„Klub Cyfrowych Możliwości” - 25 milionów złotych na innowacje w polskich szkołach
W świecie, w którym kompetencje cyfrowe stają się jednym z kluczowych czynników rozwoju, ważne jest, by każdy – niezależnie od miejsca zamieszkania czy płci – miał szansę odkrywać i kształtować swoje zainteresowania w obszarze nowych technologii.


Tę misję realizuje „Klub Cyfrowych Możliwości”, nowatorski projekt, w którym NASK wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog chce zachęcić dzieci i młodzież z całej Polski, zwłaszcza dziewczęta, do odważnego wejścia w świat IT.
Jak mówił Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK:
„22% chłopców marzy o tym, żeby zostać programistą, a ponad 15% planuje przyszłość jako informatyk. A dziewczyny? Tylko 3,3% chce programować, a zaledwie 1,8% wybrałoby zawód informatyczki. Ten kontrast bije po oczach i właśnie dlatego w NASK staramy się odwrócić te proporcje. Wierzymy, że świat nowych technologii to miejsce dla każdego – bez względu na płeć. Dlatego tworzymy inicjatywy, takie jak „Klub Cyfrowych Możliwości”, by zachęcić dziewczęta do odkrywania swoich talentów i wchodzenia na ścieżkę IT.”.
20 lutego 2025 roku w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej podpisano umowę o dofinansowanie projektu, którego łączny budżet wynosi prawie 25 mln zł. Dokument sygnowali: Przemysław Kuna – zastępca dyrektora NASK ds. Projektów Infrastrukturalnych i Edukacyjnych oraz Monika Sikora – podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Wzór i zmiana
NASK zrealizuje projekt we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Plan zakłada, że w latach 2025–2029 bezpłatne warsztaty z zakresu nowych technologii i kompetencji cyfrowych obejmą uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych, przy czym 60% uczestników stanowić będą dziewczęta. W zajęciach zachęcających do rozwoju w kierunku STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) weźmie udział co najmniej 17 000 osób, głównie z mniejszych miejscowości i gmin wiejskich w całej Polsce (ponad 300 lokalizacji).
„<<Klub Cyfrowych Możliwości>> to istotny krok w rozwoju kompetencji cyfrowych młodych ludzi, a jednocześnie w wyrównywaniu proporcji kształcenia i zatrudnienia w sektorze ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne). Dziś nadal dominują w nim mężczyźni. Chcemy być częścią zmiany w tym zakresie” – podkreśla Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK. – „W ciągu najbliższych pięciu lat będziemy zachęcać do udziału w warsztatach szczególnie dziewczęta, a ich rodziców – do wspierania wyborów edukacyjnych związanych z nowymi technologiami” – dodaje.
Edukacja i inspiracja
Zajęcia prowadzone będą w czterodniowych cyklach – podczas wakacji letnich i ferii zimowych – a także w formie jednodniowych warsztatów w październiku. Rolę edukatorek obejmą studentki kierunków ścisłych i okołotechnologicznych, które w ramach projektu otrzymają stypendia. Ich przykłady mają stanowić pozytywny wzór, motywując młode uczestniczki do wyboru dalszej ścieżki kształcenia i kariery w ICT.
Oprócz warsztatów dla dzieci i młodzieży, przewidujemy także działania dla rodziców i nauczycieli, aby w jeszcze większym stopniu wspierać rozwój kompetencji cyfrowych i przełamywać stereotypy dotyczące ról zawodowych.
„Klub Cyfrowych Możliwości” jest finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) i będzie realizowany do 31 grudnia 2029 roku. Umowa, podpisana 20 lutego br., opiewa na kwotę 24 899 212,78 zł.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Mózg na głodzie mediów społecznościowych
Nuda i cisza. Brzmi przerażająco? Dla wielu tak. Bo dziś wszyscy, także dzieci, żyją w nieustannym biegu i hałasie. Co zwykle robimy w wolnej chwili? Scrollujemy. Tak próbujemy odpoczywać. Ale czy smartfon rzeczywiście daje nam wytchnienie, czy raczej napędza spiralę pędu i strachu, by nie przegapić niczego ważnego?
NASK w charytatywnym bloku reklamowym TVP
– Chronimy, wzmacniamy, dbamy. Chcemy, żeby internet był bezpiecznym miejscem dla wszystkich. Choć nas nie widać – jesteśmy – mówi dyrektor NASK, Radosław Nielek. We współpracy z TVP NASK stworzył spot. Dochód z bloku reklamowego zostanie przekazany organizacjom, które pomagają dzieciom.
Od lajków do lęków – zaburzenia odżywiania w erze scrollowania
Zaburzenia psychiczne związane z jedzeniem i zniekształcony obraz ciała coraz częściej zaczynają się od ekranu telefonu. Problem ten wpisuje się szerzej w kryzys zdrowia psychicznego zanurzonych w środowisku cyfrowym młodych ludzi. Nastolatki patrzą na idealny świat w mediach społecznościowych, a siebie widzą w krzywym zwierciadle.







