Grafika - połowa twarzy młodej kobiety i połowa twarzy starszego mężczyzny z białą brodą

Chroń się przed dezinformacją

Jak rozpoznać dezinformację i obronić się przed manipulacją? Odkryj techniki i mechanizmy związane z rozpowszechnianiem fałszywych treści z pomocą ekspertów z Ośrodka Analizy Dezinformacji Instytutu NASK.

Infografika przedstawiająca post i ręka trzymająca lupę
Wiedza

Czym jest dezinformacja?

icon-news

Treść

Dezinformacja to fałszywe lub wprowadzające w błąd treści. Mogą przybierać różne formy: postów, artykułów, komentarzy, filmów czy nagrań audio
icon_radar

Cele

Dezinformacja jest rozpowszechniana w celu umyślnego wyrządzenia szkody publicznej lub osiągnięcia zysku. Ostateczne cele dezinformacji to wzbudzenie strachu, utrata zaufania do instytucji i polaryzacja społeczna.
icon_person_book

Rozpowszechnianie

Każdy z nas może przyczynić się do szerzenia dezinformacji. Wystarczy np. udostępnić fałszywą treść w mediach społecznościowych.
icon-Poland

Efekt

Dezinformacja podważa zaufanie do instytucji publicznych, nauki czy mediów. Sprzyja destabilizacji państwa i podsycaniu podziałów społecznych
Infografika - bezpiecznewybory.pl
Link

Chcesz wiedzieć więcej na temat dezinformacji wyborczej?

Fałszywe informacje mogą wpłynąć na Twoją decyzję przy urnie. Zobacz, jak rozpoznać manipulacje, które pojawiają się w czasie kampanii wyborczych w sieci czy mediach.

Artykuły

Zapoznaj się z materiałami

Dr inż. Radosław Nielek
Typ_aktualnosc Aktualność
16 Maja 2025|8 min. czytania

Kto za tym stoi? Dezinformacja, wybory i pytania, na które trzeba odpowiedzieć

W studiu „Rzecz o Polityce” padły pytania, które od kilku dni rozgrzewają opinię publiczną: czy zagraniczne podmioty ingerują w polskie wybory? Czy kampania reklamowa promująca Rafała Trzaskowskiego była nielegalnie finansowana? Czy koncern Meta umożliwia obchodzenie polskiego prawa? I wreszcie: jaką rolę odegrała w tym wszystkim fundacja Akcja Demokracja?

Czytaj więcej
Oświadczenie
Typ_aktualnosc Aktualność
15 Maja 2025|5 min. czytania

Oświadczenie NASK w sprawie próby ingerencji w kampanię wyborczą przed wyborami prezydenckimi

Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK zidentyfikował reklamy polityczne na platformie Facebook wyświetlane na obszarze Polski, które mogą być finansowane z zagranicy.

Czytaj więcej
NASK_POST_alert-proces-wyborczy_3x4
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|2 min. czytania

AKTUALIZACJA. Możliwa próba ingerencji w kampanię wyborczą. Po interwencji NASK META zablokowała reklamy

Reklamy polityczne, które mogły zostać opłacone z zagranicy i miały znamiona dezinformacji, zostały zablokowane przez firmę META po interwencji OAD NASK. To efekt działań prowadzonych w ramach projektu "Parasol Wyborczy", którego celem jest przeciwdziałanie manipulacjom w okresie kampanii wyborczej.

Czytaj więcej
Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Czytaj więcej
Zagrożenia

Poznaj techniki wykorzystywane w dezinformacji!

icon_ads_click

Clickbait

Sensacyjny lub emocjonalny nagłówek, który ma przyciągać uwagę.
icon_sentiment_extremely_dissatisfied

Język emocjonalny

Sformułowania, które wywołują strach, oburzenie, gniew czy złość.
icon_face

Podszywanie

Wykorzystywanie czyjegoś wizerunku i autorytetu do szerzenia szkodliwych treści.
icon_pan_tool_alt

Cherry picking

Wybór informacji pasujących do tezy przy jednoczesnym pominięciu kontekstu.
icon_step

Fałszywa przyczyna

Nieuzasadnione założenie związku przyczynowo-skutkowego między zdrarzeniami.
icon_dialogs

Dowód anegdotyczny

Powoływanie się na osobiste doświadczenie, aby podważyć dane statystyczne czy wyniki badań.
icon_familiar_face_and_zone

Deepfake

Wygenerowany przez sztuczną inteligencję fałszywy materiał audio lub wideo.
icon_compare

Cheapfake

Manipulowanie materiałem audiowizualnym za pomocą prostych, powszechnie dostępnych narzędzi.
Grafika przedstawiająca mężczyznę stojącego tyłem
Nadawcy

Kto rozpowszechnia fałszywe treści?

Wprowadzające w błąd treści mogą być rozpowszechniane przez różnych aktorów dezinformacji. Należą do nich służby różnych krajów, które celowo wpływają na politykę, gospodarkę czy bezpieczeństwo. Istnieją również trolle i boty – użytkownicy zamieszczający prowokacyjne treści oraz automatyczne konta tworzące sztuczny tłum, często działające w zorganizowanych farmach. Do dezinformacji mogą przyczyniać się też politycy, liderzy opinii i użytkownicy.

Badania

Jak wpływają na nas nieprawdziwe treści?

Poznaj wyniki badań nad mechanizmami rozprzestrzeniania dezinformacji i sposobami jej zapobiegania.
icon_globe

87% badanych...

... jest przekonanych, że zjawisko dezinformacji wywarło już duży wpływ na życie polityczne w ich kraju. UNESCO, 2023
Sprawdź źródło
icon_analytics

70% więcej szans...

...na bycie retweetowaną ma wiadomość nieprawdziwa w porównaniu do prawdziwej.

Sprawdź źródło
icon_hub

20% częściej...

...rozpowszechniane są treści, w których występuje słowo o moralno-emocjonalnym charakterze.
Sprawdź źródło
icon_groups

O 21% rzadziej...

...badani mieli zamiar udostępniać fałszywe treści, gdy otrzymali wskazówki dotyczące umiejętnego korzystania z mediów cyfrowych.
Sprawdź źródło
Zgłoszenia

Widzisz dezinformację? Zgłoś ją!

Jeśli natrafisz na treści, które wydają się nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd, reaguj! Twoje zgłoszenie może pomóc w walce z dezinformacją.

Belka sponsorska