Typ_projekt Projekty Unii Europejskiej
05 Marca 2025|4 min. czytania

Klub Cyfrowych Możliwości

W ramach realizacji projektu, w latach 2025-2029, odbywać się będą bezpłatne warsztaty z zakresu m.in. programowania, robotyki, sztucznej inteligencji i bezpieczeństwa w sieci dla uczennic i uczniów z klas IV-VIII. W ciągu 5 lat weźmie w nich udział łącznie co najmniej 17 000 osób, przy czym co najmniej 60% mają stanowić dziewczęta.

Grafika dekoracyjna
Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych: 24 899 212,78 zł
Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 23 654 252,14 zł
Klub Cyfrowych Możliwości
Belka - Logotypy: Fundusze Europejsie dla Rozwoju Społecznego, flaga RP, flaga Unii Europejeskiej

Kilkudniowe zajęcia będą prowadzone w ferie i wakacje. Przewidziano też zajęcia weekendowe (jednodniowe) – odbywające się w październiku.

Założeniem jest dotarcie z ofertą edukacyjną przede wszystkim do miejscowości do 20 tys. mieszkańców (min. 70% wszystkich, w których odbędą się zajęcia), w tym gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Pod uwagę brane są też miasta do 100 tys. mieszkańców (w mniejszej proporcji – do 30% wszystkich), w których dostępność oferty komercyjnej zajęć dodatkowych jest ograniczona.

Zajęcia poprowadzą specjalnie w tym celu przeszkolone studentki kierunków z zakresu ICT (m.in. informatyka, automatyka, robotyka, cyberbezpieczeństwo, telekomunikacja) politechnik oraz innych szkół wyższych i uczelni w Polsce (publicznych i niepublicznych). Za swoje zaangażowanie w projekt otrzymają stypendia – w wysokości uzależnionej od stopnia zaangażowania, w tym m.in. liczby przeprowadzonych w danym roku warsztatów z uczniami (praktyczna część szkolenia). W projekcie weźmie udział co najmniej 400 stypendystek.

Zaplanowano również działania skierowane do rodziców i nauczycieli podpowiadające im, jak pomóc dzieciom i młodzieży w wyborze przyszłej ścieżki zawodowej, w tym webinary i materiały edukacyjne.

Dodatkowo, raz w roku organizowane będą otwarte wydarzenia edukacyjne promujące cele projektu.

Projekt jest realizowany przez Państwowy Instytut Badawczy NASK w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog.

Główne zadania to:

  • Przygotowanie oferty edukacyjnej, rekrutacja i szkolenie studentek.
  • Organizacja warsztatów wakacyjno-feryjnych dla uczennic i uczniów, w tym ich rekrutacja.
  • Wydarzenie promujące inicjatywę i warsztaty w ramach CodeWeek.
  • Kreowanie postaw – materiały dla rodziców i nauczycieli.

Grupy docelowe – uczestnicy projektu:

  • Uczennice i uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych z miejscowości do 100 tys. mieszkańców z całej Polski.
  • Studentki kierunków ścisłych i okołotechnologicznych politechnik i innych uczelni wyższych (publicznych i niepublicznych) z całej Polski.

Grupy docelowe realizowanych działań – inne niż bezpośredni uczestnicy projektu:

  • Rodzice i/lub opiekunowie prawni dzieci (głównie dziewcząt) z klas IV-VIII z miejscowości do 100 tys. mieszkańców.
  • Nauczyciele oraz pracownicy podmiotów prowadzących działalność edukacyjno-oświatową, którzy mogą mieć wpływ na promowanie celów projektu wśród rodziców i uczniów.
  • Przedstawiciele społeczności lokalnych – w tym samorządów.
  • Kobiety związane z branżą ICT, które mogłyby być zaangażowane w projekt w charakterze gościń (role model – wzór do naśladowania).

Cele projektu to przede wszystkim:

  • Zaoferowanie dzieciom wsparcia w rozwijaniu umiejętności z zakresu nowych technologii.
  • Promowanie ról i wzorów do naśladowania (role model) – kobiet w roli ekspertek IT.
  • Wspieranie i wykorzystywanie potencjału społecznego kobiet. Rozwój ich kompetencji w kierunku dzielenia się wiedzą i doświadczeniami, kreowanie postaw, będących wzorem do naśladowania (role model).
  • Przełamywanie stereotypów dot. zawodów postrzeganych jako męskie lub kobiece, a także osób nieuprzywilejowanych, w tym z mniejszych miejscowości.
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych pomiędzy małymi ośrodkami miejskimi i obszarami wiejskimi a większymi ośrodkami miejskimi.

Rezultatami projektu będą:

  • wzbudzenie zainteresowania tematyką ICT oraz zainspirowanie młodych ludzi, głównie dziewcząt – również za pośrednictwem rodziców i nauczycieli – do rozważenia takiej drogi edukacyjnej,
  • wyposażenie uczennic i uczniów w wiedzę i narzędzia z zakresu ICT,
  • rozwój kompetencji i kreowanie postaw (role model) studentek kierunków ścisłych i okołotechnologicznych poprzez cykl szkoleń teoretycznych, a także możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce – podczas warsztatów z uczniami.

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu „Klub Cyfrowych Możliwości” lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych (KPON).

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów realizowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej oraz strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą:

  1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa,
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

 

Tematy powiązane
Udostępnij ten post