Spotkanie w NASK z przedstawicielami Meta
Specjaliści z zespołu CERT Polska będą monitorować, czy Meta wprowadzi w życie postulowane przez nich zmiany. W siedzibie instytutu NASK doszło w tym tygodniu do spotkania i rozmów z przedstawicielami globalnej firmy.


Rozmowy, w których wzięli udział także kierownik CERT Polska Marcin Dudek, dyrektor NASK Radosław Nielek i przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji są kolejnym krokiem, który ma doprowadzić do zmniejszenia się liczby szkodliwych treści na platformach społecznościowych. Aby do tego doszło, firma Meta powinna wprowadzić przygotowane przez specjalistów z CERT propozycje rozwiązań.
NASK będzie sprawdzał czy Meta wdraża postulowane zmiany. Za trzy miesiące specjaliści z CERT Polska ocenią, czy należąca do Meta platforma Facebook wdrożyła postulaty, których spełnienie zapewniłoby użytkownikom bezpieczeństwo i zwiększyło ich ochronę przed działaniami cyberprzestępców.
– NASK stoi na straży bezpieczeństwa użytkowników polskiego internetu. Potrzebujemy do tego współpracy ze strony właścicieli platform internetowych takich jak Meta. Oczekujemy, że przedstawione przez nas rozwiązania zostaną niezwłocznie wdrożone – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor instytutu NASK.
Głównym postulatem NASK jest to, by Meta zsynchronizowała swoje platformy z Listą Ostrzeżeń i innymi źródłami danych, które pochodzą od lokalnych partnerów, wyspecjalizowanych w wyszukiwaniu zagrożeń na danym rynku. Dzięki temu byłoby możliwe automatyczne blokowanie niechcianych treści, które wcześniej zostały oznaczone jako szkodliwe. Takie połączenie znacznie usprawniłoby filtrowanie złośliwych linków zewnętrznych, które pojawiają się na platformach Meta.
CERT Polska domaga się także, by Meta poprawiła działanie biblioteki reklam Ad Library, dzięki której zespoły zwalczające zagrożenia w sieciach komputerowych mogą wyszukiwać reklamy oraz powiązane z nimi strony tworzone przez grupy przestępcze. Zmiany są potrzebne, by uniemożliwić nadużywanie kreatora reklam do obchodzenia mechanizmów weryfikacji wykorzystywanych przez Meta.
Lista oczekiwań powstała po publikacji analizy przygotowanej przez działający w Instytucie NASK zespół CERT Polska. Artykuł „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych” w kompleksowy sposób pokazuje, jak przestępcy wykorzystują serwisy społecznościowe do okradania Polaków.
Wyróżnione aktualności
Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów
Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.
Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA
Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.
300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok
Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.
Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!
Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!
Najnowsze aktualności
Puls dezinformacji. EKG w Katowicach
Fałszywe narracje w infosferze to coraz większy problem społeczny. Szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich. Jaka jest skala i dynamika tego zjawiska? Jak wpływa na życie społeczne oraz publiczne? To kwestie, które przewijają się w dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo
Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!
Słodka nazwa, gorzkie konsekwencje – co tak naprawdę robią pliki cookie?
Wchodzisz na stronę internetową, chcesz tylko przeczytać artykuł, sprawdzić przepis, kupić bilet. Ale zanim zobaczysz pierwszy akapit czy zdjęcie, na ekranie pojawia się znajome okienko: „Ta strona używa plików cookie. Akceptujesz? Klikasz „Zgadzam się” – jak zwykle, szybko, odruchowo. Przecież to tylko formalność.