Deepfake, influencerzy i boty: największe zagrożenia wyborów 2025
Dezinformacja nie ogranicza się już wyłącznie do prostych przekazów w rodzaju „fake newsów” kopiowanych z jednego konta na drugie. Obecne kampanie dezinformacyjne stają się coraz bardziej zaawansowane – wykorzystują m.in. memiczną komunikację, filmiki, konta botów czy nawet generatywną AI do tworzenia fałszywych grafik lub nagrań wideo.


„Dezinformacja nie jest już „suchym” przeklejaniem treści. Każdy przekaz jest dziś precyzyjnie dopasowany do odbiorcy, bazuje na jego emocjach, obawach i potrzebach” – mówiła podczas spotkania Magdalena Wilczyńska, Dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK. O tym, jak skutecznie chronić nadchodzące wybory prezydenckie w Polsce przed dezinformacją dyskutowali w dziennikarze i eksperci z Instytutu NASK
Spotkanie odbyło się w siedzibie NASK i było okazją do wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk w zakresie zapobiegania manipulacjom informacyjnym.
Dezinformacja: wnioski z doświadczeń międzynarodowych
Eksperci z NASK przypominali o zagranicznych przykładach, które powinny stanowić dla nas lekcję przed wyborami w Polsce. Wskazywano m.in. na działania „fabryk trolli” w Niemczech, które wykorzystując lęki społeczne promują przekaz partii AfD, a także na przykład Rumunii, gdzie przedwyborcze manipulacje algorytmami doprowadziły do do zwycięstawa nieznanego szerzej kandydata.
W ramach monitoringu sieci związanego z wyborami prowadzimy analizę kampanii wyborczych w innych krajach, stale monitorujemy sieć w zakresie identyfikacji nieaktywnych botów czy kont szykowanych na wybory – mówi dr Agnieszka Lipińska , kierownik Ośrodka Analizy Dezinformacji NASK.
Podczas spotkania omawiano również liczne przykłady z kampanii amerykańskich, gdzie internetowe kampanie fałszywych twierdzeń potrafiły niepostrzeżenie wpłynąć na wybory. W 2024 roku pojawił się nowy wątek – platforma X (dawniej Twitter) podbijał treści popierające jedną partię (republikanów), a ukrywać lub ograniczać zasięgi komunikatów konkurencyjnych (demokratów), na co zwracał uwagę dr Andrzej Kozłowski, kierownik Zespołu Trendów Narracyjnych i Analizy Dezinformacji.
Największe wyzwanie: dwubiegunowość działań i edukacja społeczeństwa
Wielu uczestników podkreślało, że najważniejszym orężem w walce z dezinformacją jest wiedza. Jeśli obywatele nauczą się rozpoznawać próby manipulacji i będą mieć świadomość, że tuż przed wyborami mogą pojawić się tzw. „fake newsy ostatniej minuty”, łatwiej będzie zniwelować ich wpływ. „Marzy nam się, żeby każdy obywatel nie tylko krytycznie patrzył na to, co czyta w sieci, ale też zgłaszał podejrzane treści, dostarczając nam cennych informacji do analizy” – zaznaczyła Dyrektor Magdalena Wilczyńska.
Wspólny cel: przejrzyste i bezpieczne wybory
Spotkanie w NASK oraz prowadzone szkolenia (na przykład dla samorządów) pokazują, że zagrożenia hybrydowe i dezinformacyjne nie znikną. Wręcz przeciwnie – ciągle ewoluują i przyjmują nowe, trudne do wykrycia formy. Tylko zintegrowane działania – od edukacji i monitoringu po współpracę z platformami i dziennikarzami – pozwolą zminimalizować skutki manipulacji.
„Naszym zadaniem jest robić wszystko, by obywatele nie stracili zaufania do procesu wyborczego. Jeśli uda się utrzymać przejrzystość i bezpieczeństwo głosowania, demokracja w Polsce pozostanie realną, nie fasadową” – podsumowała Magdalena Wilczyńska.
Jeżeli zauważyłeś niepokojące treści w mediach społecznościowych lub masz wątpliwości co do autentyczności publikacji wyborczych – zgłoś je do NASK. Wspólnie dbajmy o transparentność naszych wyborów.
Więcej informacji na temat działań NASK w zakresie cyberbezpieczeństwa i dezinformacji: nask.pl oraz bezpiecznewybory.pl
Wyróżnione aktualności
Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów
Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.
Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA
Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.
300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok
Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.
Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!
Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!
Najnowsze aktualności
Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo
Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!
Słodka nazwa, gorzkie konsekwencje – co tak naprawdę robią pliki cookie?
Wchodzisz na stronę internetową, chcesz tylko przeczytać artykuł, sprawdzić przepis, kupić bilet. Ale zanim zobaczysz pierwszy akapit czy zdjęcie, na ekranie pojawia się znajome okienko: „Ta strona używa plików cookie. Akceptujesz? Klikasz „Zgadzam się” – jak zwykle, szybko, odruchowo. Przecież to tylko formalność.
Nie pozwól sobie odebrać głosu. Kampania, która sięga głębiej
Dezinformacja nie zawsze wygląda jak zagrożenie. Często to znajoma twarz, intrygujący tytuł, pozornie wiarygodne źródło. Nowa kampania społeczna NASK „Nie pozwól sobie odebrać głosu” bierze na tapet nie tylko treści, które wprowadzają w błąd, ale i emocje, które tym manipulacjom towarzyszą.