Sztorm-1679, co warto wiedzieć w przededniu wyborów?
Serwisy informacyjne przypominające popularne portale, newsowe strony udające media lokalne, tworzone na długo przed wyborami, są przez miesiące zapełniane „zwykłymi” tekstami. Jednak przed wyborami stają się nośnikiem dezinformacyjnych treści, grających na emocjach i dzielących społeczeństwo. Aby zwiększyć skalę dezinformacji fałszywe informacje podbijane są w social mediach. To jedna z głównych technik obcych wpływów na procesy wyborcze.


Inne to m.in. zalewanie organizacji factcheckingowych stanowczymi prośbami o weryfikację dużej liczby treści (często nonsensownych), wytworzonych wcześniej i opublikowanych w mediach społecznościowych. Celem jest odwrócenie uwagi fact-checkerów od właściwych kampanii dezinformacyjnych. A przy okazji ma to ich zdyskredytować („zajmują się treściami nieistotnymi”), bo z kolei odmowa zajęcia stanowiska przez fackt-checkerów, to dla części użytkowników mediów społecznościowych dowód, że „organizacje boją się prawdy”.
Za utrudnianie pracy fact-checkerów odpowiada m.in. agresywna rosyjska operacja „Overload” (znana także jako Matrioszka lub Sztorm-1679) wykorzystywana w 2024 r. podczas wyborów parlamentarnych we Francji (a także igrzysk olimpijskich w Paryżu) oraz podczas wyborów prezydenckich w USA.
Komu zależy, by manipulować wynikami wyborów?
Informacji o tym, w jaki sposób aktorzy zewnętrzni próbują wpływać na wyniki wyborów, dostarczył właśnie 2024 rok, uznawany za największy w historii rok wyborczy – mieszkańcy ponad 60 państw, które zamieszkuje połowa ludzi żyjących na Ziemi, głosowali w ubiegłym roku w wyborach na różnych szczeblach.
Kampanie wyborcze są uważnie obserwowane przez wszystkie rządy, zwłaszcza państw ościennych, bo każde głosowanie może przynieść zmiany dotykające ich krajów. Są jednak aktorzy zewnętrzni, którzy próbują ingerować w procesy wyborcze na szeroką skalę. Tu najczęściej wymienia się (raport o dezinformacji z września 2024 r. rządowej amerykańskiej agencji GAO) Rosję i Chiny, ale także Iran.
Wiadomo na przykład, dzięki przeciekowi z Social Design Agency (SDA), czyli powiązanej z rosyjskim rządem agencji specjalizującej się w kampaniach dezinformacyjnych, że przed wyborami do Parlamentu Europejskiego wyprodukowała ona prawie 40 tysięcy jednostek treści w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r.
Social media, influencerzy, deepfaki. Techniki dopasowywane do kraju i sytuacji
Główną przestrzenią działania aktorów zewnętrznych stały się media społecznościowe, poprzez agresywną aktywność i ludzi i botów, bo to w social mediach toczy się debata (nie tylko polityczna) i to tam często kształtowana jest opinia publiczna. A techniki wpływania na wyniki wyborów ewoluują i są dostosowywane do sytuacji czy kraju.
Może to być wykorzystanie influencerów (jak to się stało podczas wyborów prezydenckich w Rumunii), którzy mają duże zasięgi w mediach społecznościowych, a ich opinie wpływają na poglądy rzeszy fanów. Ale często to po prostu uparte promowanie podobnych treści przez boty i wynajętych ludzi (tzw. farmy trolli).
Może też być wykorzystanie nowoczesnych technologii – podczas wyborów w Słowacji wpuszczono do mediów społecznościowych audio deepfake’a, w którym głos lidera liberalnej partii zapowiada, że dwukrotnie podniesie cenę piwa. W innym audio deepfake’u, który pojawił się na Facebooku podczas ciszy wyborczej, podrobiony głos tego samego kandydata mówi w rozmowie z głosem dziennikarki, jak sfałszować wybory przez kupowanie głosów mniejszości romskiej.
Dezinformacja i wszystkie techniki manipulacji wyborczych pozwalają na zniekształcenie oceny tego, co się dzieje, na destabilizację kraju, demoralizację obywateli i ich przejście na stronę „agresora” informacyjnego.
Więcej o technikach manipulacji znajdziesz TUTAJ.
W naszym serwisie bezpiecznewybory.pl. możesz także zgłaszać przypadki lub podejrzenia dezinformacji wyborczej.
Wyróżnione aktualności
Trzy pytania o SECURE Summit 2025 do prof. Agnieszki Gryszczyńskiej z Prokuratury Krajowej
Co pomogło ustalić tożsamość sprawców konkretnych cyberprzestępstw? Co sprzyja zwalczaniu cyberprzestępczości i jakie zmiany w prawie należałoby wprowadzić? Prof. ucz. dr hab. inż. Agnieszka Gryszczyńska*, dyrektorka Departamentu ds. Cyberprzestępczości w Prokuraturze Krajowej zaprasza na swój panel i na tę jedyną w swoim rodzaju konferencję.
Domeny.pl - polska domena rośnie w siłę
Świetne wieści dla rynku domeny .pl. Polskie adresy internetowe zyskują na popularności, a statystyki pokazują, że coraz więcej osób i firm decyduje się na wybór właśnie tej końcówki. W ostatnim kwartale 2024 roku zarejestrowano 194 628 nowych domen – to tak, jakby co dwie minuty pojawiały się trzy nowe nazwy!
Cyberbezpieczne dzieci – jak technologie pomagają chronić najmłodszych
Ponad połowa nastolatków w Polsce doświadczyła już jakiejś formy cyberprzemocy. Jak więc chronić dzieci, nie odbierając im dostępu do cyfrowego świata? Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie i świadome towarzyszenie, czyli monitoring tego co robią najmłodsi w sieci.
Polska w czołówce rozwiązań technologii kwantowej
Opracowane w Polsce urządzenia QKD są gotowe do działania. Ich możliwości pokazało dzisiejsze połączenie między Ministerstwem Cyfryzacji a WAT. Bezpieczna, polska technologia to ważny krok ku uniezależnieniu się od zagranicznych dostawców i suwerenności cyfrowej oraz część europejskiego projektu łączności satelitarnej.
Najnowsze aktualności
Polska w wersji smart. NASK w centrum cyfrowej rewolucji
Zamiast kolejek na poczcie E-doręczenia, jedno kliknięcie zamiast pięciu wizyt w urzędzie, a do tego system obiegu dokumentów, który zmienia sposób działania administracji – to nie futurystyczne wizje, tylko rzeczywistość, która właśnie się dzieje. O tym, jak cyfryzacja zmienia państwo od środka, opowiadał Dyrektor NASK, dr inż. Radosław Nielek, podczas debaty „Cyfrowe państwo – tak blisko i tak daleko” zorganizowanej przez Dziennik Gazetę Prawną
Trzy pytania o SECURE Summit 2025. Odpowiada dyrektor CPPC Wojciech Szajnar
To będzie spotkanie „na szczycie”, które rozwieje wiele wątpliwości – mówi o tegorocznej konferencji SECURE Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Jest szczególnie ciekaw najnowszych raportów i analiz z zakresu cyberbezpieczeństwa. - Każdy powinien je znać, żeby mieć świadomość zagrożeń i umieć się przed nimi bronić.
Szybki zysk czy bolesna strata? Jak rozpoznać i unikać oszustw inwestycyjnych
Obietnice wysokich zysków bez ryzyka, reklamy z celebrytami i fałszywe strony banków – to tylko niektóre metody, którymi oszuści inwestycyjni kuszą nieświadomych inwestorów. Tylko w lutym 2025 r. CERT Polska zidentyfikował blisko 6400 fałszywych domen! Jak działają przestępcy, na co uważać i jak zabezpieczyć swoje oszczędności przed cyberprzestępcami? Sprawdź, zanim będzie za późno.