Co powinna zrobić Meta, by wykurzyć oszustów z Facebooka? CERT Polska wysłał wytyczne
Rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia czy wykorzystanie Listy Ostrzeżeń, to tylko niektóre wytyczne, jakie specjaliści z CERT Polska przesłali w środę (4 grudnia) do przedsiębiorstwa Meta. Firma ta powinna wprowadzić na platformach społecznościowych przesłany jej zestaw rozwiązań, by wydatnie podnieść bezpieczeństwo Polaków, którzy korzystają z serwisów Mety.


Działający w instytucie NASK zespół CERT Polska opublikował 25 listopada na swojej stronie analizę „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych” , która w kompleksowy sposób pokazywała, jak przestępcy wykorzystują serwisy społecznościowe do okradania Polaków.
Link do tego edukacyjno-ostrzegawczego tekstu CERT Polska zamieścił także na platformie Facebook, by dotrzeć z przekazem tam, gdzie jest on najbardziej potrzebny. Jednak wkrótce po publikacji, Facebook usunął ten materiał. Podobny los spotykał publikacje tych instytucji czy przedstawicieli mediów, którzy podjęli temat oszustw reklamowych i przekazywali dalej tekst specjalistów od cyberbezpieczeństwa.
W odpowiedzi CERT Polska wydał oświadczenie, w którym kategorycznie sprzeciwia się takim działaniom firmy Meta. Dziś post z tekstem informującym o tym, jak działają oszuści w social mediach, jest znów widoczny na Facebooku, jednak stanowisko CERT Polska nie uległo zmianie. Bo problem oszustw na platformie społecznościowej nie zniknął, a przestępcy z ogromną łatwością mogą okradać użytkowników Facebooka.
Co więcej, w konsekwencji ostatnich zdarzeń oraz analizy działań oszustów na platformach społecznościowych specjaliści z CERT Polska przygotowali i wysłali 4 grudnia firmie Meta pakiet wytycznych. Ich wprowadzenie pozwoli znacząco podnieść bezpieczeństwo Polaków, korzystających z serwisów społecznościowych tej firmy.
Rozwiązania te zostały kompleksowo omówione w najnowszym artykule o oczekiwaniach CERT Polska wobec Meta, co pozwoli tej firmie zmierzyć się z problemem oszustw na jej platformach społecznosciowych. Obejmują one m.in. usprawnienie wykrywania szkodliwych treści w języku polskim i rozbudowanie zespołu polskojęzycznych moderatorów, co przełoży się na czas reakcji na zgłoszenia. Wśród wytycznych znalazła się także integracja Listy Ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami z systemami filtrującymi Meta. Ekspertom zależy także na działaniach, które podniosą transparentności biblioteki reklam.
Zespół CERT Polska, we współpracy z innymi CSIRT-ami (zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego), stara się na bieżąco informować właścicieli platform o zagrożeniach dystrybuowanych za pośrednictwem reklam. Rolą ekspertów jest także ostrzeganie tych, do których reklamy są adresowane. Dlatego regularnie, na przykładach, CERT Polska pokazuje, jakie narzędzia i techniki wykorzystują przestępcy do swoich działań. Projekty edukacyjne, ostrzeżenia czy eksperckie analizy nie będą jednak w pełni skuteczne bez odpowiedzialnej i zdecydowanej postawy z drugiej strony.
Polacy, którzy korzystają z platform, obdarzają je zaufaniem, dlatego mamy prawo oczekiwać od ich władz i administratorów, że to zaufanie nie będzie wykorzystywane w niewłaściwy sposób. Żeby tak się stało, potrzebujemy proaktywnej postawy u naszych partnerów
– podkreśla Marcin Dudek, kierujący w NASK zespołem CERT Polska.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Czy ktoś cię obserwuje? O cyberbezpieczeństwie kamer
Kamery są naszymi cyfrowymi strażnikami. Chronią, zapewniają spokój ducha, czuwają, kiedy śpimy albo wyjeżdżamy na weekend. Ale co stanie się, gdy pewnego dnia to nie ty spojrzysz - tylko ktoś spojrzy za ciebie?
Technologia na Open’erze? Tak. Z NASK
Pojedynek ze sztuczną inteligencją, koło fortuny, trudne pytania o przyszłość AI i tysiące młodych ludzi. A do tego dobra muzyka, świetna atmosfera i... wiedza. Czy można o lepsze połączenie? Strefa NASK i Ministerstwa Cyfryzacji była jedną z najchętniej odwiedzanych przez uczestników festiwalu Open’er.
Rezerwacja anulowana. NASK rusza z cyklem komiksów edukacyjnych
„Prosimy o pilny kontakt w sprawie rezerwacji” – taka wiadomość tuż przed wyjazdem potrafi zmrozić krew w żyłach. Wystarczy jedno kliknięcie, szybkie podanie danych – i nie wyjeżdżasz ty, tylko twoje pieniądze. Ale nie na wakacje, a do oszustów.