„Szkoła międzypokoleniowa” – seniorzy i uczniowie wspólnie zdobywają kompetencje cyfrowe
Konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” nabiera tempa – w całej Polsce trwają warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu dla seniorów. Dzięki ankietom od uczestników, wiemy jak przebiega nauka i jak tworzą się międzypokoleniowe więzi. Mamy już ponad 6200 odpowiedzi, a kolejnych wciąż przybywa!


Okazuje się, że młodość i doświadczenie mogą iść w parze w cyfrowym świecie. Udowadnia to konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” – wyjątkowy projekt, który buduje relacje i wspiera rozwój cyfrowych umiejętności. Warsztaty dla seniorów już się rozpoczęły, a do wygrania są cenne nagrody – mobilne pracownie komputerowe dla najbardziej zaangażowanych szkół.
Międzypokoleniowa integracja w praktyce
Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” NASK realizuje wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Edukacji Narodowej i ministrem ds. polityki senioralnej Marzeną Okłą-Drewnowicz. Ta inicjatywa to coś więcej niż zwykła rywalizacja – to przede wszystkim szansa na nawiązanie dialogu między młodszym i starszym pokoleniem. Do udziału zgłosiło się aż 1589 szkół z całej Polski, które podjęły wyzwanie organizacji warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów. Najlepsze 64 szkoły otrzymają pracownie mobilne oraz karty podarunkowe o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych.
Uczniowie, występują podczas zajęć w roli mentorów lub pomocników, nie tylko przekazują swoją wiedzę i doświadczenia seniorom, lecz także uczą się cierpliwości, empatii i lepszego zrozumienia potrzeb starszych. Z kolei seniorzy zyskują wsparcie w odnalezieniu się w cyfrowej rzeczywistości – dowiadują się, jak bezpiecznie korzystać z internetu, unikać zagrożeń takich jak phishing czy oszustwa metodą „na wnuczka”, a także odkrywają możliwości, jakie daje technologia w codziennym życiu.
„Chciałbym mieć takie wnuki”
Zgłoszone szkoły już rozpoczęły organizację warsztatów. W realizacji przedsięwzięcia wspiera je NASK, który zapewnił merytoryczną pomoc – przygotował materiały edukacyjne i scenariusze zajęć.
A co na temat warsztatów sądzą sami seniorzy? W ankietach podsumowujących zajęcia stwierdzają nie tylko, że tematy zajęć były ciekawe (w zdecydowanej większości przyznają im pięć z pięciu możliwych gwiazdek) i że zdobyta wiedza przyda im się w codziennym życiu, ale też dzielą się swoimi refleksjami na temat współpracy z młodzieżą.
Seniorzy często stwierdzają, że oni również mogliby nauczyć czegoś uczniów – jako przykłady umiejętności, którymi mogliby się podzielić, wskazują np. gotowanie, rękodzieło, uprawę ogródka, prace domowe, grę w szachy. Chcą przekazywać młodym też bezcenne umiejętności miękkie – uczyć ich cierpliwości, pokory, wytrwałości w dążeniu do celu, ostrożności, szacunku, akceptacji dla innych, wrażliwości i radości życia. Seniorzy wielokrotnie deklarują też, że mogliby pomóc dzieciom i młodzieży zdobyć wiedzę na temat miejscowości, w której mieszkają, zapoznać z lokalnymi (i nie tylko) zwyczajami i folklorem, opowiedzieć o swoich przeżyciach, podzielić się zdobytym doświadczeniem i przekonywać, „jak fajnie jest chodzić do szkoły”. W ankiecie pojawiały się odpowiedzi: „po zajęciach okazało się, że mam przyszywane wnuki”, „chciałbym mieć takie wnuki”, „uczniowie pomagali, a ich pomoc jest cenna”, co świadczy o tym, że kontakt międzypokoleniowy przydał się obu stronom. Seniorzy zgłaszają potrzebę kolejnych spotkań z młodzieżą, często stwierdzają też, że „nie ma potrzeby uczenia młodych niczego, bo są wspaniali”.
Wspólna nauka, wspólne korzyści
„Szkoła międzypokoleniowa” to projekt, który pokazuje, jak ważne jest budowanie mostów między pokoleniami. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mają okazję wcielić się w rolę przewodników po internecie i dzielić swoją wiedzą z seniorami, a szkoły stają się centrami lokalnej integracji.
To również odpowiedź na wyzwania współczesności – samotność wśród osób starszych oraz ich trudności w korzystaniu z nowych technologii. Konkurs łączy w sobie edukację i integrację, przynosząc korzyści zarówno młodszym, jak i starszym.
Cieszymy się, że tak wiele szkół zdecydowało się dołączyć do tego wyjątkowego projektu. Każda inicjatywa, która przyczynia się do budowania lepszej przyszłości opartej na współpracy i zrozumieniu, jest niezwykle cenna. Życzymy powodzenia wszystkim uczestnikom konkursu – zarówno uczniom, nauczycielom, jak i seniorom. Razem tworzymy świat, w którym technologia łączy, a nie dzieli!
Informacje na temat konkursu można znaleźć na stronie kompetencjecyfrowe.gov.pl/szkolamiedzypokoleniowa.
W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu drogą mailową: kompetencjecyfrowe@nask.pl.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Cyfrowe co jest grane z NASK
Czy potrafisz rozpoznać grafikę wygenerowaną przez AI? Jesteś czujny na dezinformację? Wiesz, jak wspierać swoje dziecko w cyfrowym świecie? Rusza sezon muzycznych imprez plenerowych. Są na nich eksperci NASK. Podczas „Co Jest Grane Festival” dzielą się swoją wiedzą na temat bezpieczeństwa w sieci.
Przemoc, której nie widać
Przemoc nie znika, gdy dziecko wróci ze szkoły do domu. Ona jest stale, bo rozgrywa się głównie w telefonie – na komunikatorach, w mediach społecznościowych. Dziś wystarczy jeden unlike, jedno unfollow, brak zaproszenia do grupy. Nie ma słów, nie widać krzywdy. Ale w głowie dziecka dzieje się dramat. Cyberprzemoc to jeden z tematów poruszonych w nowym poradniku NASK "W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie”.
Prestiżowa „Diamentowa tarcza” dla NASK
Polski Systemu Dystrybucji Klucza Kwantowego otrzymał Diamentową Tarczę za zbudowanie systemu przełomowego dla bezpieczeństwa Polski. Wyróżnienie trafiło do NASK podczas Wielkiej Gali Kongresu Bezpieczeństwo Polski, która odbyła się 11 czerwca w Rzeszowie.