W co wierzyć w internecie? Nowy kurs dla nauczycieli na OSE IT Szkole!
Fake newsy, dezinformacja, deep fake, manipulacja, teorie spiskowe – w sieci często możemy zetknąć się z fałszywymi treściami. Jak je rozpoznać? Czy da się na nie uodpornić? Odpowiedzi szukajcie w nowym bezpłatnym kursie dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie” na platformie OSE IT Szkoła!



Fake newsy, dezinformacja, deep fake, manipulacja, teorie spiskowe – w sieci często możemy zetknąć się z fałszywymi treściami. Jak je rozpoznać? Czy da się na nie uodpornić? Odpowiedzi szukajcie w nowym bezpłatnym kursie dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie” na platformie OSE IT Szkoła!
Żyjemy w czasach, w których za sprawą internetu codziennie docierają do nas setki (jeśli nie tysiące) informacji. Czy wszystkie są prawdziwe? Oczywiście, że nie. Jednak ze względu na ten niekończący się natłok wiadomości coraz trudniej nam ocenić ich wiarygodność. W realizowanym przez NASK programie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) przychodzimy Wam z pomocą – od dziś możecie korzystać z bezpłatnego kursu dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”, który znajdziecie na platformie OSE IT Szkoła.
Uwaga, dezinformacja!
Choć dezinformacja nie jest nowym zjawiskiem, wraz z rozwojem internetu przybiera na sile. Czym dokładnie jest? To wszystkie treści – np. artykuły, posty w mediach społecznościowych czy nagrania – które negatywnie oddziałują na odbiorców i zaburzają przepływ informacji. Działania dezinformacyjne mają wzbudzać w ludziach silne emocje – przede wszystkim lęk, a także kształtować określone poglądy, postawy i nastroje społeczne. Co istotne, takie fałszywe treści są rozpowszechniane w sposób świadomy i intencjonalny, z zamiarem oszukania lub wprowadzenia odbiorców w błąd.
– Jednym z głównych kanałów rozprzestrzeniania się dezinformacji są media społecznościowe, które – jak wskazują badania – są także jednym z podstawowych dla nas źródeł wiedzy. Musimy jednak pamiętać, że w tej chwili już ani zdjęcia, ani nagrania nie mogą być potwierdzeniem, że coś istnieje lub się wydarzyło. Oszuści sięgają po różne metody, by uśpić naszą czujność, nakłonić do przekazania dalej zmanipulowanej treści. Ważną bronią jest przede wszystkim zdrowy rozsądek, krytyczne myślenie ale też proste narzędzia pomocne w demaskowaniu nieprawdziwych materiałów. Im szybciej się z nimi oswoimy, tym lepiej – mówi Aleksandra Lipka z Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych w NASK, współautorka kursu.
A czy Wam zdarzyło się trafić na podejrzane treści, krzykliwe nagłówki lub artykuły o „sensacyjnych wydarzeniach”? Czy wiecie, jak na nie reagować?
Premiera kursu dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”
Chemy pomóc Wam lepiej zrozumieć mechanizmy wykorzystywane w działaniach manipulacyjnych i pokazać, jak rozpoznawać różne oblicza nieprawdy w internecie. Oddajemy w Wasze ręce kurs e-learningowy „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”, w którym przybliżamy niezbędne wiadomości na temat fałszywych treści w sieci.
- Kurs składa się z pięciu modułów:
- Moduł 1. Czym jest dezinformacja i czy warto szukać prawdy w internecie?
- Moduł 2. Na czym polegają działania dezinformacyjne?
- Moduł 3. Dlaczego dezinformacja szerzy się w mediach społecznościowych?
- Moduł 4. Jak rozpoznać nieprawdę w internecie, z jakich narzędzi korzystać i jak reagować na dezinformację?
- Moduł 5. Jak rozmawiać o dezinformacji z uczniami i na co zwracać ich uwagę?
Z naszego nowego kursu dowiecie się, że nie warto wierzyć we wszystkie informacje, jakie znajdziecie w internecie, poznacie różne typy nieprawdziwych treści, a także przekonacie się, co służy dezinformacji. Udowodnimy Wam też, że duże znaczenie ma to, co sami piszcie lub udostępniacie w sieci, bo za rozprzestrzenianiem fake newsów niejednokrotnie – obok np. liderów opinii – stoją zwykli użytkownicy internetu.
Podczas nauki będzie towarzyszył Wam Detektyw, który podzieli się z Wami ciekawostkami i dodatkową wiedzą. Szybko się zorientujecie, że proces dochodzenia do prawdy przypomina detektywistyczne śledztwo!
W kursie, oprócz przystępnych wskazówek, znajdziecie też materiały dodatkowe: słownik najważniejszych pojęć oraz scenariusze zajęć dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
– Dzięki naszemu nowemu kursowi nauczyciele poznają bliżej metody i techniki dezinformacji, ale też dowiedzą się, jak rozmawiać na ten temat z uczniami. To bardzo ważne – z fałszywymi treściami stykają się bowiem wszyscy użytkownicy internetu, niezależnie od wieku. Badania wykazują, że tylko 2% dzieci odróżnia prawdziwe wiadomości od zmanipulowanych, zatem my, dorośli, stajemy przed ważnym zadaniem: musimy uczyć młodych stawiania pytań i podawania w wątpliwość treści, z którymi mają kontakt. Pamiętajcie: każda okazja jest dobra, by pokazać, jak ważne jest krytyczne podchodzenie do otaczających nas informacji – mówi Katarzyna Gańko z Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych w NASK, współautorka kursu.
To pewna informacja: kurs „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie” już na Was czeka na OSE IT Szkole. Zapraszamy!
/it-szkola.edu.pl/kkurs,kurs,230
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Masz głowę do cyberzagadek? Pokaż to Europie. Rusza rekrutacja do ECSC 2025!
Znasz to uczucie, kiedy coś zaskakuje? Gdy widzisz efekt swojej pracy – linijkę kodu, która działa, odszyfrowany plik, prawidłowo wykrytą lukę? Ale tym razem nie chodzi o punkt w grze czy lajka w socialach. Tu chodzi o coś dużo większego.
Siła kobiet w IT. NASK na Women in Tech Summit
10 tys. uczestników, 500 prelegentów, 300 sesji mentoringowych. Za nami największa w Europie konferencja dla kobiet w STEM, Tech i IT. Wśród panelistek na Perspektywy Women in Tech Summit nie mogło zabraknąć kobiet z NASK. Dr Agnieszka Karlińska, Karolina Seweryn i Magdalena Sawicka reprezentowały NASK, a ich obecność nie była przypadkowa – w instytucie kobiety już dawno przebiły szklany sufit – stanowią aż 41 proc. pracowników.
Bezpieczeństwo, rozwój, zaufanie – domena .pl
Nagrody dla najlepszych partnerów domeny .pl rozdane. Statuetki w pięciu kategoriach, trafiły do firm, które mają swój wkład w rozwój narodowej końcówki w Polsce i za granicą. 3 czerwca podczas gali w Warszawie podsumowano ubiegły rok i po raz pierwszy zaprezentowano raport o nielegalnych treściach w internecie.