„Szkoła międzypokoleniowa” – seniorzy i uczniowie wspólnie zdobywają kompetencje cyfrowe
Konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” nabiera tempa – w całej Polsce trwają warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu dla seniorów. Dzięki ankietom od uczestników, wiemy jak przebiega nauka i jak tworzą się międzypokoleniowe więzi. Mamy już ponad 6200 odpowiedzi, a kolejnych wciąż przybywa!


Okazuje się, że młodość i doświadczenie mogą iść w parze w cyfrowym świecie. Udowadnia to konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” – wyjątkowy projekt, który buduje relacje i wspiera rozwój cyfrowych umiejętności. Warsztaty dla seniorów już się rozpoczęły, a do wygrania są cenne nagrody – mobilne pracownie komputerowe dla najbardziej zaangażowanych szkół.
Międzypokoleniowa integracja w praktyce
Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” NASK realizuje wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Edukacji Narodowej i ministrem ds. polityki senioralnej Marzeną Okłą-Drewnowicz. Ta inicjatywa to coś więcej niż zwykła rywalizacja – to przede wszystkim szansa na nawiązanie dialogu między młodszym i starszym pokoleniem. Do udziału zgłosiło się aż 1589 szkół z całej Polski, które podjęły wyzwanie organizacji warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów. Najlepsze 64 szkoły otrzymają pracownie mobilne oraz karty podarunkowe o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych.
Uczniowie, występują podczas zajęć w roli mentorów lub pomocników, nie tylko przekazują swoją wiedzę i doświadczenia seniorom, lecz także uczą się cierpliwości, empatii i lepszego zrozumienia potrzeb starszych. Z kolei seniorzy zyskują wsparcie w odnalezieniu się w cyfrowej rzeczywistości – dowiadują się, jak bezpiecznie korzystać z internetu, unikać zagrożeń takich jak phishing czy oszustwa metodą „na wnuczka”, a także odkrywają możliwości, jakie daje technologia w codziennym życiu.
„Chciałbym mieć takie wnuki”
Zgłoszone szkoły już rozpoczęły organizację warsztatów. W realizacji przedsięwzięcia wspiera je NASK, który zapewnił merytoryczną pomoc – przygotował materiały edukacyjne i scenariusze zajęć.
A co na temat warsztatów sądzą sami seniorzy? W ankietach podsumowujących zajęcia stwierdzają nie tylko, że tematy zajęć były ciekawe (w zdecydowanej większości przyznają im pięć z pięciu możliwych gwiazdek) i że zdobyta wiedza przyda im się w codziennym życiu, ale też dzielą się swoimi refleksjami na temat współpracy z młodzieżą.
Seniorzy często stwierdzają, że oni również mogliby nauczyć czegoś uczniów – jako przykłady umiejętności, którymi mogliby się podzielić, wskazują np. gotowanie, rękodzieło, uprawę ogródka, prace domowe, grę w szachy. Chcą przekazywać młodym też bezcenne umiejętności miękkie – uczyć ich cierpliwości, pokory, wytrwałości w dążeniu do celu, ostrożności, szacunku, akceptacji dla innych, wrażliwości i radości życia. Seniorzy wielokrotnie deklarują też, że mogliby pomóc dzieciom i młodzieży zdobyć wiedzę na temat miejscowości, w której mieszkają, zapoznać z lokalnymi (i nie tylko) zwyczajami i folklorem, opowiedzieć o swoich przeżyciach, podzielić się zdobytym doświadczeniem i przekonywać, „jak fajnie jest chodzić do szkoły”. W ankiecie pojawiały się odpowiedzi: „po zajęciach okazało się, że mam przyszywane wnuki”, „chciałbym mieć takie wnuki”, „uczniowie pomagali, a ich pomoc jest cenna”, co świadczy o tym, że kontakt międzypokoleniowy przydał się obu stronom. Seniorzy zgłaszają potrzebę kolejnych spotkań z młodzieżą, często stwierdzają też, że „nie ma potrzeby uczenia młodych niczego, bo są wspaniali”.
Wspólna nauka, wspólne korzyści
„Szkoła międzypokoleniowa” to projekt, który pokazuje, jak ważne jest budowanie mostów między pokoleniami. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mają okazję wcielić się w rolę przewodników po internecie i dzielić swoją wiedzą z seniorami, a szkoły stają się centrami lokalnej integracji.
To również odpowiedź na wyzwania współczesności – samotność wśród osób starszych oraz ich trudności w korzystaniu z nowych technologii. Konkurs łączy w sobie edukację i integrację, przynosząc korzyści zarówno młodszym, jak i starszym.
Cieszymy się, że tak wiele szkół zdecydowało się dołączyć do tego wyjątkowego projektu. Każda inicjatywa, która przyczynia się do budowania lepszej przyszłości opartej na współpracy i zrozumieniu, jest niezwykle cenna. Życzymy powodzenia wszystkim uczestnikom konkursu – zarówno uczniom, nauczycielom, jak i seniorom. Razem tworzymy świat, w którym technologia łączy, a nie dzieli!
Informacje na temat konkursu można znaleźć na stronie kompetencjecyfrowe.gov.pl/szkolamiedzypokoleniowa.
W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu drogą mailową: kompetencjecyfrowe@nask.pl.
Wyróżnione aktualności
Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów
Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.
Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA
Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.
300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok
Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.
Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!
Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!
Najnowsze aktualności
NASK inspiruje młodych: rekordowa frekwencja w Olimpiadzie ESA
Aż 21 tysięcy uczestników, trudne pytania z nauki o klimacie i wielka pasja do ochrony środowiska. 15-letnia Basia Lehmann jako jedyna uczestniczka zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zakończyła się IV Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa, organizowana przez NASK.
Bez człowieka nie ma mowy o cyberbezpieczeństwie
Cyberodporność zyskała ludzką twarz – nie tylko technologia, ale przede wszystkim ludzie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo firm. To ich świadomość, czujność i odpowiedzialność – stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony przed cyfrowymi atakami. Jak rozwijać zabezpieczenia i jaka jest kondycja polskiego biznesu? O tym rozmawiali goście Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Chcesz szybko zarobić w internecie? Uważaj, żeby dużo nie stracić
Sprzedaż internetowa może wydawać się prosta i przyjemna. Niestety, użytkownicy tych platform narażeni są na oszustwa. Cyberprzestępcy są coraz bardziej pomysłowi i działają szybko. Wystarczy jedno kliknięcie w nieodpowiedni link i możemy stracić albo pieniądze, albo wrażliwe dane.