Ponad 600 osób pojawiło się na sobotnim Wielkim Święcie Programowania we Wrocławiu. W wydarzeniu wzięli udział minister Janusz Cieszyński oraz dyrektor NASK Wojciech Pawlak.
Jesteśmy na półmetku dziesiątej, jubileuszowej edycji Europejskiego Tygodnia Kodowania. To inicjatywa, w ramach której kraje rywalizują ze sobą w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. Który zgłosi ich najwięcej? Polska po raz kolejny walczy o jak najlepsze miejsce w tym „wyścigu”! CodeWeek 2022 potrwa do 23 października.
Nauka poprzez zabawę
– Od lat wspieramy rozwój cyfrowych umiejętności na różnych etapach edukacji i życia Polaków. Programowanie jest bez wątpienia kompetencją teraźniejszości, ale i przyszłości. Dlatego nie tylko staramy się ją promować, ale i pomagamy w jej zdobywaniu – powiedział minister Janusz Cieszyński we Wrocławiu. – Takie wydarzenia jak to, są doskonałą okazją do spojrzenia na kodowanie z wielu różnych stron – również przez pryzmat umiejętności, jakie pomaga rozwijać – dodał.
Dyrektor NASK Wojciech Pawlak podczas inauguracji wydarzenia powiedział: – Dla NASK to wielka satysfakcja i zaszczyt, że możemy współorganizować CodeWeek w Polsce. Widzimy wielki potencjał w rozwijaniu pasji do programowania wśród najmłodszych, a dzisiaj patrząc na zgromadzonych najmłodszych gości, bardzo się cieszę, że jest na sali tak wiele dziewczynek, bo warto podkreślać też to, że programowanie nie jest zajęciem tylko dla chłopców.
Uczestnicy Wielkiego Święta Programowania we Wrocławiu mogli wziąć udział w bezpłatnych warsztatach z kodowania, zaprogramować stronę internetową albo tańczącego robota, przenieść się w świat Minecrafta, udać w kosmiczną podróż z robotem Scottie i zamienić w cyfrowych detektywów. Mogli też zagrać w szachy z arcymistrzami i jako pierwsi skorzystać z nowego, bezpłatnego kursu szachowego na platformie OSE IT Szkoła, który swoją premierę miał właśnie w sobotę.
Kurs jest przeznaczony dla wszystkich, którzy chcieliby nauczyć się zasad gry w szachy i rozegrać swoje pierwsze partie tej królewskiej rozrywki. A co wspólnego mają szachy i programowanie? Obie te aktywności uczą rozwiązywania problemów, analizowania sytuacji i skupiania się na jej najważniejszych aspektach, a także poszukiwania kreatywnych rozwiązań problemu. Zarówno poruszając się skoczkiem, jak i kodując robota, uczniowie kształtują wiele kompetencji niezbędnych w dorosłym życiu.
Europejska inicjatywa
CodeWeek to społeczna inicjatywa, w ramach której europejskie państwa „ścigają się” w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. W akcji mogą wziąć udział wszyscy, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować swoją przygodę z kodowaniem.
W Europejskim Tygodniu Kodowania znajdzie się miejsce dla każdego – nie trzeba być specjalistą, by móc wziąć udział w tej inicjatywie. Wystarczą dobre chęci! Swoje wydarzenie można zgłosić na stronie codeweek.eu/add.
WAŻNE! Aby organizowana inicjatywa została wliczona do puli wydarzeń odbywających się w Polsce, należy się zarejestrować – to prosty proces, zajmie tylko kilka minut.
W 2021 roku Europejski Tydzień Kodowania ustanowił nowy rekord – w czasie CodeWeek w Europie odbyło się ponad 78 000 wydarzeń, organizowanych zarówno stacjonarnie, jak i w internecie. Wzięły w nich udział blisko 4 miliony osób. Polska zajęła 5. miejsce. Jak będzie tym razem? Wszystko zależy od nas!
Więcej informacji na codeweek.eu i koduj.gov.pl
Kodowanie od małego
W 2018 roku, w 16 polskich miastach poniżej 100 tys. mieszkańców ruszyły uruchomione przez NASK i KPRM pierwsze Kluby Młodego Programisty – czyli punkty warsztatowe, w których dzieci i młodzież w wieku szkolnym (z klas 1-6) bezpłatnie mogły uczyć się programowania. Tylko w pierwszym roku działania odwiedziło je ponad 21 tysięcy uczestników, którzy wzięli udział w 1600 bezpłatnych warsztatach.
W czerwcu tego roku ruszyła kolejna edycja zajęć w KMP. Tym razem Kluby zostały otwarte m.in. w Oleśnicy, Nakle nad Notecią, Nowej Soli, Chełmie, Skawinie, Wyszkowie, Namysłowie, Stalowej Woli, Grajewie, Słupsku, Żywcu, Działdowie, Luboniu i Gryfinie. W bezpłatnych zajęciach, odbywających się pod okiem doświadczonych trenerów, mogą wziąć udział trzy grupy wiekowe uczniów – z klas 1-3, 4-5 i 6-8 szkoły podstawowej. To doskonała okazja do rozwijania kreatywności, nauki krytycznego myślenia, współpracy i rozwiązywania problemów poprzez zabawę!
Więcej informacji na https://www.klubmlodegoprogramisty.pl/