Polska w wersji smart. NASK w centrum cyfrowej rewolucji
Zamiast kolejek na poczcie E-doręczenia, jedno kliknięcie zamiast pięciu wizyt w urzędzie, a do tego system obiegu dokumentów, który zmienia sposób działania administracji – to nie futurystyczne wizje, tylko rzeczywistość, która właśnie się dzieje. O tym, jak cyfryzacja zmienia państwo od środka, opowiadał Dyrektor NASK, dr inż. Radosław Nielek, podczas debaty „Cyfrowe państwo – tak blisko i tak daleko” zorganizowanej przez Dziennik Gazetę Prawną


Cyfryzacja to bieg za horyzontem. Ale nie możemy nikogo zostawiać w tyle
Cyfrowe państwo to proces – dynamiczny, nieustanny, ale i pełen wyzwań. I choć Polska od lat nadrabia cyfrowe zaległości, to wciąż nie jest liderem. W najnowszym Indeksie Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) uplasowaliśmy się na 24. miejscu spośród 27 państw członkowskich UE. To jasny sygnał, że czas przyspieszyć – zwłaszcza w zakresie kompetencji cyfrowych i wdrażania nowoczesnych rozwiązań w administracji publicznej. Eksperci uczestniczący w debacie zgodzili się co do jednego: nie chodzi o to, by cyfryzować „dla zasady”, ale by realnie poprawiać jakość życia obywateli. Problem w tym, że w tym biegu ku cyfrowej przyszłości część osób – i instytucji – wciąż zostaje w tyle.
– To jest trochę tak, że my cały czas biegniemy w stronę horyzontu, który się przesuwa. Zawsze będzie jakaś luka, coś do nadgonienia. Nawet największe firmy nigdy w pełni nie osiągają tego efektu – mówił dr inż. Radosław Nielek. – Ale Polacy mają niesamowitą motywację, by gonić ten cel. Problem w tym, że w tym biegu część ludzi zostaje w tyle. I właśnie tymi osobami trzeba się teraz zająć – dodał.
Wbrew powszechnym przekonaniom to nie seniorzy są najbardziej narażeni na wykluczenie cyfrowe. Jak pokazują badania, osoby starsze chętnie sięgają po e-usługi, jeśli tylko uznają je za użyteczne. Największe wyzwanie to dziś młodzież.
– To grupa, której zwykle nie kojarzymy z wykluczeniem cyfrowym, ale dane są alarmujące. Młodzi w Polsce mają słabe kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście mediów społecznościowych. Nie potrafią też korzystać z podstawowych narzędzi biurowych, niezbędnych w pracy. To pokolenie, które zaraz wejdzie na rynek pracy – podkreślał dyrektor NASK.
Choć młodzi „urodzili się z telefonem w ręku”, nie oznacza to, że potrafią korzystać z technologii świadomie i odpowiedzialnie. – Internet to dla nich rozrywka, nie narzędzie pracy. A my mamy błędne wrażenie, że skoro są „z sieci”, to wszystko już wiedzą i potrafią – zauważył.
Edukacja cyfrowa – czyli co dalej?
Zdaniem ekspertów, problemem nie jest brak treści w programie nauczania. – W podstawach programowych są już ważne zagadnienia, jak rozpoznawanie fake newsów, deepfake’ów czy nauka o bezpieczeństwie. Problem pojawia się na etapie realizacji. Gdy są chęci – brakuje narzędzi. Gdy są narzędzia – brakuje czasu. A często też kompetencji u nauczycieli – mówił R. Nielek. – Trzeba spojrzeć na to systemowo. Ten trójkąt: program – narzędzia – nauczyciele musi działać razem.
Zwrócono uwagę, że edukacja cyfrowa powinna być wyraźnie oddzielona od klasycznej informatyki. – Nie chodzi o to, żeby uczyć dzieci, jak obsługiwać programy biurowe. Chodzi o to, żeby rozumiały, czym są algorytmy, jak rozpoznawać dezinformację i jak bezpiecznie poruszać się w cyfrowym świecie. To zupełnie inny zestaw kompetencji – zaznaczono.
Eksperci wskazali też, że Polska młodzież – wbrew stereotypom – wypada słabo na tle rówieśników z Czech, Węgier czy Ukrainy, szczególnie jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo i świadome korzystanie z mediów społecznościowych. A to właśnie to pokolenie za chwilę wejdzie na rynek pracy – i powinno być do tego dobrze przygotowane.
Papier w urzędach? Czas się z nim pożegnać
Jednym z głównych postulatów debaty była pełna digitalizacja administracji publicznej. – Jeśli naprawdę chcemy przejść na system „digital first” albo wręcz „digital only”, musimy odejść od papieru. Dziś zdarza się, że urzędnik dostaje elektroniczne pismo… i pierwsze co robi, to je drukuje. Potem dokument krąży po biurkach, ktoś go podpisuje ręcznie, ktoś dopina inne dokumenty – i tak cyfrowa korespondencja wraca na papier – mówił dyrektor NASK. – Musimy przestawić myślenie urzędników. A żeby to zrobić, potrzebne są narzędzia, jasne zasady i… być może zakaz drukowania – dodał półżartem.
Problemem pozostaje mentalność. – Często słyszymy: „ja pani to podpiszę, ale na papierze”. To wciąż pokutuje, zwłaszcza na wyższych szczeblach administracji. Dlatego tak ważne są lokalne liderki i liderzy zmiany – osoby, które w każdej jednostce wezmą na siebie odpowiedzialność za cyfrową transformację i będą potrafiły inspirować innych.
Eksperci byli zgodni: potrzebujemy ujednoliconego systemu, a nie dziesiątek rozwiązań, które się nawzajem wykluczają. – Mamy e-Doręczenia, podpis elektroniczny, pieczęcie elektroniczne – wszystko, co potrzebne do zdalnego podpisania umowy o pracę. A mimo to przedsiębiorcy wciąż pytają, kiedy to będzie możliwe – zauważył Dariusz Śpiewak z Poczty Polskiej.
Patrzeć szerzej – inspirować się tym, co działa
Choć cyfrowe państwo w Polsce rozwija się coraz szybciej, uczestnicy debaty zgodzili się, że nie musimy wymyślać koła na nowo. W wielu krajach Europy Zachodniej czy Skandynawii rozwiązania, o których my dopiero rozmawiamy, są już codziennością. – To nie znaczy, że mamy kopiować modele 1:1 – mówił jeden z ekspertów – ale możemy uczyć się na ich błędach, adaptować sprawdzone praktyki i przyspieszać własny rozwój.
Wskazywano m.in. na Estonię – lidera cyfrowej administracji, gdzie większość spraw obywatel może załatwić online w kilka minut. Ważnym punktem odniesienia były też Niemcy czy Finlandia, które konsekwentnie budują interoperacyjność systemów i wspólną, przejrzystą infrastrukturę cyfrową. – Polska ma potencjał, by dołączyć do grona liderów, ale potrzebujemy odwagi, spójnej strategii i wyciągania wniosków z doświadczeń innych – podsumowano
Cyfrowa zmiana to nie tylko technologia. To przede wszystkim ludzie
Debata „Cyfrowe państwo – tak blisko i tak daleko” pokazała jasno: cyfryzacja to nie sprint, który kończy się wdrożeniem systemu czy podpisaniem ustawy. To maraton, który wymaga zaufania, współpracy i realnego wsłuchania się w potrzeby użytkowników.
Bez liderów zmiany, bez spójnego systemu, bez edukacji – cyfrowa rewolucja może ugrzęznąć w drukarkach i papierze. Ale jeśli uda się uprościć procedury, ujednolicić rozwiązania i dać ludziom realne wsparcie, cyfrowe państwo stanie się codziennością. Nie jako wizja przyszłości. Ale jako teraźniejszość – dla wszystkich.
Nie science fiction. Po prostu – Polska w wersji smart.
Wyróżnione aktualności
Trzy pytania o SECURE Summit 2025 do prof. Agnieszki Gryszczyńskiej z Prokuratury Krajowej
Co pomogło ustalić tożsamość sprawców konkretnych cyberprzestępstw? Co sprzyja zwalczaniu cyberprzestępczości i jakie zmiany w prawie należałoby wprowadzić? Prof. ucz. dr hab. inż. Agnieszka Gryszczyńska*, dyrektorka Departamentu ds. Cyberprzestępczości w Prokuraturze Krajowej zaprasza na swój panel i na tę jedyną w swoim rodzaju konferencję.
Domeny.pl - polska domena rośnie w siłę
Świetne wieści dla rynku domeny .pl. Polskie adresy internetowe zyskują na popularności, a statystyki pokazują, że coraz więcej osób i firm decyduje się na wybór właśnie tej końcówki. W ostatnim kwartale 2024 roku zarejestrowano 194 628 nowych domen – to tak, jakby co dwie minuty pojawiały się trzy nowe nazwy!
Cyberbezpieczne dzieci – jak technologie pomagają chronić najmłodszych
Ponad połowa nastolatków w Polsce doświadczyła już jakiejś formy cyberprzemocy. Jak więc chronić dzieci, nie odbierając im dostępu do cyfrowego świata? Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie i świadome towarzyszenie, czyli monitoring tego co robią najmłodsi w sieci.
Polska w czołówce rozwiązań technologii kwantowej
Opracowane w Polsce urządzenia QKD są gotowe do działania. Ich możliwości pokazało dzisiejsze połączenie między Ministerstwem Cyfryzacji a WAT. Bezpieczna, polska technologia to ważny krok ku uniezależnieniu się od zagranicznych dostawców i suwerenności cyfrowej oraz część europejskiego projektu łączności satelitarnej.
Najnowsze aktualności
Trzy pytania o SECURE Summit 2025. Odpowiada dyrektor CPPC Wojciech Szajnar
To będzie spotkanie „na szczycie”, które rozwieje wiele wątpliwości – mówi o tegorocznej konferencji SECURE Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Jest szczególnie ciekaw najnowszych raportów i analiz z zakresu cyberbezpieczeństwa. - Każdy powinien je znać, żeby mieć świadomość zagrożeń i umieć się przed nimi bronić.
Sztorm-1679, co warto wiedzieć w przededniu wyborów?
Serwisy informacyjne przypominające popularne portale, newsowe strony udające media lokalne, tworzone na długo przed wyborami, są przez miesiące zapełniane „zwykłymi” tekstami. Jednak przed wyborami stają się nośnikiem dezinformacyjnych treści, grających na emocjach i dzielących społeczeństwo. Aby zwiększyć skalę dezinformacji fałszywe informacje podbijane są w social mediach. To jedna z głównych technik obcych wpływów na procesy wyborcze.
Szybki zysk czy bolesna strata? Jak rozpoznać i unikać oszustw inwestycyjnych
Obietnice wysokich zysków bez ryzyka, reklamy z celebrytami i fałszywe strony banków – to tylko niektóre metody, którymi oszuści inwestycyjni kuszą nieświadomych inwestorów. Tylko w lutym 2025 r. CERT Polska zidentyfikował blisko 6400 fałszywych domen! Jak działają przestępcy, na co uważać i jak zabezpieczyć swoje oszczędności przed cyberprzestępcami? Sprawdź, zanim będzie za późno.