Higiena cyfrowa 2025
Higiena cyfrowa to projekt edukacyjny promujący świadome i bezpieczne korzystanie z internetu oraz technologii cyfrowych. W jego ramach uczniowie szkół podstawowych uczestniczą w zajęciach dotyczących m.in. bezpieczeństwa w sieci, zdrowego balansu między życiem online i offline oraz sposobów ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi.


Higiena cyfrowa to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy, której celem jest kształtowanie u dzieci i młodzieży bezpiecznych nawyków cyfrowych. Projekt obejmuje organizację zajęć dla uczniów szkół podstawowych, koncentrujących się na tematyce bezpieczeństwa w sieci, zdrowego korzystania z urządzeń cyfrowych oraz radzenia sobie z zagrożeniami w internecie.
Cel projektu
Projekt Higiena cyfrowa promuje świadome, odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii. Jego główne założenia obejmują:
· Przekazywanie wiedzy o bezpieczeństwie w sieci, w tym zagrożeniach cyfrowych i dezinformacji,
· Budowanie postaw higieny cyfrowej, takich jak równoważenie czasu spędzanego online i offline,
· Promowanie zdrowego stylu życia w kontekście korzystania z internetu,
· Kształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do treści internetowych,
· Uświadamianie uczniom wpływu długotrwałej ekspozycji na ekrany na ich zdrowie i samopoczucie.
Ramy czasowe
Projekt realizowany jest w okresie od kwietnia do grudnia 2025 r., obejmując zarówno przygotowanie materiałów edukacyjnych, szkolenia dla nauczycieli, jak i zajęcia dla uczniów.
Korzyści
· Podniesienie świadomości uczniów w zakresie zagrożeń cyfrowych i sposobów ich unikania,
· Zwiększenie umiejętności zarządzania czasem online, co sprzyja lepszemu funkcjonowaniu w życiu codziennym,
· Promowanie zdrowych nawyków cyfrowych, które wpływają na koncentrację, efektywność nauki oraz jakość snu,
· Rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, wspierających ich codzienną edukację i pracę.
Beneficjenci
Projekt skierowany jest do uczniów klas IV-VI oraz VII-VIII szkół podstawowych. W zajęciach biorą udział również nauczyciele, którzy przechodzą odpowiednie szkolenia, by efektywnie wspierać uczniów w kształtowaniu zdrowych nawyków cyfrowych.