„Klub Cyfrowych Możliwości” - 25 milionów złotych na innowacje w polskich szkołach
W świecie, w którym kompetencje cyfrowe stają się jednym z kluczowych czynników rozwoju, ważne jest, by każdy – niezależnie od miejsca zamieszkania czy płci – miał szansę odkrywać i kształtować swoje zainteresowania w obszarze nowych technologii.


Tę misję realizuje „Klub Cyfrowych Możliwości”, nowatorski projekt, w którym NASK wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog chce zachęcić dzieci i młodzież z całej Polski, zwłaszcza dziewczęta, do odważnego wejścia w świat IT.
Jak mówił Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK:
„22% chłopców marzy o tym, żeby zostać programistą, a ponad 15% planuje przyszłość jako informatyk. A dziewczyny? Tylko 3,3% chce programować, a zaledwie 1,8% wybrałoby zawód informatyczki. Ten kontrast bije po oczach i właśnie dlatego w NASK staramy się odwrócić te proporcje. Wierzymy, że świat nowych technologii to miejsce dla każdego – bez względu na płeć. Dlatego tworzymy inicjatywy, takie jak „Klub Cyfrowych Możliwości”, by zachęcić dziewczęta do odkrywania swoich talentów i wchodzenia na ścieżkę IT.”.
20 lutego 2025 roku w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej podpisano umowę o dofinansowanie projektu, którego łączny budżet wynosi prawie 25 mln zł. Dokument sygnowali: Przemysław Kuna – zastępca dyrektora NASK ds. Projektów Infrastrukturalnych i Edukacyjnych oraz Monika Sikora – podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Wzór i zmiana
NASK zrealizuje projekt we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Plan zakłada, że w latach 2025–2029 bezpłatne warsztaty z zakresu nowych technologii i kompetencji cyfrowych obejmą uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych, przy czym 60% uczestników stanowić będą dziewczęta. W zajęciach zachęcających do rozwoju w kierunku STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) weźmie udział co najmniej 17 000 osób, głównie z mniejszych miejscowości i gmin wiejskich w całej Polsce (ponad 300 lokalizacji).
„<<Klub Cyfrowych Możliwości>> to istotny krok w rozwoju kompetencji cyfrowych młodych ludzi, a jednocześnie w wyrównywaniu proporcji kształcenia i zatrudnienia w sektorze ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne). Dziś nadal dominują w nim mężczyźni. Chcemy być częścią zmiany w tym zakresie” – podkreśla Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK. – „W ciągu najbliższych pięciu lat będziemy zachęcać do udziału w warsztatach szczególnie dziewczęta, a ich rodziców – do wspierania wyborów edukacyjnych związanych z nowymi technologiami” – dodaje.
Edukacja i inspiracja
Zajęcia prowadzone będą w czterodniowych cyklach – podczas wakacji letnich i ferii zimowych – a także w formie jednodniowych warsztatów w październiku. Rolę edukatorek obejmą studentki kierunków ścisłych i okołotechnologicznych, które w ramach projektu otrzymają stypendia. Ich przykłady mają stanowić pozytywny wzór, motywując młode uczestniczki do wyboru dalszej ścieżki kształcenia i kariery w ICT.
Oprócz warsztatów dla dzieci i młodzieży, przewidujemy także działania dla rodziców i nauczycieli, aby w jeszcze większym stopniu wspierać rozwój kompetencji cyfrowych i przełamywać stereotypy dotyczące ról zawodowych.
„Klub Cyfrowych Możliwości” jest finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) i będzie realizowany do 31 grudnia 2029 roku. Umowa, podpisana 20 lutego br., opiewa na kwotę 24 899 212,78 zł.
Wyróżnione aktualności
Chałkoń z farmy lajków. Humor w social mediach i jego ciemne oblicze
Internet żyje trendami, a jednym z największych w ostatnim czasie jest tzw. Chałkoń. Wygenerowany przez sztuczną inteligencję żart, wskazuje na skuteczność virali w kształtowaniu opinii publicznej i skłania do pytań o zagrożenie rozprzestrzeniania się dezinformacji.
Jak rozpoznać deepfake po błędach w głosie?
Deepfake, który ma na celu wprowadzenie nas w błąd, to nie tylko wygenerowany obraz, ale także zmanipulowany dźwięk. Eksperci NASK przygotowali kilka wskazówek, jak rozpoznać manipulacje w generowanym głosie i skutecznie zidentyfikować fałszywe nagrania.
Twoje dane osobowe wyciekły? Musisz działać szybko! Sprawdź, co robić
Kiedy imię, nazwisko, numer PESEL czy dane logowania trafiają w niepowołane ręce, skutki mogą być dramatyczne – od kradzieży tożsamości po straty finansowe. Jak się chronić przed skutkami wycieku danych osobowych? Radzą Eksperci z CERT Polska.
Premier Wietnamu w instytucie NASK
Premier Wietnamu Pham Minh Chinh z wizytą w instytucie badawczym NASK. Delegacja odwiedziła Warszawę przy okazji 75-ej rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Wietnamem i Polską.
Najnowsze aktualności
Ctrl+Alt+Praca: jaką rzeczywistość wygeneruje nam AI?
Gdyby sztuczna inteligencja była Twoim współpracownikiem, to razem pilibyście kawę czy mijalibyście się na korytarzu bez słowa? Jak AI zmieni polski rynek pracy - mówił ekspert z NASK na prestiżowej konferencji unijnych ministrów organizowanej w ramach polskiej prezydencji w UE.
AGI – szansa czy game over dla ludzkości?
Maszyny mogą próbować wygrać z nami za wszelką cenę. Sztuczna inteligencja ma wspierać, a nie zastąpić człowieka. To głos ekspertów i autorytetów, który wybrzmiał podczas paryskiej konferencji na temat sztucznej inteligencji (AI). Znawcy tematu nie mają wątpliwości, że prace nad jej rozwojem muszą być kontrolowane, przemyślane i prowadzić do rozwoju, a nie upadku ludzkości.
Jak rozpoznać deepfake po błędach logicznych?
W kolejnym, przedostatnim już odcinku cyklu wideo „Jak rozpoznać deepfake?” czas na jedne z najbardziej wyrazistych wskaźników manipulacji – błędy logiczne. W deepfake’ach nie zawsze chodzi o techniczne niedoskonałości obrazu czy dźwięku. Często to niespójności w treści i kontekście zdradzają, że mamy do czynienia z fałszerstwem.