Anna Borkowska
Ekspertka ds. edukacji cyfrowej NASK
Ekspertka ds. edukacji cyfrowej NASK

Zobacz więcej od tego Autora
Mniej znaczy więcej – poradnik o multiscreeningu i wielozadaniowości
Żyjemy w świecie, który wymaga od nas błyskawicznego reagowania i równoczesnego wykonywania wielu czynności, często na różnych ekranach jednocześnie. Ale czy taka strategia rzeczywiście zwiększa naszą efektywność? A może warto zastanowić się, jak wyrwać się z pułapki wielozadaniowości? Odpowiedzi znajdziesz w darmowym poradniku opracowanym przez OSE i Annę Borkowską, specjalistkę NASK ds. edukacji cyfrowej!
Multitasking? Twój mózg tego nie lubi
Ulegamy mitowi wielozadaniowości. Jesteśmy przekonani, że wykonując kilka prac jednocześnie, uporamy się z nimi szybciej, sprawniej, lepiej. Niestety zła wiadomość jest taka, że zasoby poznawcze człowieka (procesy takie jak kodowanie, przechowywanie i wyszukiwanie informacji) są ograniczone, a nasz mózg może w danej chwili aktywnie przetwarzać jedynie nieznaczną część informacji, które do niego docierają (Kahneman, 1973).
Multiscreening na co dzień. Jak ekrany przejmują naszą uwagę?
Oglądasz wykład online i jednocześnie sprawdzasz powiadomienia na telefonie, odpowiadasz na maile i od czasu do czasu zerkasz na stronę z najnowszymi wiadomościami ze świata? Dołączasz tym samym do grupy multiscreenersów, czyli osób korzystających równocześnie z wielu urządzeń cyfrowych lub ekranów.
Ekran w małych rączkach – szansa czy zagrożenie?
Powszechność łatwych w obsłudze urządzeń mobilnych wyposażonych w ekrany dotykowe sprawiła, że z nowych technologii korzystają coraz młodsze dzieci. Jak to wpływa na ich rozwój i co mogą zrobić rodzice, by uniknąć negatywnych skutków zbyt wczesnego kontaktu z siecią?