Typ_aktualnosc Aktualność
13 Marca 2025|8 min. czytania

Scrollowanie bez końca – jak algorytmy reżyserują życie młodzieży

Nastolatki dorastają w środowisku, w którym media społecznościowe, ciągłe powiadomienia i multitasking ekranowy stały się normą. To z kolei aktywuje pętlę dopaminową – mechanizm ewolucyjny, które platformy cyfrowe wykorzystują do kształtowania nawyków użytkowników.

Obrazek przedstawia dwoje dzieci – dziewczynkę i chłopca – siedzących przy swoich komputerach i jednocześnie korzystających z telefonów. Ekrany emitują promienie, które pochłaniają ich uwagę. Nad nimi unoszą się liczne dłonie wyciągające się z ciemnego tła, trzymające smartfony i ikony mediów społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube i serca symbolizujące polubienia. W tle widać cyfrowe postacie, symbole i elementy sugerujące wpływ internetu na dzieci. Całość utrzymana jest w mrocznej, surrealistycznej stylistyce, podkreślającej atmosferę kontroli i uzależnienia od technologii.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Ponad 4 godziny i 12 minut to średni dzienny czas, jaki nastolatki spędzają w mediach społecznościowych. Pokazują to wnioski z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. 16,2% nastolatków, deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Z kolei co czwarty nastolatek (27%) chciałby, ale nie jest w stanie scrollować mniej. 

– Platformy społecznościowe funkcjonują jak precyzyjnie skalibrowane maszyny do zarządzania uwagą, a algorytmy sztucznej inteligencji są niewidzialnymi reżyserami codziennych doświadczeń młodzieży – zauważa Anna Borkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej. 

Media społecznościowe są przez młodzież postrzegane jako niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie. Trudno się temu dziwić. Umożliwiają utrzymywanie relacji, budowanie tożsamości, dostęp do informacji oraz wyrażanie siebie w dynamicznym, cyfrowym świecie. Dlatego tak ważne jest, by nastolatki były świadome mechanizmów działania platform społecznościowych i zagrożeń, jakie ze sobą niosą oraz wiedziały, jak się przed nimi chronić.  

Dopamina w zasięgu ręki 

Dopamina to neuroprzekaźnik, który odpowiada za odczuwanie przyjemności i motywuje nas do działania. Gdy wykonujemy czynności sprawiające nam przyjemność, mózg wynagradza nas jej dodatkowym wyrzutem. Wśród takich czynności są np. uprawianie sportu, próbowanie nowych rzeczy, jedzenie ulubionych potraw. Z czasem jednak poziom dopaminy spada i aby znów poczuć się przyjemnie, musimy powtórzyć czynności, które wprawiły nas w dobre samopoczucie.  

Ewolucyjnie mechanizm ten zapewniał przetrwanie – motywował do poszukiwania pożywienia czy nawiązywania relacji społecznych. W kontekście cyfrowym jednak ta sama pętla staje się narzędziem inżynierii behawioralnej. Dopamina działa bowiem działa jak narkotyk: im więcej jej dostarczamy, tym więcej jej potrzebujemy. Po jakimś czasie, aby osiągnąć podobny stan pobudzenia, potrzebujemy coraz silniejszych bodźców. 

Platformy społecznościowe projektowane są tak, by wykorzystywać tę słabość. Algorytmy TikToka czy Instagrama dostarczają treści w sposób przerywany i nieprzewidywalny, co prowadzi do zwiększenia aktywności dopaminowej. Każde zatrzymanie się na filmie nawet na kilka sekund, każde polubienie czy udostępnienie, staje się danymi wejściowymi dla algorytmu, który natychmiast modyfikuje strumień kolejnych propozycji. Wyświetlane treści są jak niekończąca się rolka dostosowywana w czasie rzeczywistym do reakcji użytkownika. Mózg nastolatka, którego kora przedczołowa (odpowiedzialna za samokontrolę) nie jest w pełni rozwinięta, szczególnie łatwo ulega tym mechanizmom. Powiedzmy jednak szczerze: czy dla dorośli nie wpadają w sidła algorytmów równie łatwo?   

Od zaburzeń koncentracji do kryzysu tożsamości 

Konsekwencje nadmiernej stymulacji dopaminowej są wielowymiarowe – zarówno behawioralne jak i emocjonalne.   

– Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu, czyli równocześnie używających kilku urządzeń spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę. Jak wynika z raportu NASK Nastolatki 3.0” dotyczy to ponad połowy nastolatków (54,9%). Problem pogłębiają mechanizmy profilowania: użytkownicy wystawieni na ciągły strumień treści dopasowanych do ich preferencji, doświadczają przeciążenia poznawczego, co upośledza zdolność do głębokiego przetwarzania informacji – wyjaśnia Anna Borkowska z NASK. 

Równie niebezpieczne są skutki społeczno-emocjonalne. Porównania społeczne napędzane przez wyretuszowane wizerunki w mediach prowadzą do zniekształceń postrzegania ciała, obniżenia samooceny czy poczucia satysfakcji z życia. Dodatkowo, system lajków i komentarzy tworzy iluzję relacji, podczas gdy rzeczywiste więzi słabną. Raport NASK „Nastolatki 3.0 pokazuje, że paradoksalnie, mimo średnio 252 minut dziennie spędzanych w social mediach ponad połowa nastolatków (53,9%) zmaga się z poczuciem osamotnienia w mediach społecznościowych.

Jak pomóc dziecku nie wpaść w pułapkę pętli dopaminowej? 

Podstawowym krokiem dla każdego rodzica powinno być zrozumienie mechanizmów, a nie demonizowanie technologii. Drugim otwarta i szczera rozmowa z dzieckiem. Cenne będzie też zaproponowanie rozwiązań np. wspólnych aktywności, co jest korzystne dla obu stron, ponieważ w sidła pętli dopaminowej wpadają także dorośli. Warto wziąć sobie do serca 4 rady: 

  1. Świadomie zarządzaj środowiskiem cyfrowym pociechy – ponad połowa nastolatków (53,7%) twierdzi, że ich rodzice nie ustalają żadnych zasad dotyczących korzystania z internetu w zakresie czasu i dostępu do treści. Zmień to.
    Wspólnie z dzieckiem porozmawiaj, jak zminimalizować liczbę powiadomień z aplikacji (możesz modyfikować ustawienia każdej z nich) i ustal, ile czasu może spędzać na użytkowaniu poszczególnych aplikacji. Warto wprowadzić także zasadę „żadnych ekranów na godzinę przed snem” – niebieskie światło zaburza bowiem produkcję melatoniny, pogłębiając problemy z zasypianiem. Ciekawą propozycją jest też korzystanie z funkcji „szary ekran”, która zmniejsza atrakcyjność wizualną treści wyświetlanych na smartfonie.
    Pamiętaj, że to także od ciebie zależy czy twoje dziecko będzie korzystać z tych rozwiązań. Kluczowe jest tu modelowanie zachowań – jeśli rodzic sam przerywa rozmowę, by sprawdzić telefon, wysyła sprzeczne komunikaty. Te zmiany warto wprowadzić także w swoim życiu. Zarówno dla swojego zdrowia jak i wsparcia dziecka w podążaniu ścieżką odpowiedzialnego korzystania z technologii.  
  2. Wzmacniaj umiejętność krytycznego myślenia – rozmawiaj z dzieckiem o tym jak działają algorytmy profilujące i w jaki sposób tworzą „bańki informacyjne”. Ucz jak krytycznie weryfikować treści. Jak pokazuje raport Nastolatki 3.0” ponad 40% (43,7%) młodzieży twierdzi, że w intrenecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych (vs. 2018 – 49%). 
  3. Szukajcie alternatywnych źródeł dopaminy – zachęcaj swoje dziecko do aktywności sportowych, artystycznych czy wolontariatu. Takie działania aktywują naturalny system nagrody w mózgu. Dawaj przykład szukając swoich pasji. Proponuj kreatywne i aktywne spędzanie wspólnego czasu, otwórz się także na pomysły nastolatków.  
  4. Rozważ profesjonalną interwencję – jeśli sytuacja jest już poważna i widzisz wyraźne sygnały uzależnienia (np. ukrywanie aktywności online, objawy abstynencyjne przy odcięciu od sieci), warto skorzystać z pomocy poradni specjalizujących się w uzależnieniach behawioralnych. Wsparcie można znaleźć także dla siebie m.in. na współtworzonej przez NASK platformie 116sos.pl, która oferuje bezpłatną i anonimową pomoc psychologiczną dla osób dorosłych. Na stronie dostępny jest czat i możliwość kontaktu z ekspertami, którzy pomogą zrozumieć problem i wskazać dalsze kroki. To miejsce, gdzie można uzyskać profesjonalne wsparcie bez wychodzenia z domu, co jest szczególnie ważne w sytuacjach kryzysowych. 

Moc sprawcza młodzieży 

Nastolatki nie są bezbronnymi ofiarami systemu – mogą aktywnie kształtować swoje relacje z technologią.  

– Ciekawym rozwiązaniem, które warto zaproponować nastolatkom są „cyfrowe postanowienia”. Mam tu na myśli np. miesięczne wyzwanie polegające na odsubskrybowaniu kont, które wywołują negatywne emocje, social media sabbatical – dłuższą, zaplanowaną przerwę od portali społecznościowych (koniecznie należy powiadomić znajomych, aby nie niepokoili się, gdy znikniemy z sieci) lub celowe poszerzanie treści w mediach społecznościowych o materiały edukacyjne. Takie eksperymenty pomagają w redukcji objawów przeciążenia informacyjnego i pokazują realną wartość w ograniczaniu i kontroli tego jak młodzi ludzie korzystają z aplikacji i platform – proponuje Anna Borkowska z NASK. 

Jednym ze sposobów na sprawdzenie tego, jaki wpływ na samopoczucie ma technologia może być prowadzenie dziennika użytkowania mediów społecznościowych, czyli notowanie czasu i emocji towarzyszących korzystaniu z aplikacji. To znane z terapii poznawczo-behawioralnej rozwiązanie pomaga w uświadomieniu sobie wzorców zachowań.  

Kolejną propozycją jest wprowadzenie zasady „jednej czynności”. Chodzi o takie zarządzanie swoim działaniem, by skupiać się na wykonywaniu tylko jednego zadania naraz. Przeciwdziała to fragmentacji uwagi. 

Rozwiązanie pętli 

W świecie, w którym cyfrowe bodźce są wszechobecne, kluczowe jest, aby zarówno młodzież, jak i dorośli uczyli się świadomego i zrównoważonego korzystania z technologii. Świadomość działania mechanizmu pętli dopaminowej to pierwszy krok do odzyskania kontroli nad własną uwagą i cyfrowym dobrostanem. 

Media społecznościowe nie muszą być wyłącznie zagrożeniem – mogą stać się narzędziem rozwoju i inspiracji, jeśli podejdziemy do nich z odpowiednią wiedzą i krytycznym podejściem. Odpowiedzialność spoczywa zarówno na platformach cyfrowych, które projektują swoje algorytmy, jak i na użytkownikach, którzy mogą kształtować swoje nawyki.  

Rodzice, nauczyciele i specjaliści powinni wspierać młodych ludzi w budowaniu zdrowej relacji z technologią, oferując im alternatywne sposoby spędzania czasu, wzmacniając kompetencje krytycznego myślenia oraz – gdy to konieczne – sięgając po profesjonalną pomoc.  

Odnośniki

Logo Funduszy Europejskich, flaga Polski, flaga Unii Europejskiej z tekstem o dofinansowaniu oraz logo NASK.

Projekt dofinansowany przez UE.

Wyróżnione aktualności

Dwóch mężczyzn w garniturach siedzi przy stole i przegląda dokumenty, za nimi stoją flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|4 min. czytania

Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej

NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Otwarcie ofert na pracownie AI i STEM
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Października 2025|2 min. czytania

Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!

Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.

Grafika promująca Zawody OSINT CTF organizowane przez NASK, z datą 24–25 listopada 2025 i turkusową flagą z logo OSINT CTF na fioletowym tle.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|3 min. czytania

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF

Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.

Grafika promująca Kongres OSE 2025 organizowany przez NASK. Na plakacie widnieje hasło wydarzenia: „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. W tle widoczny jest nowoczesny, niebieski motyw graficzny symbolizujący technologię i edukację cyfrową. Na dole umieszczono informacje o dacie wydarzenia – 2 grudnia 2024 roku – oraz link do strony rejestracyjnej: kongres.ose.gov.pl.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Listopada 2025|4 min. czytania

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.

Informacje

Najnowsze aktualności

Krzysztof Gawkowski stoi przy mównicy i przemawia podczas konferencji. W tle znajduje się duży, kolorowy ekran z napisem „Digital Skills Summit” i graficznymi, abstrakcyjnymi efektami w odcieniach fioletu, różu i niebieskiego. Obok mównicy ustawione są mikrofony, a przed sceną widać jasne, tapicerowane siedziska.
Typ_aktualnosc Aktualność
26 Listopada 2025|5 min. czytania

Technologia nie czeka. Digital Skills Summit o cyfrowym rozwoju

Kompetencje cyfrowe przestały być „dodatkiem do CV”, a stały się biletem do wyścigu nowoczesnych gospodarek. W Gdańsku podczas Digital Skills Summit 2025 trwa rozmowa nie tylko o technologiach, ale przede wszystkim o ludziach – ich bezpieczeństwie, szansach rozwoju i miejscu na rynku pracy zmienianym przez AI.​

Uczestnicy panelu dyskusyjnego podczas Forum Zarządzania Internetem IGF Polska 2025 w Warszawie. Na scenie siedzi pięć osób, a jedna z panelistek mówi do mikrofonu.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Listopada 2025|4 min. czytania

Cyfrowa odporność Polski. NASK na IGF 2025

Polityka technologiczna, polska gospodarka cyfrowa, ale też bezpieczeństwo najmłodszych w sieci – to tylko kilka z tematów poruszanych na konferencji IGF Polska 2025- Forum Zarządzania Internetem. Wydarzenie, którego współorganizatorem jest NASK, stworzyło przestrzeń do rozmowy o najważniejszych wyzwaniach ery cyfrowej.

Grafika promująca zawody OSINT CTF organizowane przez NASK. Na fioletowym tle widnieje napis „Zawody OSINT CTF, 24–25.11.25, Czas start!” oraz flaga z logo OSINT CTF NASK.
Typ_aktualnosc Aktualność
24 Listopada 2025|4 min. czytania

Cyfrowi detektywi na tropie. Ruszyły zawody OSINT CTF NASK

Teraz wszystko zależy od ich sprytu, analitycznego myślenia i umiejętności łączenia faktów. Młodzi specjaliści w wywiadzie jawnoźródłowym rozpoczęli dwudniową rywalizację w Zawodach OSINT CTF NASK. Uczestników czeka seria internetowych śledztw inspirowanych prawdziwymi wyzwaniami analityków. Zawodnicy zmierzą się z weryfikacją informacji i pracą z danymi wizualnymi. To nie wszytko - będą też tropić cyfrowe ślady i rozpoznawać kampanie dezinformac