Typ_aktualnosc Aktualność
24 Lutego 2025|4 min. czytania

„Szkoła międzypokoleniowa” – seniorzy i uczniowie wspólnie zdobywają kompetencje cyfrowe

Konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” nabiera tempa – w całej Polsce trwają warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu dla seniorów. Dzięki ankietom od uczestników, wiemy jak przebiega nauka i jak tworzą się międzypokoleniowe więzi. Mamy już ponad 6200 odpowiedzi, a kolejnych wciąż przybywa!

Grafika promująca międzypokoleniowe warsztaty organizowane w ramach inicjatywy „Szkoła Międzypokoleniowa”. Na niebieskim tle widnieją dwie okrągłe fotografie – po lewej stronie uśmiechnięty starszy mężczyzna w żółtym swetrze trzymający smartfon, po prawej młody chłopak w beżowej bluzie również z telefonem w ręce. Pomiędzy zdjęciami znajduje się logo inicjatywy oraz napis w języku polskim: „Trwają międzypokoleniowe warsztaty!”. W dolnej części grafiki widoczne są logotypy Ministerstwa do spraw Polityki Senioralnej, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Okazuje się, że młodość i doświadczenie mogą iść w parze w cyfrowym świecie. Udowadnia to konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” – wyjątkowy projekt, który buduje relacje i wspiera rozwój cyfrowych umiejętności. Warsztaty dla seniorów już się rozpoczęły, a do wygrania są cenne nagrody – mobilne pracownie komputerowe dla najbardziej zaangażowanych szkół.

Międzypokoleniowa integracja w praktyce

Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” NASK realizuje wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Edukacji Narodowej i ministrem ds. polityki senioralnej Marzeną Okłą-Drewnowicz. Ta inicjatywa to coś więcej niż zwykła rywalizacja – to przede wszystkim szansa na nawiązanie dialogu między młodszym i starszym pokoleniem. Do udziału zgłosiło się aż 1589 szkół z całej  Polski, które podjęły wyzwanie organizacji warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów. Najlepsze 64 szkoły otrzymają pracownie mobilne oraz karty podarunkowe o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych.

Uczniowie, występują podczas zajęć w roli mentorów lub pomocników, nie tylko przekazują swoją wiedzę i doświadczenia seniorom, lecz także uczą się cierpliwości, empatii i lepszego zrozumienia potrzeb starszych. Z kolei seniorzy zyskują wsparcie w odnalezieniu się w cyfrowej rzeczywistości – dowiadują się, jak bezpiecznie korzystać z internetu, unikać zagrożeń takich jak phishing czy oszustwa metodą „na wnuczka”, a także odkrywają możliwości, jakie daje technologia w codziennym życiu.

„Chciałbym mieć takie wnuki”

Zgłoszone szkoły już rozpoczęły organizację warsztatów. W realizacji przedsięwzięcia wspiera je NASK, który zapewnił merytoryczną pomoc – przygotował materiały edukacyjne i scenariusze zajęć.

A co na temat warsztatów sądzą sami seniorzy? W ankietach podsumowujących zajęcia stwierdzają nie tylko, że tematy zajęć były ciekawe (w zdecydowanej większości przyznają im pięć z pięciu możliwych gwiazdek) i że zdobyta wiedza przyda im się w codziennym życiu, ale też dzielą się swoimi refleksjami na temat współpracy z młodzieżą.

Seniorzy często stwierdzają, że oni również mogliby nauczyć czegoś uczniów – jako przykłady umiejętności, którymi mogliby się podzielić, wskazują np. gotowanie, rękodzieło, uprawę ogródka, prace domowe, grę w szachy. Chcą przekazywać młodym też bezcenne umiejętności miękkie – uczyć ich cierpliwości, pokory, wytrwałości w dążeniu do celu, ostrożności, szacunku, akceptacji dla innych, wrażliwości i radości życia. Seniorzy wielokrotnie deklarują też, że mogliby pomóc dzieciom i młodzieży zdobyć wiedzę na temat miejscowości, w której mieszkają, zapoznać z lokalnymi (i nie tylko) zwyczajami i folklorem, opowiedzieć o swoich przeżyciach, podzielić się zdobytym doświadczeniem i przekonywać, „jak fajnie jest chodzić do szkoły”. W ankiecie pojawiały się odpowiedzi: „po zajęciach okazało się, że mam przyszywane wnuki”, „chciałbym mieć takie wnuki”, „uczniowie pomagali, a ich pomoc jest cenna”, co świadczy o tym, że kontakt międzypokoleniowy przydał się obu stronom. Seniorzy zgłaszają potrzebę kolejnych spotkań z młodzieżą, często stwierdzają też, że „nie ma potrzeby uczenia młodych niczego, bo są wspaniali”.

Wspólna nauka, wspólne korzyści

„Szkoła międzypokoleniowa” to projekt, który pokazuje, jak ważne jest budowanie mostów między pokoleniami. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mają okazję wcielić się w rolę przewodników po internecie i dzielić swoją wiedzą z seniorami, a szkoły stają się centrami lokalnej integracji.

To również odpowiedź na wyzwania współczesności – samotność wśród osób starszych oraz ich trudności w korzystaniu z nowych technologii. Konkurs łączy w sobie edukację i integrację, przynosząc korzyści zarówno młodszym, jak i starszym.

Cieszymy się, że tak wiele szkół zdecydowało się dołączyć do tego wyjątkowego projektu. Każda inicjatywa, która przyczynia się do budowania lepszej przyszłości opartej na współpracy i zrozumieniu, jest niezwykle cenna. Życzymy powodzenia wszystkim uczestnikom konkursu – zarówno uczniom, nauczycielom, jak i seniorom. Razem tworzymy świat, w którym technologia łączy, a nie dzieli!

Informacje na temat konkursu można znaleźć na stronie kompetencjecyfrowe.gov.pl/szkolamiedzypokoleniowa.

W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu drogą mailową: kompetencjecyfrowe@nask.pl.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Ilustracja przedstawia zdjęcie rentgenowskie ludzkiej głowy w profilu, ale zamiast mózgu znajduje się w niej spleciona chałka. Tło jest ciemnoniebieskie, co kontrastuje z jasnym pieczywem i rentgenowskimi kośćmi czaszki. Obrazek ma humorystyczny i surrealistyczny charakter.
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Stycznia 2025|7 min. czytania

Chałkoń z farmy lajków. Humor w social mediach i jego ciemne oblicze

Internet żyje trendami, a jednym z największych w ostatnim czasie jest tzw. Chałkoń. Wygenerowany przez sztuczną inteligencję żart, wskazuje na skuteczność virali w kształtowaniu opinii publicznej i skłania do pytań o zagrożenie rozprzestrzeniania się dezinformacji.

Grafika przedstawia Igę Świątek, Andrzeja Dudę, Paulinę Hennig-Kloska w pionowych prostokątach na niebieskim tle, z centralnym napisem: 'DEEPFAKE Nie wierz, w to co słyszysz'. Napis 'DEEPFAKE' wyróżnia się kolorem czerwonym, a słowo 'słyszysz' jest podkreślone i zaznaczone na niebiesko. Obrazek wskazuje na zagrożenia związane z technologią deepfake i zwraca uwagę na ostrożność w odbiorze treści multimedialnych.
Aktualność
23 Stycznia 2025|3 min. czytania

Jak rozpoznać deepfake po błędach w głosie?

Deepfake, który ma na celu wprowadzenie nas w błąd, to nie tylko wygenerowany obraz, ale także zmanipulowany dźwięk. Eksperci NASK przygotowali kilka wskazówek, jak rozpoznać manipulacje w generowanym głosie i skutecznie zidentyfikować fałszywe nagrania.

data leak
Aktualność
22 Stycznia 2025|3 min. czytania

Twoje dane osobowe wyciekły? Musisz działać szybko! Sprawdź, co robić

 Kiedy imię, nazwisko, numer PESEL czy dane logowania trafiają w niepowołane ręce, skutki mogą być dramatyczne – od kradzieży tożsamości po straty finansowe. Jak się chronić przed skutkami wycieku danych osobowych? Radzą Eksperci z CERT Polska.

Premier Wietnamu Phạm Minh Chính stoi, otoczony przez ludzi witających go w świetle aparatów fotograficznych. Po lewej stronie znajduje się Paweł Olszewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, a obok niego dyrektor NASK Radosław Nielek. W tle widać fotografów i dziennikarzy robiących zdjęcia oraz nocną scenerię.
Aktualność
17 Stycznia 2025|4 min. czytania

Premier Wietnamu w instytucie NASK

Premier Wietnamu Pham Minh Chinh z wizytą w instytucie badawczym NASK. Delegacja odwiedziła Warszawę przy okazji 75-ej rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Wietnamem i Polską.

Informacje

Najnowsze aktualności

Zaawansowana robotyczna ręka trzyma długopis i wypełnia dokument na biurku. W tle widać ekran komputera z wyświetlonymi danymi, co sugeruje pracę w środowisku technologicznym lub biurowym. Sceneria jest nowoczesna, z chłodnym, futurystycznym oświetleniem.
Aktualność
20 Lutego 2025|4 min. czytania

Ctrl+Alt+Praca: jaką rzeczywistość wygeneruje nam AI?

Gdyby sztuczna inteligencja była Twoim współpracownikiem, to razem pilibyście kawę czy mijalibyście się na korytarzu bez słowa? Jak AI zmieni polski rynek pracy - mówił ekspert z NASK na prestiżowej konferencji unijnych ministrów organizowanej w ramach polskiej prezydencji w UE.

Na pierwszym planie widać uśmiechniętą kobietę w czarnym stroju, trzymającą otwartą teczkę z podpisaną umową. Obok niej siedzi mężczyzna w garniturze, spoglądający w stronę dokumentu. W tle widoczne są flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
20 Lutego 2025|3 min. czytania

„Klub Cyfrowych Możliwości” - 25 milionów złotych na innowacje w polskich szkołach

W świecie, w którym kompetencje cyfrowe stają się jednym z kluczowych czynników rozwoju, ważne jest, by każdy – niezależnie od miejsca zamieszkania czy płci – miał szansę odkrywać i kształtować swoje zainteresowania w obszarze nowych technologii.

Grafika przedstawia futurystyczną, humanoidalną postać z przezroczystym, świetlistym ciałem, wypełnionym siecią energetycznych połączeń, przypominających obwody elektroniczne lub system nerwowy. Postać ma błyszczącą, niemal eteryczną głowę z pulsującym światłem na czole, symbolizującym sztuczną inteligencję. Jej dłonie rozłożone są nad Ziemią, która widziana jest z kosmosu i oświetlona światłami miast. W tle widać cyfrowe elementy, takie jak linie łączące punkty, geometryczne kształty oraz napisy "AI", sugerujące zaawansowaną technologię i sztuczną inteligencję na poziomie AGI (Artificial General Intelligence). Obraz emanuje mistyczną i futurystyczną aurą, symbolizującą potęgę i rozwój AI.
Typ_aktualnosc Aktualność
19 Lutego 2025|7 min. czytania

AGI – szansa czy game over dla ludzkości?

Maszyny mogą próbować wygrać z nami za wszelką cenę. Sztuczna inteligencja ma wspierać, a nie zastąpić człowieka. To głos ekspertów i autorytetów, który wybrzmiał podczas paryskiej konferencji na temat sztucznej inteligencji (AI). Znawcy tematu nie mają wątpliwości, że prace nad jej rozwojem muszą być kontrolowane, przemyślane i prowadzić do rozwoju, a nie upadku ludzkości.