„Szkoła międzypokoleniowa” – seniorzy i uczniowie wspólnie zdobywają kompetencje cyfrowe
Konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” nabiera tempa – w całej Polsce trwają warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu dla seniorów. Dzięki ankietom od uczestników, wiemy jak przebiega nauka i jak tworzą się międzypokoleniowe więzi. Mamy już ponad 6200 odpowiedzi, a kolejnych wciąż przybywa!


Okazuje się, że młodość i doświadczenie mogą iść w parze w cyfrowym świecie. Udowadnia to konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” – wyjątkowy projekt, który buduje relacje i wspiera rozwój cyfrowych umiejętności. Warsztaty dla seniorów już się rozpoczęły, a do wygrania są cenne nagrody – mobilne pracownie komputerowe dla najbardziej zaangażowanych szkół.
Międzypokoleniowa integracja w praktyce
Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” NASK realizuje wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Edukacji Narodowej i ministrem ds. polityki senioralnej Marzeną Okłą-Drewnowicz. Ta inicjatywa to coś więcej niż zwykła rywalizacja – to przede wszystkim szansa na nawiązanie dialogu między młodszym i starszym pokoleniem. Do udziału zgłosiło się aż 1589 szkół z całej Polski, które podjęły wyzwanie organizacji warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów. Najlepsze 64 szkoły otrzymają pracownie mobilne oraz karty podarunkowe o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych.
Uczniowie, występują podczas zajęć w roli mentorów lub pomocników, nie tylko przekazują swoją wiedzę i doświadczenia seniorom, lecz także uczą się cierpliwości, empatii i lepszego zrozumienia potrzeb starszych. Z kolei seniorzy zyskują wsparcie w odnalezieniu się w cyfrowej rzeczywistości – dowiadują się, jak bezpiecznie korzystać z internetu, unikać zagrożeń takich jak phishing czy oszustwa metodą „na wnuczka”, a także odkrywają możliwości, jakie daje technologia w codziennym życiu.
„Chciałbym mieć takie wnuki”
Zgłoszone szkoły już rozpoczęły organizację warsztatów. W realizacji przedsięwzięcia wspiera je NASK, który zapewnił merytoryczną pomoc – przygotował materiały edukacyjne i scenariusze zajęć.
A co na temat warsztatów sądzą sami seniorzy? W ankietach podsumowujących zajęcia stwierdzają nie tylko, że tematy zajęć były ciekawe (w zdecydowanej większości przyznają im pięć z pięciu możliwych gwiazdek) i że zdobyta wiedza przyda im się w codziennym życiu, ale też dzielą się swoimi refleksjami na temat współpracy z młodzieżą.
Seniorzy często stwierdzają, że oni również mogliby nauczyć czegoś uczniów – jako przykłady umiejętności, którymi mogliby się podzielić, wskazują np. gotowanie, rękodzieło, uprawę ogródka, prace domowe, grę w szachy. Chcą przekazywać młodym też bezcenne umiejętności miękkie – uczyć ich cierpliwości, pokory, wytrwałości w dążeniu do celu, ostrożności, szacunku, akceptacji dla innych, wrażliwości i radości życia. Seniorzy wielokrotnie deklarują też, że mogliby pomóc dzieciom i młodzieży zdobyć wiedzę na temat miejscowości, w której mieszkają, zapoznać z lokalnymi (i nie tylko) zwyczajami i folklorem, opowiedzieć o swoich przeżyciach, podzielić się zdobytym doświadczeniem i przekonywać, „jak fajnie jest chodzić do szkoły”. W ankiecie pojawiały się odpowiedzi: „po zajęciach okazało się, że mam przyszywane wnuki”, „chciałbym mieć takie wnuki”, „uczniowie pomagali, a ich pomoc jest cenna”, co świadczy o tym, że kontakt międzypokoleniowy przydał się obu stronom. Seniorzy zgłaszają potrzebę kolejnych spotkań z młodzieżą, często stwierdzają też, że „nie ma potrzeby uczenia młodych niczego, bo są wspaniali”.
Wspólna nauka, wspólne korzyści
„Szkoła międzypokoleniowa” to projekt, który pokazuje, jak ważne jest budowanie mostów między pokoleniami. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mają okazję wcielić się w rolę przewodników po internecie i dzielić swoją wiedzą z seniorami, a szkoły stają się centrami lokalnej integracji.
To również odpowiedź na wyzwania współczesności – samotność wśród osób starszych oraz ich trudności w korzystaniu z nowych technologii. Konkurs łączy w sobie edukację i integrację, przynosząc korzyści zarówno młodszym, jak i starszym.
Cieszymy się, że tak wiele szkół zdecydowało się dołączyć do tego wyjątkowego projektu. Każda inicjatywa, która przyczynia się do budowania lepszej przyszłości opartej na współpracy i zrozumieniu, jest niezwykle cenna. Życzymy powodzenia wszystkim uczestnikom konkursu – zarówno uczniom, nauczycielom, jak i seniorom. Razem tworzymy świat, w którym technologia łączy, a nie dzieli!
Informacje na temat konkursu można znaleźć na stronie kompetencjecyfrowe.gov.pl/szkolamiedzypokoleniowa.
W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu drogą mailową: kompetencjecyfrowe@nask.pl.
Wyróżnione aktualności
Chałkoń z farmy lajków. Humor w social mediach i jego ciemne oblicze
Internet żyje trendami, a jednym z największych w ostatnim czasie jest tzw. Chałkoń. Wygenerowany przez sztuczną inteligencję żart, wskazuje na skuteczność virali w kształtowaniu opinii publicznej i skłania do pytań o zagrożenie rozprzestrzeniania się dezinformacji.
Jak rozpoznać deepfake po błędach w głosie?
Deepfake, który ma na celu wprowadzenie nas w błąd, to nie tylko wygenerowany obraz, ale także zmanipulowany dźwięk. Eksperci NASK przygotowali kilka wskazówek, jak rozpoznać manipulacje w generowanym głosie i skutecznie zidentyfikować fałszywe nagrania.
Twoje dane osobowe wyciekły? Musisz działać szybko! Sprawdź, co robić
Kiedy imię, nazwisko, numer PESEL czy dane logowania trafiają w niepowołane ręce, skutki mogą być dramatyczne – od kradzieży tożsamości po straty finansowe. Jak się chronić przed skutkami wycieku danych osobowych? Radzą Eksperci z CERT Polska.
Premier Wietnamu w instytucie NASK
Premier Wietnamu Pham Minh Chinh z wizytą w instytucie badawczym NASK. Delegacja odwiedziła Warszawę przy okazji 75-ej rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Wietnamem i Polską.
Najnowsze aktualności
Ctrl+Alt+Praca: jaką rzeczywistość wygeneruje nam AI?
Gdyby sztuczna inteligencja była Twoim współpracownikiem, to razem pilibyście kawę czy mijalibyście się na korytarzu bez słowa? Jak AI zmieni polski rynek pracy - mówił ekspert z NASK na prestiżowej konferencji unijnych ministrów organizowanej w ramach polskiej prezydencji w UE.
„Klub Cyfrowych Możliwości” - 25 milionów złotych na innowacje w polskich szkołach
W świecie, w którym kompetencje cyfrowe stają się jednym z kluczowych czynników rozwoju, ważne jest, by każdy – niezależnie od miejsca zamieszkania czy płci – miał szansę odkrywać i kształtować swoje zainteresowania w obszarze nowych technologii.
AGI – szansa czy game over dla ludzkości?
Maszyny mogą próbować wygrać z nami za wszelką cenę. Sztuczna inteligencja ma wspierać, a nie zastąpić człowieka. To głos ekspertów i autorytetów, który wybrzmiał podczas paryskiej konferencji na temat sztucznej inteligencji (AI). Znawcy tematu nie mają wątpliwości, że prace nad jej rozwojem muszą być kontrolowane, przemyślane i prowadzić do rozwoju, a nie upadku ludzkości.