„Klub Cyfrowych Możliwości” zmieni edukacyjne i zawodowe aspiracje dziewczynek
Wskazywanie najmłodszym nowych kierunków w edukacji i rozwoju zawodowym poprzez naukę programowania, robotyki i wykorzystywania sztucznej inteligencji – tak można opisać „Klub Cyfrowych Możliwości”, który wystartuje w 2025 roku w ramach projektu realizowanego przez NASK oraz Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.


Wskazywanie najmłodszym nowych kierunków w edukacji i rozwoju zawodowym poprzez naukę programowania, robotyki i wykorzystywania sztucznej inteligencji – tak w skrócie można opisać „Klub Cyfrowych Możliwości”, który wystartuje już w 2025 roku. W ramach projektu realizowanego przez Instytut NASK oraz Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog odbywać się będą bezpłatne zajęcia edukacyjne, w których weźmie udział łącznie kilkanaście tysięcy dzieci. Projekt zostanie sfinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), a jego budżet to niemal 25 mln zł. Dziś odbyła się uroczysta inauguracja programu.
W poniedziałek 14 października 2024 r. w gmachu Politechniki Warszawskiej nastąpiła oficjalna i uroczysta inauguracja projektu „Klub Cyfrowych Możliwości”, którego głównym celem jest obalanie stereotypowego postrzegania ról zawodowych w sektorze ICT oraz pokazanie dziewczynkom nowych ścieżek edukacji w obszarze technologii. Start programu, koordynowanego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, zaplanowano symbolicznie w Dniu Edukacji Narodowej. W wydarzeniu inaugurującym udział wzięli m.in. Krzysztof Gawkowski – wicepremier i minister cyfryzacji, Radosław Nielek – dyrektor NASK oraz dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.
-Dzisiejsze wydarzenie stanowi istotny krok w budowaniu kompetencji cyfrowych wśród dzieci i młodzieży. Koncentrujemy się na przygotowaniu przyszłych specjalistów ICT, ponieważ w Polsce istnieje ogromny niedobór pracowników w tej dziedzinie. Program „Klub Cyfrowych Możliwości” ma za zadanie aktywizować młode osoby, zwłaszcza dziewczęta, już od szkoły podstawowej, aby mogły rozwijać swoje umiejętności cyfrowe i matematyczne. Chcemy, aby w ciągu najbliższych pięciu lat minimum 60% uczestników stanowiły młode kobiety. To przemyślany projekt, który przyczyni się do wzmocnienia polskiej gospodarki i budowy nowoczesnego społeczeństwa cyfrowego – podkreślił wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas dzisiejszej konferencji.
Kobiety w technologiach jako wzór do naśladowania
„Klub Cyfrowych Możliwości” to rozbudowany projekt, którego głównym elementem są bezpłatne zajęcia edukacyjne. Podczas tych warsztatów dzieci będą uczyć się programowania, robotyki i wykorzystania sztucznej inteligencji, a także poznają najważniejsze zasady bezpieczeństwa w sieci. Innowacyjność programu polega na połączeniu rozwoju kompetencji cyfrowych najmłodszych z promowaniem roli kobiet w sektorze nowych technologii. Koordynatorom projektu zależy na pokazaniu młodych studentek i absolwentek kierunków technicznych jako wzorów do naśladowania oraz przybliżeniu dziewczynkom potencjalnych dróg przyszłego rozwoju edukacyjnego i zawodowego.
-Dane z raportu „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich” opublikowanego przez NASK w 2024 r. jasno pokazują, że dziewczęta nie widzą się w profesjach związanych z nowymi technologiami. Blisko 22 proc. przepytanych młodych mężczyzn chciałoby zostać programistami, a ponad 15 proc. – informatykami. Dla porównania takie specjalizacje jako wymarzoną ścieżkę zawodową wskazało tylko 3,3 proc. (programistka) oraz 1,8 proc. (informatyczka) dziewcząt. Właśnie dlatego NASK jako instytut działający w obszarze ICT, którego zespół w aż 40 proc. stanowią kobiety, podejmuje się realizowania projektów takich jak „Klub Cyfrowych Możliwości” – wyjaśnia Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Zajęcia „Klubu Cyfrowych Możliwości” organizowane będą wśród dzieci ze szkół podstawowych w wieku, w którym wybory edukacyjne dopiero się kształtują. Warsztaty poprowadzą specjalnie przeszkolone studentki i absolwentki, a w mniejszej proporcji również studenci i absolwenci, kierunków z zakresu ICT z politechnik oraz innych publicznych i niepublicznych uczelni wyższych w Polsce. W ten sposób spotkania będą okazją do przełamywania stereotypowego postrzegania określonych zawodów jako męskie lub kobiece, zarówno wśród najmłodszych, jak i rodziców oraz nauczycieli.
-Mamy wielu studentów, którzy chętnie biorą udział w różnych akcjach i projektach. Na naszym Wydziale jest około 30% studiujących studentek, co jest dobrym wynikiem. Zarówno kobiety jak i mężczyźni angażują się w różne takie inicjatywy Wydziału, więc myślę, że w tej nowej akcji też chętnie wezmą udział – dodała dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.
Dla kogo jest „Klub Cyfrowych Możliwości”?
Program „Klubu Cyfrowych Możliwości” skierowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych z klas IV–VIII mieszkających w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców, a w szczególności w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Pod uwagę (w proporcji poniżej 50%) brane są też miasta do 100 000 mieszkańców, w których dostęp do zajęć dodatkowych jest utrudniony. W ten sposób organizatorzy chcą zadbać o dzieci mające ograniczone możliwości uczestniczenia w aktywnościach nakierowanych na rozwój kompetencji cyfrowych.
Projekt będzie realizowany w latach 2025–2029. W tym czasie organizatorzy planują dotrzeć z ofertą do co najmniej 17 tys. dzieci. Kilkudniowe cykle zajęć będą prowadzone w ferie zimowe oraz podczas letnich wakacji. Pierwsza tura spotkań ruszy już w 2025 roku. Przewidziano także organizację jednodniowych zajęć odbywających się w październikowe weekendy podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania.
Rekrutacja na zajęcia będzie prowadzona na stronie projektu. Tam też na bieżąco organizatorzy projektu będą publikować informacje o miejscach i terminach spotkań. Osobą uprawnioną do zgłoszenia dziecka na warsztaty będzie rodzic lub opiekun prawny.
Budżet „Klubu Cyfrowych Możliwości” wynosi niemal 25 mln zł. Projekt będzie finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (program FERS). Instytucją zarządzającą projektem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Projekt zostanie sfinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), a jego budżet to niemal 25 mln zł. Dziś odbyła się uroczysta inauguracja programu.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Siła kobiet w IT. NASK na Women in Tech Summit
10 tys. uczestników, 500 prelegentów, 300 sesji mentoringowych, czyli największa w Europie konferencja dla kobiet w STEM, Tech & IT. Wśród panelistek na Perspektywy Women in Tech Summit nie mogło zabraknąć kobiet z NASK. Dr Agnieszka Karlińska, Karolina Seweryn i Magdalena Sawicka reprezentują NASK, a ich obecność nie jest przypadkowa – w instytucie kobiety już dawno przebiły szklany sufit – stanowią aż 41 proc. pracowników.
Bezpieczeństwo, rozwój, zaufanie – domena .pl
Nagrody dla najlepszych partnerów domeny .pl rozdane. Statuetki w pięciu kategoriach, trafiły do firm, które mają swój wkład w rozwój narodowej końcówki w Polsce i za granicą. 3 czerwca podczas gali w Warszawie podsumowano ubiegły rok i po raz pierwszy zaprezentowano raport o nielegalnych treściach w internecie.
Małe kliknięcia. Jak chronić dzieci w sieci
W czasach, gdy dzieci na co dzień poruszają się w świecie cyfrowym, rodzice muszą przygotować je do bezpiecznego funkcjonowania w sieci i świadomego zarządzania obecnością online. Dzień Dziecka to okazja, aby zastanowić się, jak to zrobić.