Ze smogiem do szkoły?!
Czy wiesz, że dzieci w Polsce przez większą część roku oddychają zanieczyszczonym powietrzem w drodze do szkoły? Dane z Edukacyjnej Sieci Antysmogowej (ESA) pokazują, że w niektórych miejscach jakość powietrza jest zła nawet przez 8 miesięcy w roku!


Smog „nie doda Ci skrzydeł”…
Toksyczne pyły drobne łatwo przedostają się do dróg oddechowych, a potem w ciągu kilku minut do pozostałych komórek ciała. Do pogorszenia stanu zdrowia wystarczy nawet niezbyt długie oddychanie powietrzem złej jakości. Już chwilowe podrażnienie może uruchamiać rozwój dalszych procesów chorobotwórczych. Gorzej, jeśli taka ekspozycja powtarza się często – wtedy może na trwałe zmienić sposób funkcjonowania organizmu i wpłynąć na rozwój różnych schorzeń.
– Dotychczasowe badania naukowe potwierdzają związek pomiędzy ekspozycją dzieci na zanieczyszczenie powietrza a ich zdrowiem oraz funkcjonowaniem w szkole i poza nią. Dzieci, ze względu na poziom rozwoju i wydolność układu oddechowego oraz częstsze i aktywne przebywanie na zewnątrz, są bardziej narażone na negatywny wpływ złej jakości powietrza – wyjaśnia dr Joanna Wieczorek z Centrum Modelowania Meteorologicznego IMGW-PIB.
Zanieczyszczone powietrze może rzutować na osiągnięcia szkole u dzieci oraz zaburzać ich rozwój intelektualny i behawioralny, powodując m.in.:
- gorsze wyniki sprawdzianów wiedzy,
- obniżoną ocenę na koniec roku z czytania i rozwiązywania zadań matematycznych,
- mniejszą sprawność poznawczą i większą lukę w osiągnięciach,
- częstszą absencję w szkole,
- obniżone funkcje poznawcze, gorszą pamięć i motorykę dużą,
- wyższy poziom agresji.
Statystyki mogą mylić
Średnie dobowe wartości zanieczyszczenia powietrza pyłami mogą się mieścić w normie i sytuacja nie wydaje nam się wówczas alarmująca. Niestety to nie znaczy, że powietrze jest czyste przez cały dzień. Logicznie rzecz biorąc, nie oddychamy powietrzem „dobowym”.
– Jeśli jakość powietrza pozostaje zła jedynie w ograniczonym, kilkugodzinnym okresie czy sporadycznie, w wybranych warunkach pogodowych w ciągu miesiąca, a my akurat wtedy przebywamy na zewnątrz, to z całą pewnością odczujemy skutki wdychania zanieczyszczonego powietrza – mówi Barbara Leśniczak, kierownik programu Edukacyjna Sieć Antysmogowa w NASK-PIB.
Oddychamy cały czas. Zarówno wtedy, gdy stopień zanieczyszczenia jest mały, jak i wtedy, kiedy zanieczyszczenie powietrza pyłami drobnymi czy gazami jest duże. W takich warunkach, w wielu regionach Polski, dzieci nadal chodzą do szkoły. W skali całego kraju przekroczenie progu stężenia pyłów drobnych 75 µg/m3 w wartościach pomiarów godzinowych nie pojawia się właściwie jedynie latem – wtedy, gdy szkoły pozostają zwykle zamknięte.

Co można zrobić?
Eksperci ESA NASK i Centrum Modelowania Meteorologicznego IMGW-PIB analizują dane z czujników umieszczonych w ponad 2300 placówkach edukacyjnych z całej Polski. Te informacje pomogą ocenić skalę problemu, a w przyszłości również opracować modele prognozowania wzrostu liczby pacjentów i absencji z powodu choroby.
Rodzice i opiekunowie mogą na bieżąco sprawdzać jakość powietrza w otoczeniu placówki, do której uczęszczają dzieci na stronie: https://esa.nask.pl/.
Edukacyjna Sieć Antysmogowa (ESA) to program edukacyjno-informacyjny realizowany przez NASK – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym (PAS). Jest to największy w Europie program edukacyjny opary na pomiarach jakości powietrza, w uczestniczą uczniowie i nauczyciele z ponad 2300 szkół i przedszkoli z całej Polski.
Sieć pomiarowa ESA NASK to blisko 1900 stacji, które w trybie ciągłym mierzą poziom pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5 oraz temperaturę, wilgotność powietrza i ciśnienie atmosferyczne. Te dane pomiarowe udostępniane są na bieżąco na stronie esa.nask.pl, w portalu Otwarte Dane oraz w aplikacji mObywatel.
Więcej informacji o programie ESA: esa.nask.pl i na Facebook ESA.
Literatura:
Lu W, Hackman DA, Schwartz J. Ambient air pollution associated with lower academic achievement among US children: A nationwide panel study of school districts. Environ Epidemiol. 2021 Nov 3;5(6):e174. doi: 10.1097/EE9.0000000000000174. Erratum in: Environ Epidemiol. 2022 Feb 25;6(2):e202. doi: 10.1097/EE9.0000000000000202. PMID: 34909554; PMCID: PMC8663889.
Lam PH , Zang E , Chen D , Liu R , Chen K. Długotrwałe narażenie na drobne cząstki stałe a wyniki w nauce dzieci w Karolinie Północnej. JAMA Netw Open. 2023;6(10):e2340928. doi:10.1001/jamanetworkopen.2023.40928.
Stenson C, Wheeler AJ, Carver A, Donaire-Gonzalez D, Alvarado-Molina M, Nieuwenhuijsen M, Tham R. The impact of Traffic-Related air pollution on child and adolescent academic Performance: A systematic review. Environ Int. 2021 Oct;155:106696. doi: 10.1016/j.envint.2021.106696. Epub 2021 Jun 15. PMID: 34144475.
Berman, J. D., McCormack, M. C., Koehler, K. A., Connolly, F., Clemons-Erby, D., Davis, M. F., … & Curriero, F. C. (2018). School environmental conditions and links to academic performance and absenteeism in urban, mid-Atlantic public schools. International journal of hygiene and environmental health, 221(5), 800-808.
Freire, C., Ramos, R., Puertas, R., Lopez-Espinosa, M. J., Julvez, J., Aguilera, I., … & Olea, N. (2010). Association of traffic-related air pollution with cognitive development in children. Journal of Epidemiology & Community Health, 64(3), 223-228.
Rau, A. T., Harding, A. B., Ryan, A., Ramirez, M. R., Renner, L. M., & Berman, J. D. (2024). Ambient air pollution and the risk of violence in primary and secondary school settings: a cross-sectional study. Injury epidemiology, 11(1), 24.
Wyróżnione aktualności
Ctrl+Alt+Praca: jaką rzeczywistość wygeneruje nam AI?
Gdyby sztuczna inteligencja była Twoim współpracownikiem, to razem pilibyście kawę czy mijalibyście się na korytarzu bez słowa? Jak AI zmieni polski rynek pracy - mówił ekspert z NASK na prestiżowej konferencji unijnych ministrów organizowanej w ramach polskiej prezydencji w UE.
„Klub Cyfrowych Możliwości” - 25 milionów złotych na innowacje w polskich szkołach
W świecie, w którym kompetencje cyfrowe stają się jednym z kluczowych czynników rozwoju, ważne jest, by każdy – niezależnie od miejsca zamieszkania czy płci – miał szansę odkrywać i kształtować swoje zainteresowania w obszarze nowych technologii.
Jak rozpoznać deepfake po błędach logicznych?
W kolejnym, przedostatnim już odcinku cyklu wideo „Jak rozpoznać deepfake?” czas na jedne z najbardziej wyrazistych wskaźników manipulacji – błędy logiczne. W deepfake’ach nie zawsze chodzi o techniczne niedoskonałości obrazu czy dźwięku. Często to niespójności w treści i kontekście zdradzają, że mamy do czynienia z fałszerstwem.
Cyberoodporny samorząd – jak bronić się przed manipulacją?
Solidna porcja cennych informacji i wskazówek na temat dezinformacji oraz cyberhigieny. Tak w skrócie można określić bezpłatne szkolenia w formie webinarów przeprowadzane przez specjalistów z Instytutu NASK dla samorządów.
Najnowsze aktualności
NASK i Urząd Patentowy łączą siły! Wspólne działania na rzecz ochrony znaków towarowych i domen
Blisko 2,6 mln aktywnych nazw, utrzymywanych dla ponad 1,1 mln abonentów znajduje się w Rejestrze domeny .pl zarządzanym przez NASK. Teraz, dzięki współpracy Urzędu Patentowego i Instytutu NASK użytkownicy domen pl. otrzymają praktyczny poradnik dotyczący zarządzania znakami towarowymi i domenami internetowymi, dostęp do szkoleń i warsztatów dla przedsiębiorców.
Biegnij z nami, pomóż innym: NASK współpracuje z Półmaratonem Warszawskim
Zdrowie psychiczne jest równie istotne jak kondycja fizyczna – z takim przesłaniem w tym roku wystartuje blisko 20 tysięcy uczestników największego półmaratonu w Polsce. Biegacze połączą sportową rywalizację z promowaniem dbałości o zdrowie psychiczne.
MAK od NASK. Rusza program Mentoringu Aktywnych Kobiet
Wsparcie ambitnych liderek, pomoc w tworzeniu sieci kontaktów, a przede wszystkim rozwój kompetencji w sferze cyberbezpieczeństwa pod okiem znakomitych ekspertek - mentorek i ekspertów - mentorów, to program MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), który właśnie rusza w instytucie badawczym NASK.