Mikrofon
Typ_artykul-wywiad Wywiad
16 Maja 2024|7 min. czytania

5 pytań o… rok cyfrowej higieny w OSE

Trwa rok cyfrowej higieny, w który aktywnie włączyła się Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE). Na jakie wsparcie mogą liczyć nauczyciele, uczniowie i rodzice – to tematy kolejnego wywiadu z cyklu „5 pytań o…”. Zapraszamy do lektury!

    Wstęp

    Jak się odnaleźć w świecie, w którym coraz trudniej nam postawić wyraźną granicę między tym, co online, a tym, co offline? Niezbędna okazuje się higiena cyfrowa, czyli chroniące zdrowie zachowania związane z używaniem urządzeń ekranowych i internetu. O równowadze cyfrowej i treściach edukacyjnych tworzonych w ramach programu Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) rozmawialiśmy z Maciejem Dudkiewiczem, dyrektorem Pionu Zarządzania Programem OSE.

    Wywiad

    Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski ogłosił rok 2024 rokiem cyfrowej higieny. Jak Ogólnopolska Sieć Edukacyjna włącza się w działania, które mają uświadamiać znaczenie równowagi online–offline i kształtowania zdrowych nawyków w zakresie korzystania z urządzeń cyfrowych?

    Maciej Dudkiewicz: OSE to nie tylko szybki, bezpieczny i bezpłatny internet, który dostarczamy do prawie 90% szkół w całej Polsce. Chcemy wyposażać uczniów i nauczycieli także w wartościowe materiały edukacyjne, wskazówki pomocne w odkrywaniu cyfrowego świata i unikaniu cyberzagrożeń, pułapek zastawianych przez oszustów online.

    Z okazji roku cyfrowej higieny przygotowaliśmy do tej pory poradniki „Mniej znaczy więcej – o multiscreeningu i wielozadaniowości”„Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości”, a także e-kurs „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”. Wszystkie te materiały, a także wiele innych, m.in. kursy „Internetowa szkoła słonia Spacjusza” czy „Zrozumieć FOMO” oraz liczne publikacje, można znaleźć na naszej darmowej platformie e-learningowej OSE IT Szkoła (itszkola.ose.gov.pl). Warto tam zaglądać nie tylko w roku cyfrowej higieny!

    Polecam też treści stworzone w ramach projektu Bezpieczni w sieci (bezpieczniwsieci.edu.pl) – kursy e-learningowe i inne materiały przybliżające zasady mądrego korzystania z internetu. W tym roku w ręce naszych użytkowników oddaliśmy moduł „Cyfrowa higiena”: to kompendium wiedzy dla nauczycieli, uczniów klas 7–8 i uczniów szkół ponadpodstawowych, zawierające informacje nie tylko na temat cyfrowej higieny, ale też uzależnienia od mediów cyfrowych oraz zagrożeń dla zdrowia psychicznego i fizycznego, jakie wynikają z nadmiernego używania internetu i nowych technologii.

    Czy te kursy i inne materiały na platformach OSE IT Szkoła i Bezpieczni w sieci to jedyne treści stworzone w ramach roku cyfrowej higieny? Czy nauczyciele, rodzice i uczniowie mogą się spodziewać w tym roku jeszcze innych materiałów edukacyjnych?

    MD: Oczywiście, mamy jeszcze więcej planów na rok cyfrowej higieny. W maju rozpoczęła się kampania „FOMOwscy i JOMOwscy”. Co miesiąc będą ukazywać się kolejne odcinki komiksu, moduły kursu e-learningowego i scenariusze zajęć podpowiadające m.in. jak zapewnić dziecku dobry start w mediach społecznościowych, na jakie zagrożenia w sieci uważać, a przede wszystkim – jak dbać o równowagę między aktywnościami online i offline. Bohaterami tej serii są członkowie dwóch tytułowych rodzin, którzy są tacy jak my: spędzają czasem za dużo czasu w sieci, chcą wiedzieć, na jakie niebezpieczeństwa uważać i co robić, gdy wpadną w cyberpułapkę, a przede wszystkim szukają zdrowego środka między aktywnościami w internecie i poza nim. Materiały w ramach serii „FOMOwscy i JOMOwscy” to świetny punkt wyjścia do rozmowy z dziećmi i uczniami na temat cyfrowej higieny.

    Dodatkowo pod koniec maja ukaże się też poradnik „Offline znaczy zdrowiej”, gdzie rodzice i wychowawcy znajdą wiele podpowiedzi dotyczących domowych zasad korzystania z sieci i urządzeń cyfrowych. Planujemy też premiery innych materiałów edukacyjnych: plakatów i kursu e-learningowego dla najmłodszych dzieci. Śledźcie profil OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna na Facebooku, żeby niczego nie przegapić!

    Jaki wpływ ma nas nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych i internetu? Czy jest się czym martwić?

    MD: Spędzamy w sieci coraz więcej czasu – nierzadko zbyt dużo. Badania „Nastolatki 3.0” prowadzone w NASK potwierdzają, że młodzi patrzą się w ekrany średnio 5 godzin i 36 minut dziennie, a ten czas z roku na rok się wydłuża. Podobnie jest także z dorosłymi: nam też telefony i urządzenia cyfrowe towarzyszą przez większość część dnia. Nie pozostaje to obojętne dla naszego funkcjonowania: przyklejeni do ekranów, zaczynamy odczuwać różnego rodzaju dolegliwości fizyczne, a nawet zaniedbujemy ważne relacje czy obowiązki i jesteśmy rozdrażnieni, gdy nie mamy telefonu w zasięgu ręki.

    Gdy korzystanie z sieci staje się priorytetem codziennego funkcjonowania, jesteśmy narażeni na PUI, czyli problemowe używanie internetu. Nadmierne zanurzenie w wirtualny świat negatywnie wpływa na nasz dobrostan psychiczny i fizyczny; im dłużej przebywamy online, tym większa podatność na szkodliwe treści, ryzyko e-uzależnienia – od gier, hazardu online, mediów społecznościowych, zakupów w sieci, smartfona, również większe prawdopodobieństwo doświadczania przemocy online czy cyberataków.

    Z problemowym używaniem internetu zmaga się więcej dzieci i młodzieży, niż może się wydawać. Z ze wspomnianego raportu „Nastolatki 3.0” wynika, że prawie co trzeci nastolatek (31%) wykazuje się wysokim natężeniem wskaźników PUI, a ośmiu na stu – bardzo wysokim.

    Co możemy zrobić, by zadbać o cyfrową higienę? Czego – jako rodzice, nauczyciele, dorośli – powinniśmy uczyć młodych internautów?

    MD: Kluczowe wydają się nawyki i postawy, które kształtujemy w domu. Celowo używam liczby mnogiej: reguły korzystania z sieci powinniśmy ustalać wspólnie ze wszystkimi domownikami i razem ich przestrzegać. To wydaje się niewiele – ograniczanie czasu z urządzeniem, odkładanie smartfona na czas posiłków, godzinę przed snem, dbanie o aktywność fizyczną, poszukiwanie hobby niewymagającego połączenia z siecią – jednak może znacząco poprawić nasze samopoczucie i zdrowie.

    Ważna jest tutaj także rola nauczycieli, który mogą (i powinni) uświadamiać uczniom, jak ważne jest układanie planu dnia, obejmującego wszystkie ważne aktywności, także te offline. Zdrowe nawyki w zakresie korzystania z internetu, cyfrowa równowaga czy zagrożenia w sieci powinny być częstymi tematami zajęć. Dlaczego? Ponad jedna trzecia młodych uczniów czuje się przytłoczona cyfrowym światem i nie wie, jak się w nim odnaleźć. Jako dorośli możemy im w tym pomóc, choćby dając dobry przykład – wybierając książkę zamiast serialu, nie zerkając na ekran smartfona w trakcie spotkania z rodziną czy przyjaciółmi, unikając rozmów przez telefon podczas jazdy samochodem.

    Jakie działania są planowane w OSE do końca roku?

    MD: W Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej jak zawsze sporo się dzieje. Oprócz zapewniania usług dostępu do szybkiej i bezpiecznej sieci, angażujemy się w różne projekty mające na celu kształtowanie kompetencji cyfrowych i dalsze uświadamianie naszym odbiorcom – nauczycielom, uczniom, rodzicom – jak ważne jest dbanie o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników sieci, nie tylko tych najmłodszych.

    W czerwcu kończymy kolejną, rekordową edycję naszego projektu dla nauczycieli OSEhero, mamy w planach zlot jej uczestników, a także start kolejnej edycji – już jesienią. W drugiej połowie roku odbędzie się także Kongres Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, na który już teraz serdecznie zapraszamy.

    Dziękujemy za rozmowę!

    Tematy powiązane
    Udostępnij ten post
    Łuna gradientu wychodząca od dołu

    Najnowsze artykuły