Wsparcie dla powszechnego stosowania EZD RP
„Wsparcie dla powszechnego stosowania elektronicznego zarządzania dokumentacją poprzez rozwój i udostępnienie nieodpłatnego systemu klasy EZD, udostępnienie chmury SaaS2 EZD RP oraz wdrożenia systemu EZD w administracji publicznej RP” w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, finansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności Unii Europejskiej – NextGenerationEU.


Celem Przedsięwzięcia jest wsparcie transformacji cyfrowej administracji publicznej RP poprzez wdrożenia systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w podmiotach realizujących zadania publiczne oraz budowę i udostępnienie chmury SaaS2 EZD RP w ramach KPO. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji (OOW) w partnerstwie z NASK-PIB. Zwiększenie skali wykorzystania systemu teleinformatycznego EZD przez instytucje publiczne jest ukierunkowane na wsparcie wdrażania reformy C7G KPO (zmiana ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne) poprzez:
- nieodpłatne udostępnienie systemu klasy EZD, będącego własnością Skarbu Państwa, utrzymywanego i rozwijanego przez Ministra Cyfryzacji,
- likwidację bariery w postaci braku wiedzy i doświadczenia w procesie zmiany sposobu zarządzania dokumentacją w podmiotach publicznych z postaci papierowej na elektroniczną (wsparcie we wdrożeniu systemu EZD),
- likwidację bariery w postaci niedostatecznych zasobów oraz kompetencji w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych poprzez udostępnienie możliwości korzystania z usługi chmurowej (outsourcing utrzymania systemu).
W wyniku Przedsięwzięcia zostanie zbudowana infrastruktura serwerowa i udostępniona usługa chmurowa SaaS2 EZD RP umożliwiająca obsłużenie około 300000 pracowników podmiotów realizujących zadania publiczne. Dzięki takiemu rozwiązaniu poszczególne instytucje, które nie mając możliwości technicznych, zasobów ludzkich i finansowych na zainstalowanie i utrzymanie systemu EZD RP w warstwie technicznej, nie będą musiały bezpośrednio zarządzać infrastrukturą informatyczną, co pozwoli na optymalizację wykorzystania zasobów sprzętowych i sieciowych, obniżenie kosztów operacyjnych oraz minimalizację nakładów na administrowanie infrastrukturą. Udostępnienie aplikacji EZD RP w środowisku chmurowym dla szerokiego grona użytkowników końcowych SaaS2 EZD RP zniesie technologiczną barierę dla podmiotów, które dotychczas napotykały trudności z wdrożeniem systemu EZD w modelu on-premise (instalacja na własnej infrastrukturze).
Ponadto w ramach Przedsięwzięcia w 2000 podmiotów realizujących zadania publiczne zostanie uruchomiony i skonfigurowany system EZD, który spełnia wymogi regulacji prawnych i umożliwia wykonywanie czynności biurowych i prowadzenie dokumentacji w formie elektronicznej (C13bG – Digitalizacja zaplecza administracji publicznej). Podmioty publiczne zostaną przygotowane przez NASK-PIB do pracy w systemie EZD tj. wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw oraz zarządzania dokumentacją i informacją.
Informacje na temat KPO dostępne są na https://www.kpo.gov.pl/
Więcej informacji na temat Systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją dostępne na stronie gov.pl.
Zainteresowane jednostki mogą zgłaszać się do wdrożenia bezpośrednio poprzez link zamieszczony na stronie https://www.gov.pl/web/ezd-rp/wsparcie-wdrozeniowe.
Znajdują się na niej również szczegółowe informacje nt. zasad udzielanego wsparcia oraz kryteriów, które muszą spełnić podmioty przystępujące do wdrożenia EZD RP, a także terminarz spotkań informacyjnych online.