Typ_aktualnosc Aktualność
27 Listopada 2024|5 min. czytania

Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z NASK, stworzyło ogólnopolską kampanię społeczną. Poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania.

Trzy postaci, jedna kobieta i dwóch mężczyzn, z wykrzywionymi twarzami, nastroszonymi włosami i wielkimi uszami trolli. Mają miny jakby coś knuły, jeden z mężczyzn zaciera ręce z długimi szponami.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Dlaczego dezinformacja to problem społeczny?

Zjawisko określane potocznie mianem „fake news” jest znane od dawna pod nazwą „dezinformacja”, która w dobie cyfrowej nabrała zupełnie nowego wymiaru. Internet, który miał być przestrzenią wolnej wymiany informacji, stał się również narzędziem manipulacji, oddziałującym na emocje i poglądy milionów ludzi.

– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.

Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:

  • unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści;
  • weryfikację źródeł informacji;

– Instytut NASK jest zaangażowany w badanie dezinformacji i zapobieganie skutkom rozpowszechniania fałszywych narracji. Zajmuje się tym zespół wykwalifikowanych analityków, którzy weryfikują źródła takich treści, monitorują i raportują ewidentne kłamstwa pojawiające się w przestrzeni publicznej. To jednak nie wystarczy, by ograniczyć wpływ dezinformacji na społeczeństwo. Konieczna jest edukacja medialna obywateli w tym zakresie, by ludzie – poprzez umiejętność racjonalnej i krytycznej oceny treści, z którymi się stykają – byli odporniejsi na manipulację i dezinformację. Niezbędna jest tu także współpraca podmiotów, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo w tym obszarze. Kampania realizowana wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji wpisuje się w te założenia – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor NASK

Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii. Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak rozpoznawać fałszywe informacje, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. W przystępny sposób wyjaśnia mechanizmy działania dezinformacji oraz prezentuje narzędzia ułatwiające weryfikację treści. Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.

– Walka z dezinformacją to nie tylko zadanie Państwa, to ważny problem społeczny, na który każdy powinien zwracać uwagę. Chcemy sprawić, żeby obywatele nie tylko odrzucali fałszywe treści, ale także aktywnie je eliminowali z przestrzeni publicznej. My dajemy do tego narzędzia i możliwość zgłaszania – dodał wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.

Trolle jako metafora zagrożenia

W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji, przedstawiane jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe. Szeroka grupa osób łatwo identyfikuje trolla jako autora fałszywych treści. Taki obraz wzbudzi zarówno niepokój, jak i zdystansuje do działań twórców fake news’ów.

Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja – rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego. I co najważniejsze – odrzucają je.

– Dezinformacja  może być wykorzystywana przez różne grupy na rzecz różnych interesów.  Zachęcamy do czujności, weryfikowania i zastanowienia się zanim coś udostępnimy, zanim coś klikniemy, nad tym czy dana treść, zazwyczaj bardzo emocjonalna, nie ma tak naprawdę na celu wprowadzić nas w błąd – zaznacza Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK

Działania w ramach kampanii

W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji:

  1. wywoływanie paniki i strachu (LINK DO SPOTU)
  1. polaryzacja społeczna (LINK DO SPOTU)
  1. podważanie zaufania do instytucji (LINK DO SPOTU)

Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK apelują o aktywne zaangażowanie w walkę ze zjawiskiem dezinformacji.

Więcej informacji o kampanii na stronie internetowej: www.nask.pl/dezinfo.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Abstrakcyjna grafika przypominająca niebieski, świetlny pierścień, z praej strony napis Internet Governance Forum Polska, Warszawa, 28 listopada 2024
Typ_aktualnosc Aktualność
26 Listopada 2024|3 min. czytania

Cyfrowe priorytety polskiej prezydencji w UE

Zapraszamy do rejestracji by wziąć udział w kolejnej edycji Szczytu Cyfrowego IGF Polska. Spotkanie odbędzie się w tym tygodniu w Warszawie. Będzie to idealna okazja, by dokładnie poznać cyfrowe priorytety przyszłorocznej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Mężczyzna ( K. Gawkowski) stoi przy mównicy z napisem Ministerstwo cyfryzacji, za nim przy drugiej mównicy dwie kobiety słuchające tego co mówi.
Typ_aktualnosc Aktualność
08 Listopada 2024|6 min. czytania

Nowa funkcja w mObywatelu dla większej ochrony dzieci

W aplikacji mObywatel wprowadzono nową opcję zgłaszania nielegalnych treści w ramach usługi „Bezpiecznie w sieci”. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą szybko i łatwo zgłaszać niepokojące materiały znalezione w internecie, w szczególności treści związane z nieodpowiednimi zachowaniami wobec dzieci.

Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. Nowy system do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej. Z systemów klasy EZD wytwarzanych, wdrażanych i utrzymywanych przez NASK (EZD PUW i EZD RP) korzysta łącznie ponad 3700 jednostek.
Typ_aktualnosc Aktualność
24 Września 2024|4 min. czytania

Nagroda specjalna XXX-lecia Forum Teleinformatyki dla EZD RP

Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. System do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej.

Informacje

Najnowsze aktualności

data leak
Aktualność
22 Stycznia 2025|3 min. czytania

Twoje dane osobowe wyciekły? Musisz działać szybko! Sprawdź, co robić

 Kiedy imię, nazwisko, numer PESEL czy dane logowania trafiają w niepowołane ręce, skutki mogą być dramatyczne – od kradzieży tożsamości po straty finansowe. Jak się chronić przed skutkami wycieku danych osobowych? Radzą Eksperci z CERT Polska.

Premier Wietnamu Phạm Minh Chính stoi, otoczony przez ludzi witających go w świetle aparatów fotograficznych. Po lewej stronie znajduje się Paweł Olszewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, a obok niego dyrektor NASK Radosław Nielek. W tle widać fotografów i dziennikarzy robiących zdjęcia oraz nocną scenerię.
Aktualność
17 Stycznia 2025|4 min. czytania

Premier Wietnamu w instytucie NASK

Premier Wietnamu Pham Minh Chinh z wizytą w instytucie badawczym NASK. Delegacja odwiedziła Warszawę przy okazji 75-ej rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Wietnamem i Polską.

Kolaż przedstawiający twarze różnych osób m. in. Danuty Holeckiej i Elona Musku w tonacji niebieskiej, z centralnym napisem 'DEEPFAKE' w czerwonym kolorze oraz hasłem 'Nie wierz, w to co widzisz' w kolorze czarnym i niebieskim. Grafika odnosi się do problematyki deepfake'ów, czyli technologii fałszowania obrazu i wideo."
Typ_aktualnosc Aktualność
16 Stycznia 2025|3 min. czytania

Jak rozpoznać deepfake po błędach w obrazie?

Rozpoznanie deepfake’ów wymaga uwagi i znajomości sygnałów, które zdradzają manipulację. W kolejnym odcinku cyklu wideo „Jak rozpoznać deepfake?” przedstawiamy najczęstsze błędy generacyjne w obrazie, które mogą pomóc zidentyfikować fałszywy materiał.