania zostaną niezwłocznie wdrożone – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor instytutu NASK.

Po grudniowym spotkaniu zobowiązaliśmy się do monitorowania czy oczekiwania ekspertów z CERT Polska są realizowane. Po 3 miesiącach od spotkania powiedzieliśmy “sprawdzamy”. Jednak działania podjęte przez firmę Meta, nie przyniosły rozwiązania zaobserwowanych przez nas problemów, których szczegółowa analiza została przedstawiona w publikacji Oszustwa reklamowe na dużych platformach.

Firma Meta już poinformowała, że nie zostaną wprowadzone w życie postulaty, by treści promujące domeny wymienione na Liście Ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami CERT Polska były automatycznie blokowane. Nie będzie też zmian w indeksowaniu treści w Bibliotece Reklam. Trudno również za satysfakcjonujące uznać zmiany w rozpatrywaniu zgłoszeń treści z poziomu zwykłych kont. Z kolei w przypadku postulatu rozbudowy zespołu polskojęzycznych moderatorów, nie mamy nawet odpowiedzi, czy zmiany zostały wprowadzone. Meta nie odniosła się też do kwestii proaktywnego blokowania kont i stron, które publikują szkodliwe reklamy.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym omówieniem przygotowanym przez ekspertów z CERT Polska, którzy opisują jak Firma META wypełnia ich oczekiwania odnośnie rozwiązania problemów z oszustwami na platformach społecznościowych.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Grafika przedstawiająca telefon ze zbitą szybką i wykrzyknik
Typ_aktualnosc Aktualność
09 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów

Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.

LIDER - XV edycja programu
Typ_aktualnosc Aktualność
07 Kwietnia 2025|5 min. czytania

Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA

Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.

Premiera raportu rocznego CERT Polska
Typ_aktualnosc Aktualność
04 Kwietnia 2025|8 min. czytania

300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok

Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.

Grafika promująca Klub Cyfrowych Możliwości.
Aktualność
01 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!

Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!

Informacje

Najnowsze aktualności

Uśmiechnięty chłopak i dziewczyna pokazujący kciuki w górę, trzymający zeszyty i książki. Obok nich tekst: „Punkty do rekrutacji i atrakcyjne nagrody”. W tle znajdują się graficzne ikony pucharów i gwiazdek. Na dole logotypy patronów: Polski Alarm Smogowy, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W prawym górnym rogu logo ESA NASK.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK inspiruje młodych: rekordowa frekwencja w Olimpiadzie ESA

Aż 21 tysięcy uczestników, trudne pytania z nauki o klimacie i wielka pasja do ochrony środowiska. 15-letnia Basia Lehmann jako jedyna uczestniczka zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zakończyła się IV Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa, organizowana przez NASK.

Maciej Siciarek, dyrektor CSIRT, wypowiada się podczas panelu dyskusyjnego na temat „Cyberbezpieczeństwo w biznesie” w ramach wydarzenia „Cyfryzacja, Technologie, Innowacje” 24 kwietnia 2025 roku. Obok niego siedzi trzech innych uczestników panelu, wszyscy w garniturach, z mikrofonami i laptopami. W tle widać niebieski ekran z nazwą wydarzenia w języku polskim i angielskim.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Bez człowieka nie ma mowy o cyberbezpieczeństwie

Cyberodporność zyskała ludzką twarz – nie tylko technologia, ale przede wszystkim ludzie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo firm. To ich świadomość, czujność i odpowiedzialność – stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony przed cyfrowymi atakami. Jak rozwijać zabezpieczenia i jaka jest kondycja polskiego biznesu? O tym rozmawiali goście Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Małe kartonowe pudełka z ikoną wózka zakupowego leżące na klawiaturze laptopa. W tle widoczny jest ekran z otwartą stroną sklepu internetowego. Obok pudełek znajduje się karta płatnicza, symbolizująca zakupy online.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|7 min. czytania

Chcesz szybko zarobić w internecie? Uważaj, żeby dużo nie stracić

Sprzedaż internetowa może wydawać się prosta i przyjemna. Niestety, użytkownicy tych platform narażeni są na oszustwa. Cyberprzestępcy są coraz bardziej pomysłowi i działają szybko. Wystarczy jedno kliknięcie w nieodpowiedni link i możemy stracić albo pieniądze, albo wrażliwe dane.