Typ_aktualnosc Aktualność
13 Marca 2025|8 min. czytania

Scrollowanie bez końca – jak algorytmy reżyserują życie młodzieży

Nastolatki dorastają w środowisku, w którym media społecznościowe, ciągłe powiadomienia i multitasking ekranowy stały się normą. To z kolei aktywuje pętlę dopaminową – mechanizm ewolucyjny, które platformy cyfrowe wykorzystują do kształtowania nawyków użytkowników.

Obrazek przedstawia dwoje dzieci – dziewczynkę i chłopca – siedzących przy swoich komputerach i jednocześnie korzystających z telefonów. Ekrany emitują promienie, które pochłaniają ich uwagę. Nad nimi unoszą się liczne dłonie wyciągające się z ciemnego tła, trzymające smartfony i ikony mediów społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube i serca symbolizujące polubienia. W tle widać cyfrowe postacie, symbole i elementy sugerujące wpływ internetu na dzieci. Całość utrzymana jest w mrocznej, surrealistycznej stylistyce, podkreślającej atmosferę kontroli i uzależnienia od technologii.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Ponad 4 godziny i 12 minut to średni dzienny czas, jaki nastolatki spędzają w mediach społecznościowych. Pokazują to wnioski z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. 16,2% nastolatków, deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Z kolei co czwarty nastolatek (27%) chciałby, ale nie jest w stanie scrollować mniej. 

– Platformy społecznościowe funkcjonują jak precyzyjnie skalibrowane maszyny do zarządzania uwagą, a algorytmy sztucznej inteligencji są niewidzialnymi reżyserami codziennych doświadczeń młodzieży – zauważa Anna Borkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej. 

Media społecznościowe są przez młodzież postrzegane jako niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie. Trudno się temu dziwić. Umożliwiają utrzymywanie relacji, budowanie tożsamości, dostęp do informacji oraz wyrażanie siebie w dynamicznym, cyfrowym świecie. Dlatego tak ważne jest, by nastolatki były świadome mechanizmów działania platform społecznościowych i zagrożeń, jakie ze sobą niosą oraz wiedziały, jak się przed nimi chronić.  

Dopamina w zasięgu ręki 

Dopamina to neuroprzekaźnik, który odpowiada za odczuwanie przyjemności i motywuje nas do działania. Gdy wykonujemy czynności sprawiające nam przyjemność, mózg wynagradza nas jej dodatkowym wyrzutem. Wśród takich czynności są np. uprawianie sportu, próbowanie nowych rzeczy, jedzenie ulubionych potraw. Z czasem jednak poziom dopaminy spada i aby znów poczuć się przyjemnie, musimy powtórzyć czynności, które wprawiły nas w dobre samopoczucie.  

Ewolucyjnie mechanizm ten zapewniał przetrwanie – motywował do poszukiwania pożywienia czy nawiązywania relacji społecznych. W kontekście cyfrowym jednak ta sama pętla staje się narzędziem inżynierii behawioralnej. Dopamina działa bowiem działa jak narkotyk: im więcej jej dostarczamy, tym więcej jej potrzebujemy. Po jakimś czasie, aby osiągnąć podobny stan pobudzenia, potrzebujemy coraz silniejszych bodźców. 

Platformy społecznościowe projektowane są tak, by wykorzystywać tę słabość. Algorytmy TikToka czy Instagrama dostarczają treści w sposób przerywany i nieprzewidywalny, co prowadzi do zwiększenia aktywności dopaminowej. Każde zatrzymanie się na filmie nawet na kilka sekund, każde polubienie czy udostępnienie, staje się danymi wejściowymi dla algorytmu, który natychmiast modyfikuje strumień kolejnych propozycji. Wyświetlane treści są jak niekończąca się rolka dostosowywana w czasie rzeczywistym do reakcji użytkownika. Mózg nastolatka, którego kora przedczołowa (odpowiedzialna za samokontrolę) nie jest w pełni rozwinięta, szczególnie łatwo ulega tym mechanizmom. Powiedzmy jednak szczerze: czy dla dorośli nie wpadają w sidła algorytmów równie łatwo?   

Od zaburzeń koncentracji do kryzysu tożsamości 

Konsekwencje nadmiernej stymulacji dopaminowej są wielowymiarowe – zarówno behawioralne jak i emocjonalne.   

– Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu, czyli równocześnie używających kilku urządzeń spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę. Jak wynika z raportu NASK Nastolatki 3.0” dotyczy to ponad połowy nastolatków (54,9%). Problem pogłębiają mechanizmy profilowania: użytkownicy wystawieni na ciągły strumień treści dopasowanych do ich preferencji, doświadczają przeciążenia poznawczego, co upośledza zdolność do głębokiego przetwarzania informacji – wyjaśnia Anna Borkowska z NASK. 

Równie niebezpieczne są skutki społeczno-emocjonalne. Porównania społeczne napędzane przez wyretuszowane wizerunki w mediach prowadzą do zniekształceń postrzegania ciała, obniżenia samooceny czy poczucia satysfakcji z życia. Dodatkowo, system lajków i komentarzy tworzy iluzję relacji, podczas gdy rzeczywiste więzi słabną. Raport NASK „Nastolatki 3.0 pokazuje, że paradoksalnie, mimo średnio 252 minut dziennie spędzanych w social mediach ponad połowa nastolatków (53,9%) zmaga się z poczuciem osamotnienia w mediach społecznościowych.

Jak pomóc dziecku nie wpaść w pułapkę pętli dopaminowej? 

Podstawowym krokiem dla każdego rodzica powinno być zrozumienie mechanizmów, a nie demonizowanie technologii. Drugim otwarta i szczera rozmowa z dzieckiem. Cenne będzie też zaproponowanie rozwiązań np. wspólnych aktywności, co jest korzystne dla obu stron, ponieważ w sidła pętli dopaminowej wpadają także dorośli. Warto wziąć sobie do serca 4 rady: 

  1. Świadomie zarządzaj środowiskiem cyfrowym pociechy – ponad połowa nastolatków (53,7%) twierdzi, że ich rodzice nie ustalają żadnych zasad dotyczących korzystania z internetu w zakresie czasu i dostępu do treści. Zmień to.
    Wspólnie z dzieckiem porozmawiaj, jak zminimalizować liczbę powiadomień z aplikacji (możesz modyfikować ustawienia każdej z nich) i ustal, ile czasu może spędzać na użytkowaniu poszczególnych aplikacji. Warto wprowadzić także zasadę „żadnych ekranów na godzinę przed snem” – niebieskie światło zaburza bowiem produkcję melatoniny, pogłębiając problemy z zasypianiem. Ciekawą propozycją jest też korzystanie z funkcji „szary ekran”, która zmniejsza atrakcyjność wizualną treści wyświetlanych na smartfonie.
    Pamiętaj, że to także od ciebie zależy czy twoje dziecko będzie korzystać z tych rozwiązań. Kluczowe jest tu modelowanie zachowań – jeśli rodzic sam przerywa rozmowę, by sprawdzić telefon, wysyła sprzeczne komunikaty. Te zmiany warto wprowadzić także w swoim życiu. Zarówno dla swojego zdrowia jak i wsparcia dziecka w podążaniu ścieżką odpowiedzialnego korzystania z technologii.  
  2. Wzmacniaj umiejętność krytycznego myślenia – rozmawiaj z dzieckiem o tym jak działają algorytmy profilujące i w jaki sposób tworzą „bańki informacyjne”. Ucz jak krytycznie weryfikować treści. Jak pokazuje raport Nastolatki 3.0” ponad 40% (43,7%) młodzieży twierdzi, że w intrenecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych (vs. 2018 – 49%). 
  3. Szukajcie alternatywnych źródeł dopaminy – zachęcaj swoje dziecko do aktywności sportowych, artystycznych czy wolontariatu. Takie działania aktywują naturalny system nagrody w mózgu. Dawaj przykład szukając swoich pasji. Proponuj kreatywne i aktywne spędzanie wspólnego czasu, otwórz się także na pomysły nastolatków.  
  4. Rozważ profesjonalną interwencję – jeśli sytuacja jest już poważna i widzisz wyraźne sygnały uzależnienia (np. ukrywanie aktywności online, objawy abstynencyjne przy odcięciu od sieci), warto skorzystać z pomocy poradni specjalizujących się w uzależnieniach behawioralnych. Wsparcie można znaleźć także dla siebie m.in. na współtworzonej przez NASK platformie 116sos.pl, która oferuje bezpłatną i anonimową pomoc psychologiczną dla osób dorosłych. Na stronie dostępny jest czat i możliwość kontaktu z ekspertami, którzy pomogą zrozumieć problem i wskazać dalsze kroki. To miejsce, gdzie można uzyskać profesjonalne wsparcie bez wychodzenia z domu, co jest szczególnie ważne w sytuacjach kryzysowych. 

Moc sprawcza młodzieży 

Nastolatki nie są bezbronnymi ofiarami systemu – mogą aktywnie kształtować swoje relacje z technologią.  

– Ciekawym rozwiązaniem, które warto zaproponować nastolatkom są „cyfrowe postanowienia”. Mam tu na myśli np. miesięczne wyzwanie polegające na odsubskrybowaniu kont, które wywołują negatywne emocje, social media sabbatical – dłuższą, zaplanowaną przerwę od portali społecznościowych (koniecznie należy powiadomić znajomych, aby nie niepokoili się, gdy znikniemy z sieci) lub celowe poszerzanie treści w mediach społecznościowych o materiały edukacyjne. Takie eksperymenty pomagają w redukcji objawów przeciążenia informacyjnego i pokazują realną wartość w ograniczaniu i kontroli tego jak młodzi ludzie korzystają z aplikacji i platform – proponuje Anna Borkowska z NASK. 

Jednym ze sposobów na sprawdzenie tego, jaki wpływ na samopoczucie ma technologia może być prowadzenie dziennika użytkowania mediów społecznościowych, czyli notowanie czasu i emocji towarzyszących korzystaniu z aplikacji. To znane z terapii poznawczo-behawioralnej rozwiązanie pomaga w uświadomieniu sobie wzorców zachowań.  

Kolejną propozycją jest wprowadzenie zasady „jednej czynności”. Chodzi o takie zarządzanie swoim działaniem, by skupiać się na wykonywaniu tylko jednego zadania naraz. Przeciwdziała to fragmentacji uwagi. 

Rozwiązanie pętli 

W świecie, w którym cyfrowe bodźce są wszechobecne, kluczowe jest, aby zarówno młodzież, jak i dorośli uczyli się świadomego i zrównoważonego korzystania z technologii. Świadomość działania mechanizmu pętli dopaminowej to pierwszy krok do odzyskania kontroli nad własną uwagą i cyfrowym dobrostanem. 

Media społecznościowe nie muszą być wyłącznie zagrożeniem – mogą stać się narzędziem rozwoju i inspiracji, jeśli podejdziemy do nich z odpowiednią wiedzą i krytycznym podejściem. Odpowiedzialność spoczywa zarówno na platformach cyfrowych, które projektują swoje algorytmy, jak i na użytkownikach, którzy mogą kształtować swoje nawyki.  

Rodzice, nauczyciele i specjaliści powinni wspierać młodych ludzi w budowaniu zdrowej relacji z technologią, oferując im alternatywne sposoby spędzania czasu, wzmacniając kompetencje krytycznego myślenia oraz – gdy to konieczne – sięgając po profesjonalną pomoc.  

Odnośniki

Logo Funduszy Europejskich, flaga Polski, flaga Unii Europejskiej z tekstem o dofinansowaniu oraz logo NASK.

Projekt dofinansowany przez UE.

Wyróżnione aktualności

Plakat konkursu na najlepszą pracę magisterską z informacjami o nagrodach
Typ_artykul Artykuł
29 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK promuje młode talenty informatyczne. Weź udział w naszym konkursie

Trwa konkurs na najlepszą pracę magisterską z zakresu informatyki. To doskonała okazja, by zdobyć nagrody i otworzyć sobie drzwi do kariery w NASK oraz innych czołowych instytucji badawczo-technologicznych. Zgłoszenia przyjmowane są do 10 października, a pula nagród wynosi 60 tys. zł.

Maciej Siciarek, dyrektor CSIRT, wypowiada się podczas panelu dyskusyjnego na temat „Cyberbezpieczeństwo w biznesie” w ramach wydarzenia „Cyfryzacja, Technologie, Innowacje” 24 kwietnia 2025 roku. Obok niego siedzi trzech innych uczestników panelu, wszyscy w garniturach, z mikrofonami i laptopami. W tle widać niebieski ekran z nazwą wydarzenia w języku polskim i angielskim.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Bez człowieka nie ma mowy o cyberbezpieczeństwie

Cyberodporność zyskała ludzką twarz – nie tylko technologia, ale przede wszystkim ludzie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo firm. To ich świadomość, czujność i odpowiedzialność – stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony przed cyfrowymi atakami. Jak rozwijać zabezpieczenia i jaka jest kondycja polskiego biznesu? O tym rozmawiali goście Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Uśmiechnięty chłopak i dziewczyna pokazujący kciuki w górę, trzymający zeszyty i książki. Obok nich tekst: „Punkty do rekrutacji i atrakcyjne nagrody”. W tle znajdują się graficzne ikony pucharów i gwiazdek. Na dole logotypy patronów: Polski Alarm Smogowy, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W prawym górnym rogu logo ESA NASK.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK inspiruje młodych: rekordowa frekwencja w Olimpiadzie ESA

Aż 21 tysięcy uczestników, trudne pytania z nauki o klimacie i wielka pasja do ochrony środowiska. 15-letnia Basia Lehmann jako jedyna uczestniczka zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zakończyła się IV Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa, organizowana przez NASK.

Wystąpienie Magdaleny Wilczyńskiej na EKG w Katowicach
Typ_aktualnosc Aktualność
23 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Puls dezinformacji. EKG w Katowicach

Fałszywe narracje w infosferze to coraz większy problem społeczny. Szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich. Jaka jest skala i dynamika tego zjawiska? Jak wpływa na życie społeczne oraz publiczne? To kwestie, które przewijają się w dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Informacje

Najnowsze aktualności

Mężczyzna siedzący na fotelu i trzymający komputer na kolanach, a obok niego siedzi pies
Typ_aktualnosc Aktualność
23 Maja 2025|5 min. czytania

Incydent? Nie działaj w pojedynkę – zgłoś go do CERT Polska

Często zaczyna się niewinnie – e-mail z „pilną wiadomością” z banku, SMS z linkiem informującym o niedopłacie. Chwilę później cyberprzestępcy chcą wyłudzić dane wrażliwe lub te do logowania w bankowości elektronicznej. Rozpoznawanie zagrożeń to jedno, ale równie ważne jest zgłaszanie ich do działającego w NASK zespołu CERT Polska.

Grafika promująca domenę .pl przygotowana przez NASK. Na środku widoczny napis: „Domena .pl – mniej zagrożeń, więcej zaufania”. Poniżej informacja: „Jedynie 0,74%* kampanii przeciwko polskim użytkownikom używa domen .pl”. Na dole małym drukiem: „*dane 04/2025”. W tle ciemny motyw z kolorowymi elementami graficznymi i logo .pl w czerwonym kółku.
Typ_aktualnosc Aktualność
21 Maja 2025|8 min. czytania

Domena .pl – mniej zagrożeń, więcej zaufania

Przestępcy boją się domen.pl i (prawie) nie korzystają z nich w swojej kryminalnej działalności. Jedynie 0,74% kampanii przeciwko polskim użytkownikom* używa domen .pl. To ponad szesnaście razy mniej niż w 2023! To olbrzymia zasługa zmian wprowadzonych przez NASK, który zarządza rejestrem domeny .pl. NASK usprawnił proces blokowania domen w strefie .pl., dzięki temu domena .pl jest silnym bastionem cyberbezpieczeństwa.

Oświadczenie NASK - aktualizacja
Aktualność
21 Maja 2025|3 min. czytania

Możliwa próba ingerencji w kampanię wyborczą. AKTUALIZACJA 21.05.2025

NASK otrzymał od firmy Meta wyjaśnienia w sprawie reklam wyborczych, o których wstrzymanie wnioskował. Wynika z nich, że Meta nie zablokowała reklam wyborczych.