Typ_aktualnosc Aktualność
29 Kwietnia 2025|8 min. czytania

„Szkoła międzypokoleniowa” buduje mosty

Ponad 10 tysięcy seniorów zdobyło cyfrowe umiejętności. Wśród nich był nawet 96-latek! W rolę mentorów wcielili się uczniowie polskich szkół, którzy z empatią, cierpliwością i zaangażowaniem tłumaczyli przyszywanym „babciom” i „dziadkom” tajniki cyfrowego świata. W siedzibie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyła się Gala Finałowa podsumowująca projekt.

Na zdjęciu widać uroczystość finałową programu "Szkoła Pokoleń", która odbyła się 29 kwietnia 2025 roku. Przemawiają trzy osoby stojące na scenie przed dużym ekranem z napisem "Gala Finałowa 29.04.2025". Od lewej strony widoczna jest Marzena Okła-Drewnowicz, ministra ds. polityki senioralnej, w środku przemawia wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, a po prawej Barbara Nowacka, ministra edukacji. Publiczność, złożona z uczestników wydarzenia, siedzi tyłem do aparatu. Tło zdobią flagi Polski i Unii Europejskiej.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Przez 3 miesiące w szkolnych pracowniach komputerowych, lokalnych klubach seniora, domach kultury i bibliotekach odbyło się ponad 5,5 tys. warsztatów. Każdy spośród 10 349 seniorów i 11 260 uczniów, którzy wzięli udział w projekcie doświadczył tego jak cyfrowy świat zbliżył dwa pokolenia – uczniów i seniorów. 

–  Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” to wyjątkowe warsztaty, które nie tylko wzmacniają kompetencje cyfrowe seniorów, ale również przynoszą ogromne korzyści uczniom. Młodzi ludzie, wcielając się w rolę mentorów, rozwijają swoje umiejętności komunikacyjne, empatię i cierpliwość. Dzięki zaangażowaniu w projekt, uczniowie zdobywają bezcenne doświadczenia, uczą się odpowiedzialności oraz budują więź między pokoleniami. To wyjątkowa lekcja, która pokazuje, że technologia może łączyć ludzi i wspierać rozwój społeczności – podkreślał Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK ds. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. 

Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” to wyjątkowe warsztaty, ale także konkurs dla szkół. Nauczyciele wraz ze swoimi uczniami mieli za zadanie wymyślić i zorganizować warsztaty dla seniorów poświęcone kompetencjom cyfrowym i cyberbezpieczeństwu. Oceniano między innymi zaangażowanie uczniów i seniorów, a także organizację samych warsztatów.  

Galę rozdania nagród nieprzypadkowo zorganizowano 29 kwietnia. Przypadający na ten dzień Europejski Dzień Solidarności Międzypokoleniowej to doskonała okazja do promowania dialogu między różnymi generacjami. Uczestnicy konkursu „Szkoła międzypokoleniowa” udowodnili, że technologia nie tylko pomaga w życiu, ale też łączy pokolenia.  

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podkreślał, że prawdziwym wyzwaniem było nadanie cyfryzacji codziennego, normalnego, bliskiego ludziom wymiaru, pokazanie, że zdobycie kompetencji cyfrowych nie tylko może ułatwić życie, ale jest też dla wielu starszych osób okazją do kontaktu ze światem i wyjścia z samotności. 

– Nigdy jeszcze w Polsce nie zbudowaliśmy projektu, który łączy pokolenia i daje uśmiech i radość. Nigdy też nie zbudowaliśmy projektu, który dał szansę, żeby młodzi ludzie weszli w skórę osób starszych i na odwrót.  To są wielkie, niemierzalne korzyści z realizacji tego projektu. Cieszę się, że seniorzy w praktyce poznawali cyfrową rewolucję dziejącą się na naszych oczach – mówił wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.  

Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” to inicjatywa ogłoszona 30 listopada 2024 r. wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, ministrę ds. polityki senioralnej Marzenę Okłę-Drewnowicz i Państwowy Instytut Badawczy NASK. Główny cel był jeden: otwarcie szkół na zajęcia, które miały wzmacniać kompetencje cyfrowe seniorów oraz stworzyć warunki do integracji międzypokoleniowej. Projekt zrealizowano z sukcesem!  

– Dzisiaj cała Europa może wziąć z nas przykład, bo u nas solidarność międzypokoleniowa to nie hasło, to nie slogan, a konkretne działanie. Działanie, które nie tylko dało kompetencje osobom starszym, jeśli chodzi o umiejętności cyfrowe, nie tylko dało ciepło i przekazywanie swoich umiejętności życiowych uczniom, ale też zbudowało coś więcej – naprawdę poruszyło serca –  mówiła Marzena Okła-Drewnowicz, ministra ds. polityki senioralnej. 

Do konkursu „Szkoła międzypokoleniowa” przystąpiły aż 1554 szkoły z całej Polski podłączone do OSE – Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej! Cztery szkoły z każdego województwa, czyli łącznie 64 placówki z całej Polski, które w konkursie zdobyły najwyższą liczbą punktów, otrzymały nagrody w postaci multimedialnej pracowni komputerowej składającej się z 15 laptopów i zestawów akcesoriów. Dodatkowo liderzy projektu ze zwycięskich szkół otrzymali karty podarunkowe o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych. 

– Żyjemy w czasach naprawdę wielkiej samotności, samotności ludzi młodych i samotności ludzi starszych. W czasach, kiedy wykluczenie bardzo często wynika po prostu z braku relacji. Ten pilotaż, mam nadzieję, dał państwu poczucie więzi i wspólnoty. Często tak bardzo zerwanych, tak często brakujących – zaznaczała Barbara Nowacka, ministra edukacji. 

Kapituła Konkursowa oceniła blisko 1000 sprawozdań z realizacji warsztatów. Po długich i burzliwych obradach wyłoniono 64 laureatów (4 najlepsze szkoły z każdego województwa) oraz przyznano 10 wyróżnień, będących wyrazem docenienia wyjątkowych inicjatyw. Oto lista laureatów.  

Kapituła, w swych ocenach brała zwłaszcza pod uwagę: szczególne zaangażowanie uczniów i seniorów w projekt, nieszablonowe podejście do realizacji zajęć, włączenie lokalnej społeczności, integrację, która często wykraczała poza ramy scenariuszy lekcji, inspirującą wymianę doświadczeń, a także stworzenie wyjątkowych warunków do rozwoju współpracy międzypokoleniowej. 

Zdobywanie nowych umiejętności  

Seniorzy podczas nauki nie kryli obaw przed tym, co nieznane. Rekompensowały je uśmiechy i duma, kiedy po raz pierwszy wysyłali swoim bliskim zdjęcie za pomocą komunikatora, napisali e-mail, zainstalowali aplikację mObywatel czy samodzielnie wyszukali w sieci przepis kulinarny.  

– Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” udowodnił, że edukacja to nie tylko nauka w szkolnych ławkach, ale także budowanie mostów między pokoleniami. Widzimy, że jest potrzebne rozwijanie tego typu inicjatyw. Takich które łączą pokolenia oraz umożliwiają wymianę wiedzy, doświadczeń i wartości, przyczyniając się do budowania otwartego, zintegrowanego społeczeństwa – Justyna Łukaszewska, liderka projektu z Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Więcborku. 

W ramach projektu seniorzy uczestniczyli też w zajęciach na temat bezpieczeństwa w sieci. Zapraszani policjanci, pracownicy banków i inni specjaliści tłumaczyli, z jakimi niebezpieczeństwami wiąże się cyfrowy świat. Uczniowie odgrywali też scenki – dzięki nim łatwiej można było zrozumieć mechanizmy działania przestępców. Metoda na wnuczka, fałszywy konsultant, podejrzany e-mail – seniorzy ze „Szkoły międzypokoleniowej” już wiedzą, jak reagować na najpopularniejsze próby oszustwa.  

– Babcia wie, że nie może podawać danych. To duży sukces! – cieszył się z efektów Kuba, uczeń Szkoły Podstawowej im. Konstytucji 3 Maja w Strachosławiu.  

W programie warsztatów zaplanowane było po sześć zajęć dla seniorów i dwa spotkania przygotowujące młodzież do roli mentorów, ale w wielu przypadkach zacieśnianie więzi międzypokoleniowych znacznie wykraczało poza przyjęte w regulaminie ramy czasowe. Wspólne rozmowy, wymiana doświadczeń – przy herbacie i domowych wypiekach – dodatkowe zajęcia, indywidualny tryb pracy, różne pomysły na integrację: karaoke, turnieje gier czy zajęcia kulinarne pod okiem seniorów, sprawiały, że znikały bariery, a pojawiały się nowe możliwości – współpracy opartej na szacunku i wzajemnym zrozumieniu.  

– Dzięki tej inicjatywie nasza szkoła zmieniła się w prawdziwe centrum lokalnej integracji międzypokoleniowej. Uczniowie zostali mentorami uczestników warsztatów. Dzielili się nie tylko swoją wiedzą i umiejętnościami. Współpraca młodszego i starszego pokolenia w tym przypadku to coś więcej niż nauka – to wymiana bezcennych doświadczeń i lekcja empatii – Jowita Mróz, liderka projektu ze Szkoły Podstawowej im. Władysława Broniewskiego w Strupinie Dużym. 

Wymiana międzypokoleniowa trwa!  

Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” przeszedł najśmielsze oczekiwania. Konkurs dobiegł końca, choć w wielu nagrodzonych i wyróżnionych szkołach współpraca międzypokoleniowa trwa nadal! 

– Zorganizowaliśmy „Pogotowie informatyczne dla seniorów”. Gdy ktoś z seniorów potrzebuje pomocy „cyfrowej”, kontaktuje się ze mną, a ja organizuję spotkanie w szkole z uczniami, którzy mogą pomóc – napisała w sprawozdaniu z warsztatów Agnieszka Chrabąszcz, liderka projektu ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kraśniku. 

Podobne inicjatywy podejmowane są w innych szkołach, np. akcja „Cyberpogotowie dla Seniora” czy „Dyżur dla seniora”.  

– Na nasz cotygodniowy „Dyżur dla seniora” zaprosiliśmy także osoby porozumiewające się w polskim języku migowym, które potrzebują wsparcia podczas obsługi urządzeń i aplikacji – powiedziała liderka projektu – Beata Bartoszek ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II  w Zapałowie. 

Projekt spotkał się z pozytywnym odbiorem zarówno przez seniorów, uczniów, jak i społeczności lokalnych. W wielu miejscach spotkania międzypokoleniowe planowane są też w 2026 r.  

– Na wniosek Pani Sołtys miejscowości Gostomi tego typu warsztaty będą kontynuowane w roku szkolnym 2025/2026 – zdradził Paweł Stankiewicz, lider projektu ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Gostomi.  

Z kolei w Szkole Podstawowej im. Mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Sejnach uczniowie już myślą o spotkaniu z seniorami za rok z okazji Dnia Babci i Dziadka – pod hasłem „Wnuk i Senior przed kompem”.  

Chcecie przenieść się do „Szkoły międzypokoleniowej”?  

Zachęcamy do obejrzenia filmików z realizacji niektórych warsztatów: 

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Zdjęcie pokazujące miejsce, w którym wpisuje się prompt w ramach korzystania ze sztucznej inteligencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Lipca 2025|4 min. czytania

PL-Guard. Cyfrowy strażnik polskiej AI

Dezinformacja? Mowa nienawiści? Niebezpieczne porady? To realne ryzyko, które powstaje, gdy używamy sztucznej inteligencji. A konkretnie - dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT. Zwłaszcza, gdy działają bez odpowiednich zabezpieczeń. Dlatego eksperci z NASK opracowali model PL-Guard. Bo – jak się okazuje – AI potrzebuje też strażnika.

Tłum ludzi bawi się na koncercie na świeżym powietrzu. Widać podniesione ręce, kolorowe światła sceniczne i atmosferę radości. Na pierwszym planie kobieta z kręconymi włosami i mężczyzna z brodą unoszą ręce w rytm muzyki.
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Czerwca 2025|4 min. czytania

NASK na Open’er Festival - technologia, edukacja i dobra zabawa! 

Gdynia, lato, muzyka i… cyberbezpieczeństwo! NASK po raz kolejny udowadnia, że technologia i edukacja mogą iść w parze z zabawą. Podczas tegorocznego Open’er Festival, który w ubiegłym roku przyciągnął ponad 130 tysięcy uczestników, NASK zaprasza do swojej strefy – miejsca, gdzie cyfrowy świat staje się zrozumiały, fascynujący i bezpieczny.

Dyrektor NASK Radosław Nielek, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski i Wiesław Paluszyński, prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego
Typ_aktualnosc Aktualność
27 Czerwca 2025|6 min. czytania

Młodzi, zdolni, cyfrowi. NASK inwestuje w przyszłość

Najlepsze “inżynierki” wybrane. Młodzi autorzy prac, nagrodzonych w V Ogólnopolskim Konkursie Polskiego Towarzystwa Informatycznego (PTI), już zmieniają świat na lepsze. Za nami Gala Finałowa. Nagrody, które ufundował NASK, wręczyli wicepremier Krzysztof Gawkowski oraz dr inż. Radosław Nielek, dyrektor Instytutu.