Uczniowie technikum w Jaśle zautomatyzowali system odzyskiwania deszczówki. I wygrywają Technikon ESA

Nazwali się „Trzej pancerni”, są uczniami Technikum nr 3 w Jaśle i pokonali konkurencję pomysłem na magazynowanie i oczyszczanie wody deszczowej. Zwycięska drużyna to: Kuba, Mateusz, Damian i Szymon. Gdy powstawała w maju 2023 r., liczyła trzy osoby. Od tamtego czasu nastolatkowie z sukcesami brali udział w wielu zawodach międzynarodowych i ogólnopolskich. Teraz dopisali do swojej historii wygraną w Technikonie ESA.

Praktyczne zastosowanie zdobywanej na co dzień w szkole wiedzy do ochrony powietrza i klimatu – takie zadanie mieli uczestnicy konkursu Technikon ESA. Jego organizatorem jest instytut badawczy NASK, który od lat angażuje się w realizację programu cyfrowej edukacji ekologicznej dla szkół Edukacyjna Sieć Antysmogowa (ESA). Hasło tegorocznego konkursu to: „Użyj wiedzy do walki ze smogiem i zmianą klimatu!”

 

 

Zainteresowanie konkursem ze strony szkół było bardzo duże. Widać, że nauczyciele i uczniowie widzą silną potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych i szukają ścieżek, które pomogą im znaleźć praktyczny wymiar edukacji. Dzięki Technikonowi ESA powstały prawdziwie innowacyjne projekty – podsumowuje Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK ds. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE).

Dziesięć drużyn z liceów i techników wyłonionych w pierwszym etapie konkursu zaprezentowało proekologiczne projekty z wykorzystaniem cyfrowych rozwiązań podczas finałowej Gali w Toruniu 28 października. Finaliści Technikonu ESA zostali wyłonieni z blisko 100 zgłoszonych koncepcji projektów ze szkół technicznych. W drugiej części wydarzenia wszyscy uczniowie wzięli udział w dwóch konkursach wiedzy: indywidualnym Technikon TEST i drużynowym Technikon CHALLENGE.

Cyfrowe projekty ekologiczne

Na podium konkursu stanęli pomysłodawcy i pomysłodawczynie trzech ekologicznych koncepcji.

  1. 1. miejsce: „TRZEJ PANCERNI” z Technikum nr 3 w Jaśle, opiekun: Damian Matłosz, projekt: „Inteligentne zarządzanie wodami deszczowymi EKO-PANPOL”

System EKO – PANPOL stworzony przez uczniów z Jasła jest tak przygotowany, że zapewnia praktycznie w pełni autonomiczny proces odzyskiwania wody deszczowej. Dzięki zaprezentowanemu systemowi woda deszczowa nie zostaje zmarnowana, ale jest magazynowana i oczyszczana, a następnie używana do podlewania roślin i pojenia zwierząt w gospodarstwie domowym. System jest sterowany za pomocą mikrokontrolera Arduino Uno.

  1. 2. miejsce: „FF15” z Technikum nr 1 w Gliwicach, opiekun: Łukasz Kornaś, projekt: „Domowy system monitorowania zużycia prądu i emisji gazów”

Uczniowie zaprezentowali „ESSA”, czyli domowy system monitorowania zużycia prądu, wody i gazu. Instalacja ma pomagać w podejmowaniu codziennych decyzji w sposób odpowiedzialny dla środowiska oraz na bieżąco informować o zużyciu energii. Wszystkie dane są dostępne w zaprojektowanej przez uczniów aplikacji. Użytkownik znajdzie w niej również wskazówki, jak oszczędzać energię.

  1. 3. miejsce: „CLIMATE CHAMPIONS” z LXV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. Józefa Bema w Warszawie, opiekun: Marta Bieganowska, projekt: „Climate Guardians: City of Tomorrow”

Uczniowie stworzyli grę o tematyce ekologicznej opartą na silniku Unity, w której gracz wciela się w nowego burmistrza zniszczonego i nieekologicznego miasta. Jego zadaniem jest zredukowanie zanieczyszczeń oraz zwiększenie poziomu zadowolenia mieszkańców. Przykładowe zadania, przed którymi staje, to: inwestycje w odnawialne źródła energii, modernizacja transportu czy recykling odpadów. Każda decyzja ma wpływ na stan miasta!

Wśród zgłoszonych projektów były ponadto m.in.:

  • tracker fotowoltaiczny;
  • system zarządzania wodami deszczowymi w gospodarstwie domowym;
  • bezemisyjna produkcja wodoru na bazie elektrolizy;
  • eksperyment pokazujący przepuszczalność filtrów i masek antysmogowych;
  • innowacyjna wiatrownica wykonana przy użyciu druku 3D.

W każdym projekcie uczniowie opisali zakładane korzyści środowiskowe oraz zastosowane cyfrowe techniki i narzędzia. Laureatów konkursu wyłoniło jury, któremu przewodniczył dr inż. Janusz Zyśk z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Cenne doświadczenie i nagrody

Udział w konkursie takim jak Technikon to doświadczenie, które w przyszłości na pewno zaprocentuje. Praca w zespole projektowym, poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań, wreszcie prezentacja projektu przed dużą widownią – na każdym etapie konkursu uczniowie zdobywają cenne umiejętności – podkreśla Barbara Leśniczak, kierująca programem ESA.

Zdobywanie nowych doświadczeń to oczywiście nie wszystko, na co uczestnicy mogli liczyć. Zwycięska drużyna zdobyła mobilną pracownię komputerową dla swojej szkoły oraz laptopa dla każdego ucznia i nauczyciela. Nagrodami za miejsca 2. i 3. były głośniki bezprzewodowe, słuchawki i myszki gamingowe. Każda drużyna finalistów otrzymała dla swojej szkoły bon pieniężny o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych oraz zestawy nagród rzeczowych.

Organizatorzy już zapowiadają kolejną edycję konkursu w przyszłym roku szkolnym!

 

Dowiedz się więcej:

Platforma konkursowa: technikon.esa.nask.pl

Regulamin konkursu: Technikon ESA – regulamin

Wyniki Technikonu ESA 2024: Wielki finał Technikonu ESA, Znamy Zwycięzców #TechnikonESA!

 

Edukacyjna Sieć Antysmogowa (ESA) to program edukacyjno-informacyjny realizowany przez NASK – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym (PAS). W ramach programu ESA uczniowie i nauczyciele z ponad 2200 szkół i przedszkoli z całej Polski działają na rzecz ochrony czystego powietrza i zarazem kształtują swoje kompetencje cyfrowe. Więcej informacji o programie ESA: esa.nask.pl i na Facebook ESA.

Technikon ESA – to konkurs drużynowy, w którym mogli wziąć udział uczniowie techników oraz liceów ogólnokształcących z klasami o specjalistycznym profilu technicznym lub ścisłym uczestniczących w projekcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), który jest realizowany przez NASK-PIB. Zgłoszenia trwały do końca roku szkolnego 2023/2024. Lista finalistów został opublikowana 6 września 2024 r.

Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawują: Ministerstwo Cyfryzacji, Minister Edukacji Narodowej, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Patronat nad galą finałową konkursu objął Prezydent Miasta Torunia Paweł Gulewski.

W gali finałowej udział wzięli Wiceprezydent Miasta Torunia Dagmara Zielińska oraz Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty Beata Sikorska.