Typ_aktualnosc Aktualność
02 Grudnia 2024|3 min. czytania

Kampania “SPRAWDZAM!”. Nie daj się zwieść. Naucz się, jak rozpoznać dezinformację

NASK rusza z ogólnopolską kampanią edukacyjną "SPRAWDZAM!". Jej celem jest zwiększenie świadomości Polek i Polaków na temat dezinformacji i jej skutków oraz pokazanie, jak rozpoznawać działania internetowych trolli i jak sobie z nimi radzić.

Dezinformacja_Kampania_B2C_grafika_4x3_Dezinformacja_ak_4-3
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Dezinformacja stała się poważnym zagrożeniem dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Kampania “SPRAWDZAM!”, realizowana przez instytut NASK dzięki dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji, powstała po to, by pokazać ludziom, co cechuje fałszywe treści, pomóc im zrozumieć mechanizmy działania dezinformacji oraz promować krytyczne myślenie w dobie, gdy zalewają nas nieprawdziwe informacje.

Dezinformacja to wyzwanie, które wymaga kompleksowych działań – zarówno edukacyjnych, jak i analitycznych. Żeby skutecznie zwalczać dezinformację, potrzebujemy proaktywnego wsparcia społeczeństwa. Zależy nam, by wyposażyć mieszkańców naszego kraju w wiedzę i umiejętności, które pozwolą im krytycznie oceniać informacje i stawiać czoła manipulacjom – wyjaśnia Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni NASK

Dowiedz się, by sprawdzać

Uruchomiliśmy specjalną stronę internetową, która stanowi kompendium wiedzy o dezinformacji: jak ją rozpoznać, jakie techniki wykorzystywane są przez autorów dezinformacji, jak rozmawiać o niej z dziećmi i nastolatkami. Strona ta umożliwia każdemu zgłoszenie zauważonych w sieci przykładów dezinformacji.

Kampania “SPRAWDZAM!” skierowana jest do szerokiego grona odbiorców. Powstała przede wszystkim po, by budować wśród ludzi świadomość dezinformacji oraz zrozumienie szkód, jakie powodują kampanie dezinformacyjne i udostępnianie fałszywych treści. Najgroźniejsze z nich to polaryzacja społeczna, narastanie konfliktów, kwestionowanie demokratycznego porządku.

Wśród celów instytutu NASK, oprócz działań związanych z cyberbezpieczeństwem i ochroną informacji w cyberprzestrzeni, jest także edukacja oraz podnoszenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Skupiamy się na budowaniu odporności wśród odbiorców, a także na ich ochronie i informowaniu – przypomina Radosław Nielek, dyrektor NASK.

Kampania “SPRAWDZAM!” ma pomóc ludziom pewniej poruszać się po ekosystemie informacyjnym, łatwiej identyfikować i racjonalniej oceniać fałszywe treści oraz odbierać, tworzyć i udostępniać informacje w bardziej przemyślany, bezpieczny i odpowiedzialny sposób.

Nie zamykamy się w sieci, żeby dezinformacja nie gościła w Twoim domu

Nasza kampania to nie tylko działania w sieci. Chcemy trafić do świadomości odbiorców w całym kraju także za pomocą telewizji. Dlatego wraz z TVP przygotowaliśmy sześć 6-minutowych rozmów prowadzonych przez cenioną dziennikarkę Beatę Tadlę z ekspertami NASK, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat rozpoznawania i przeciwdziałania dezinformacji. Filmy będą emitowane od dziś na antenach TVP1, TVP2, TVP3, TVP Nauka oraz TVP Dokument oraz na kanale NASK na YouTube. Dodatkowo, wszystkie odcinki już wkrótce zostaną opublikowane na stronie tvp.pl.

Sprawdź, co Ty możesz zrobić

Instytut NASK zachęca wszystkich do aktywnego udziału w kampanii, zgłaszania treści dezinformacyjnych oraz do korzystania z dostępnych materiałów edukacyjnych, aby wspólnie budować odporność społeczeństwa na dezinformację i manipulacje informacjami.

Więcej informacji na temat kampanii oraz materiały edukacyjne dostępne są na stronie: nask.pl/sprawdzam/

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Trzy postaci, jedna kobieta i dwóch mężczyzn, z wykrzywionymi twarzami, nastroszonymi włosami i wielkimi uszami trolli. Mają miny jakby coś knuły, jeden z mężczyzn zaciera ręce z długimi szponami.
Typ_aktualnosc Aktualność
27 Listopada 2024|5 min. czytania

Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z NASK, stworzyło ogólnopolską kampanię społeczną. Poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania.

Abstrakcyjna grafika przypominająca niebieski, świetlny pierścień, z praej strony napis Internet Governance Forum Polska, Warszawa, 28 listopada 2024
Typ_aktualnosc Aktualność
26 Listopada 2024|3 min. czytania

Cyfrowe priorytety polskiej prezydencji w UE

Zapraszamy do rejestracji by wziąć udział w kolejnej edycji Szczytu Cyfrowego IGF Polska. Spotkanie odbędzie się w tym tygodniu w Warszawie. Będzie to idealna okazja, by dokładnie poznać cyfrowe priorytety przyszłorocznej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Mężczyzna ( K. Gawkowski) stoi przy mównicy z napisem Ministerstwo cyfryzacji, za nim przy drugiej mównicy dwie kobiety słuchające tego co mówi.
Typ_aktualnosc Aktualność
08 Listopada 2024|6 min. czytania

Nowa funkcja w mObywatelu dla większej ochrony dzieci

W aplikacji mObywatel wprowadzono nową opcję zgłaszania nielegalnych treści w ramach usługi „Bezpiecznie w sieci”. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą szybko i łatwo zgłaszać niepokojące materiały znalezione w internecie, w szczególności treści związane z nieodpowiednimi zachowaniami wobec dzieci.

Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. Nowy system do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej. Z systemów klasy EZD wytwarzanych, wdrażanych i utrzymywanych przez NASK (EZD PUW i EZD RP) korzysta łącznie ponad 3700 jednostek.
Typ_aktualnosc Aktualność
24 Września 2024|4 min. czytania

Nagroda specjalna XXX-lecia Forum Teleinformatyki dla EZD RP

Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. System do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej.

Informacje

Najnowsze aktualności

Grafika promująca wybór domeny .pl. Na ciemnym tle widnieje hasło 'Bądź jak Janek, bądź widoczny w sieci. Wybierz domenę .pl'. Po prawej stronie znajduje się ilustracja postaci Janka o czerwono-białych barwach, oświetlonej światłem reflektora w kształcie logotypu domeny .pl. W lewym dolnym rogu widnieje logo NASK oraz adres strony badzwidocznywsieci.pl
Typ_aktualnosc Aktualność
07 Stycznia 2025|2 min. czytania

„Bądź widoczny w sieci” – kampania Rejestru domeny .pl

Kampania „Bądź widoczny w sieci”, przygotowana przez instytut badawczy NASK, wystartowała 7 stycznia. Jej celem jest promocja domeny .pl.

Osoba trzymająca smartfon w ręku, pracująca na laptopie w ciemnym, nastrojowym oświetleniu. Na zdjęciu widoczna jest ikona kłódki oraz symbol gwiazdek reprezentujących hasło, co podkreśla tematykę bezpieczeństwa danych i cyberochrony.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Grudnia 2024|5 min. czytania

qwerty123 – czy na pewno wiesz, jak teraz tworzyć bezpieczne hasła?

Hasła są w erze cyfrowej kluczowym elementem ochrony naszych danych osobowych, finansowych i zawodowych. Jak zatem tworzyć hasła, które skutecznie chronią? Specjaliści z zespołu CERT Polska, działającego w instytucie NASK, przygotowali rekomendacje, które porządkują i aktualizują dotychczasowe zasady.

Na zdjęciu widoczna jest osoba ubrana w czarną kominiarkę, która zasłania twarz, z wyjątkiem oczu, oraz w czerwono-białą czapkę świętego Mikołaja. Postać siedzi przy laptopie na tle ciemnoczerwonego tła, co nadaje zdjęciu atmosferę tajemniczości i potencjalnego zagrożenia, sugerując cyberprzestępstwo w okresie świątecznym.
Typ_aktualnosc Aktualność
19 Grudnia 2024|4 min. czytania

Mocny powrót oszustw na "niedostarczoną paczkę"

Wigilia za kilka dni, czekamy na ostatnie paczki ze świątecznymi prezentami. Firmy kurierskie uwijają się, by zdążyć na czas, a cyberprzestępcy – by wykorzystać przedświąteczny rejwach. Uważaj więc na SMS-y lub e-maile o konieczności uregulowania drobnej niedopłaty za paczkę bądź zaktualizowania swoich danych, by ci ją dostarczono.