Nagroda specjalna XXX-lecia Forum Teleinformatyki dla EZD RP
Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. System do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej.
Nagroda Specjalna trafiła do instytutu NASK i Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego za opracowanie i wprowadzenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), który służy do zarządzania procesami informacyjnymi w podmiotach publicznych.
– Nagroda jest potwierdzeniem, że NASK zajmuje się wieloma kwestiami ważnymi dla administracji i cyfryzacji państwa. To obietnica, że to dopiero początek. Mam przekonanie, że jeśli chodzi o EZD zwiększymy tempo, zakres i jakość po to, żeby cała administracja w Polsce – od najmniejszych jednostek po te największe, zatrudniające tysiące osób, była scyfryzowana – dziękował za wyróżnienie dyrektor NASK Radosław Nielek
Dzięki wprowadzeniu EZD w znaczącej liczbie podmiotów, nie tylko ściśle administracji publicznej, „zapomniano” już o tradycyjnej, analogowej formie zarządzania dokumentami.
– System EZD narodził się na Podlasiu. To właśnie tam też podjęliśmy decyzję o stworzeniu EZD PUW. Dziś ten system ma swojego następcę – EZD RP. Cieszy mnie, że widzimy jednostki, które doskonale radzą sobie w tradycyjnym, papierowym świecie, a teraz, wspólnie z nami, podejmują krok ku przyszłości, rozpoczynając elektroniczne zarządzanie dokumentacją – powiedziała Magdalena Sawicka, dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku.
Skuteczność działania i transparentność
EZD RP to system wytwarzany, utrzymywany i rozwijany przez instytut badawczy NASK. Jest wdrażany w jednostkach administracji publicznej i usprawnia ich pracę za pomocą nowoczesnych i uniwersalnych rozwiązań cyfrowych back office w obszarze elektronicznego zarządzania dokumentacją. Co ważne, umożliwia on kompleksowe załatwianie i rozstrzyganie spraw w formie elektronicznej oraz wspiera sprawy prowadzone w formie papierowej.
Jedną z największych korzyści wynikających z wdrożenia EZD RP w jednostkach administracji publicznej jest przejrzystość działania instytucji oraz pełne odzwierciedlenie w systemie informatycznym czynności kancelaryjnych, które wykonują urzędnicy w trakcie procedowania spraw. To także skuteczne narzędzie dla kierownictwa do zarządzania jednostką.
System spełnia aktualne wymogi prawne, jest zgodny ustawą o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz w pełni zintegrowany z platformą e-Doręczenia. Największa jednostka, która działa w rozproszonej strukturze organizacyjnej i prowadzi sprawy w sposób elektroniczny w EZD RP, korzystając z usługi SaaS EZD RP, liczy ponad 6000 pracowników.
Nagrodzony system kancelaryjno-archiwalny EZD RP jest wdrażany od kwietnia 2022 r. w podmiotach administracji publicznej w modelu chmurowym SaaS oraz on-premise. Jest on następcą cenionego i wdrażanego od 2011 r. systemu EZD PUW.
Obecnie z EZD RP i EZD PUW korzysta łącznie ponad 2600 jednostek. Wśród użytkowników EZD RP są m.in. Ministerstwo Przemysłu, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Najwyższa Izba Kontroli, KRUS.
Szerokie możliwości współpracy
Przedstawiciele NASK – Magdalena Sawicka, kierująca oddziałem NASK w Białymstoku i Jacek Orłowski, kierownik Działu Współpracy z Podmiotami Otoczenia EZD, przedstawili uczestnikom XXX Forum Teleinformatyki możliwości EZD RP jako instrumentu realizacji celów polityk publicznych, a także przedstawili strategię wdrażania i rozwoju systemu.
Eksperci NASK omawiali z przedstawicielami administracji publicznej zakres zadań Operatora EZD, modele współpracy podczas wdrażania EZD RP, możliwości integracji systemu z innymi aplikacjami dziedzinowymi oraz specyfikę podejścia do elektronizacji spraw w instytucjach publicznych.
Wyróżnione aktualności
Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK
Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z NASK, stworzyło ogólnopolską kampanię społeczną. Poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania.
Cyfrowe priorytety polskiej prezydencji w UE
Zapraszamy do rejestracji by wziąć udział w kolejnej edycji Szczytu Cyfrowego IGF Polska. Spotkanie odbędzie się w tym tygodniu w Warszawie. Będzie to idealna okazja, by dokładnie poznać cyfrowe priorytety przyszłorocznej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Nowa funkcja w mObywatelu dla większej ochrony dzieci
W aplikacji mObywatel wprowadzono nową opcję zgłaszania nielegalnych treści w ramach usługi „Bezpiecznie w sieci”. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą szybko i łatwo zgłaszać niepokojące materiały znalezione w internecie, w szczególności treści związane z nieodpowiednimi zachowaniami wobec dzieci.
Najnowsze aktualności
„Bądź widoczny w sieci” – kampania Rejestru domeny .pl
Kampania „Bądź widoczny w sieci”, przygotowana przez instytut badawczy NASK, wystartowała 7 stycznia. Jej celem jest promocja domeny .pl.
qwerty123 – czy na pewno wiesz, jak teraz tworzyć bezpieczne hasła?
Hasła są w erze cyfrowej kluczowym elementem ochrony naszych danych osobowych, finansowych i zawodowych. Jak zatem tworzyć hasła, które skutecznie chronią? Specjaliści z zespołu CERT Polska, działającego w instytucie NASK, przygotowali rekomendacje, które porządkują i aktualizują dotychczasowe zasady.
Mocny powrót oszustw na "niedostarczoną paczkę"
Wigilia za kilka dni, czekamy na ostatnie paczki ze świątecznymi prezentami. Firmy kurierskie uwijają się, by zdążyć na czas, a cyberprzestępcy – by wykorzystać przedświąteczny rejwach. Uważaj więc na SMS-y lub e-maile o konieczności uregulowania drobnej niedopłaty za paczkę bądź zaktualizowania swoich danych, by ci ją dostarczono.