Typ_aktualnosc Aktualność
13 Marca 2025|8 min. czytania

Scrollowanie bez końca – jak algorytmy reżyserują życie młodzieży

Nastolatki dorastają w środowisku, w którym media społecznościowe, ciągłe powiadomienia i multitasking ekranowy stały się normą. To z kolei aktywuje pętlę dopaminową – mechanizm ewolucyjny, które platformy cyfrowe wykorzystują do kształtowania nawyków użytkowników.

Obrazek przedstawia dwoje dzieci – dziewczynkę i chłopca – siedzących przy swoich komputerach i jednocześnie korzystających z telefonów. Ekrany emitują promienie, które pochłaniają ich uwagę. Nad nimi unoszą się liczne dłonie wyciągające się z ciemnego tła, trzymające smartfony i ikony mediów społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube i serca symbolizujące polubienia. W tle widać cyfrowe postacie, symbole i elementy sugerujące wpływ internetu na dzieci. Całość utrzymana jest w mrocznej, surrealistycznej stylistyce, podkreślającej atmosferę kontroli i uzależnienia od technologii.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Ponad 4 godziny i 12 minut to średni dzienny czas, jaki nastolatki spędzają w mediach społecznościowych. Pokazują to wnioski z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. 16,2% nastolatków, deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Z kolei co czwarty nastolatek (27%) chciałby, ale nie jest w stanie scrollować mniej. 

– Platformy społecznościowe funkcjonują jak precyzyjnie skalibrowane maszyny do zarządzania uwagą, a algorytmy sztucznej inteligencji są niewidzialnymi reżyserami codziennych doświadczeń młodzieży – zauważa Anna Borkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej. 

Media społecznościowe są przez młodzież postrzegane jako niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie. Trudno się temu dziwić. Umożliwiają utrzymywanie relacji, budowanie tożsamości, dostęp do informacji oraz wyrażanie siebie w dynamicznym, cyfrowym świecie. Dlatego tak ważne jest, by nastolatki były świadome mechanizmów działania platform społecznościowych i zagrożeń, jakie ze sobą niosą oraz wiedziały, jak się przed nimi chronić.  

Dopamina w zasięgu ręki 

Dopamina to neuroprzekaźnik, który odpowiada za odczuwanie przyjemności i motywuje nas do działania. Gdy wykonujemy czynności sprawiające nam przyjemność, mózg wynagradza nas jej dodatkowym wyrzutem. Wśród takich czynności są np. uprawianie sportu, próbowanie nowych rzeczy, jedzenie ulubionych potraw. Z czasem jednak poziom dopaminy spada i aby znów poczuć się przyjemnie, musimy powtórzyć czynności, które wprawiły nas w dobre samopoczucie.  

Ewolucyjnie mechanizm ten zapewniał przetrwanie – motywował do poszukiwania pożywienia czy nawiązywania relacji społecznych. W kontekście cyfrowym jednak ta sama pętla staje się narzędziem inżynierii behawioralnej. Dopamina działa bowiem działa jak narkotyk: im więcej jej dostarczamy, tym więcej jej potrzebujemy. Po jakimś czasie, aby osiągnąć podobny stan pobudzenia, potrzebujemy coraz silniejszych bodźców. 

Platformy społecznościowe projektowane są tak, by wykorzystywać tę słabość. Algorytmy TikToka czy Instagrama dostarczają treści w sposób przerywany i nieprzewidywalny, co prowadzi do zwiększenia aktywności dopaminowej. Każde zatrzymanie się na filmie nawet na kilka sekund, każde polubienie czy udostępnienie, staje się danymi wejściowymi dla algorytmu, który natychmiast modyfikuje strumień kolejnych propozycji. Wyświetlane treści są jak niekończąca się rolka dostosowywana w czasie rzeczywistym do reakcji użytkownika. Mózg nastolatka, którego kora przedczołowa (odpowiedzialna za samokontrolę) nie jest w pełni rozwinięta, szczególnie łatwo ulega tym mechanizmom. Powiedzmy jednak szczerze: czy dla dorośli nie wpadają w sidła algorytmów równie łatwo?   

Od zaburzeń koncentracji do kryzysu tożsamości 

Konsekwencje nadmiernej stymulacji dopaminowej są wielowymiarowe – zarówno behawioralne jak i emocjonalne.   

– Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu, czyli równocześnie używających kilku urządzeń spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę. Jak wynika z raportu NASK Nastolatki 3.0” dotyczy to ponad połowy nastolatków (54,9%). Problem pogłębiają mechanizmy profilowania: użytkownicy wystawieni na ciągły strumień treści dopasowanych do ich preferencji, doświadczają przeciążenia poznawczego, co upośledza zdolność do głębokiego przetwarzania informacji – wyjaśnia Anna Borkowska z NASK. 

Równie niebezpieczne są skutki społeczno-emocjonalne. Porównania społeczne napędzane przez wyretuszowane wizerunki w mediach prowadzą do zniekształceń postrzegania ciała, obniżenia samooceny czy poczucia satysfakcji z życia. Dodatkowo, system lajków i komentarzy tworzy iluzję relacji, podczas gdy rzeczywiste więzi słabną. Raport NASK „Nastolatki 3.0 pokazuje, że paradoksalnie, mimo średnio 252 minut dziennie spędzanych w social mediach ponad połowa nastolatków (53,9%) zmaga się z poczuciem osamotnienia w mediach społecznościowych.

Jak pomóc dziecku nie wpaść w pułapkę pętli dopaminowej? 

Podstawowym krokiem dla każdego rodzica powinno być zrozumienie mechanizmów, a nie demonizowanie technologii. Drugim otwarta i szczera rozmowa z dzieckiem. Cenne będzie też zaproponowanie rozwiązań np. wspólnych aktywności, co jest korzystne dla obu stron, ponieważ w sidła pętli dopaminowej wpadają także dorośli. Warto wziąć sobie do serca 4 rady: 

  1. Świadomie zarządzaj środowiskiem cyfrowym pociechy – ponad połowa nastolatków (53,7%) twierdzi, że ich rodzice nie ustalają żadnych zasad dotyczących korzystania z internetu w zakresie czasu i dostępu do treści. Zmień to.
    Wspólnie z dzieckiem porozmawiaj, jak zminimalizować liczbę powiadomień z aplikacji (możesz modyfikować ustawienia każdej z nich) i ustal, ile czasu może spędzać na użytkowaniu poszczególnych aplikacji. Warto wprowadzić także zasadę „żadnych ekranów na godzinę przed snem” – niebieskie światło zaburza bowiem produkcję melatoniny, pogłębiając problemy z zasypianiem. Ciekawą propozycją jest też korzystanie z funkcji „szary ekran”, która zmniejsza atrakcyjność wizualną treści wyświetlanych na smartfonie.
    Pamiętaj, że to także od ciebie zależy czy twoje dziecko będzie korzystać z tych rozwiązań. Kluczowe jest tu modelowanie zachowań – jeśli rodzic sam przerywa rozmowę, by sprawdzić telefon, wysyła sprzeczne komunikaty. Te zmiany warto wprowadzić także w swoim życiu. Zarówno dla swojego zdrowia jak i wsparcia dziecka w podążaniu ścieżką odpowiedzialnego korzystania z technologii.  
  2. Wzmacniaj umiejętność krytycznego myślenia – rozmawiaj z dzieckiem o tym jak działają algorytmy profilujące i w jaki sposób tworzą „bańki informacyjne”. Ucz jak krytycznie weryfikować treści. Jak pokazuje raport Nastolatki 3.0” ponad 40% (43,7%) młodzieży twierdzi, że w intrenecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych (vs. 2018 – 49%). 
  3. Szukajcie alternatywnych źródeł dopaminy – zachęcaj swoje dziecko do aktywności sportowych, artystycznych czy wolontariatu. Takie działania aktywują naturalny system nagrody w mózgu. Dawaj przykład szukając swoich pasji. Proponuj kreatywne i aktywne spędzanie wspólnego czasu, otwórz się także na pomysły nastolatków.  
  4. Rozważ profesjonalną interwencję – jeśli sytuacja jest już poważna i widzisz wyraźne sygnały uzależnienia (np. ukrywanie aktywności online, objawy abstynencyjne przy odcięciu od sieci), warto skorzystać z pomocy poradni specjalizujących się w uzależnieniach behawioralnych. Wsparcie można znaleźć także dla siebie m.in. na współtworzonej przez NASK platformie 116sos.pl, która oferuje bezpłatną i anonimową pomoc psychologiczną dla osób dorosłych. Na stronie dostępny jest czat i możliwość kontaktu z ekspertami, którzy pomogą zrozumieć problem i wskazać dalsze kroki. To miejsce, gdzie można uzyskać profesjonalne wsparcie bez wychodzenia z domu, co jest szczególnie ważne w sytuacjach kryzysowych. 

Moc sprawcza młodzieży 

Nastolatki nie są bezbronnymi ofiarami systemu – mogą aktywnie kształtować swoje relacje z technologią.  

– Ciekawym rozwiązaniem, które warto zaproponować nastolatkom są „cyfrowe postanowienia”. Mam tu na myśli np. miesięczne wyzwanie polegające na odsubskrybowaniu kont, które wywołują negatywne emocje, social media sabbatical – dłuższą, zaplanowaną przerwę od portali społecznościowych (koniecznie należy powiadomić znajomych, aby nie niepokoili się, gdy znikniemy z sieci) lub celowe poszerzanie treści w mediach społecznościowych o materiały edukacyjne. Takie eksperymenty pomagają w redukcji objawów przeciążenia informacyjnego i pokazują realną wartość w ograniczaniu i kontroli tego jak młodzi ludzie korzystają z aplikacji i platform – proponuje Anna Borkowska z NASK. 

Jednym ze sposobów na sprawdzenie tego, jaki wpływ na samopoczucie ma technologia może być prowadzenie dziennika użytkowania mediów społecznościowych, czyli notowanie czasu i emocji towarzyszących korzystaniu z aplikacji. To znane z terapii poznawczo-behawioralnej rozwiązanie pomaga w uświadomieniu sobie wzorców zachowań.  

Kolejną propozycją jest wprowadzenie zasady „jednej czynności”. Chodzi o takie zarządzanie swoim działaniem, by skupiać się na wykonywaniu tylko jednego zadania naraz. Przeciwdziała to fragmentacji uwagi. 

Rozwiązanie pętli 

W świecie, w którym cyfrowe bodźce są wszechobecne, kluczowe jest, aby zarówno młodzież, jak i dorośli uczyli się świadomego i zrównoważonego korzystania z technologii. Świadomość działania mechanizmu pętli dopaminowej to pierwszy krok do odzyskania kontroli nad własną uwagą i cyfrowym dobrostanem. 

Media społecznościowe nie muszą być wyłącznie zagrożeniem – mogą stać się narzędziem rozwoju i inspiracji, jeśli podejdziemy do nich z odpowiednią wiedzą i krytycznym podejściem. Odpowiedzialność spoczywa zarówno na platformach cyfrowych, które projektują swoje algorytmy, jak i na użytkownikach, którzy mogą kształtować swoje nawyki.  

Rodzice, nauczyciele i specjaliści powinni wspierać młodych ludzi w budowaniu zdrowej relacji z technologią, oferując im alternatywne sposoby spędzania czasu, wzmacniając kompetencje krytycznego myślenia oraz – gdy to konieczne – sięgając po profesjonalną pomoc.  

Odnośniki

Logo Funduszy Europejskich, flaga Polski, flaga Unii Europejskiej z tekstem o dofinansowaniu oraz logo NASK.

Projekt dofinansowany przez UE.

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia na scenie podczas Digital Summit w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Za nim znajduje się duży ekran z grafiką wydarzenia zawierającą nazwę „DIGITAL SUMMIT”, daty 17–18.06 oraz lokalizację. Na ekranie widoczne są również logotypy i hasło „Gdańsk jako centrum cyfrowej Europy”. Na sali obecna jest publiczność, scena oświetlona jest światłem w odcieniach niebieskiego i fioletowego.
Typ_aktualnosc Aktualność
17 Czerwca 2025|6 min. czytania

PLLuM i polska wizja cyfrowej Europy

PLLuM i jego możliwości zostały zaprezentowane podczas Digital Summit 2025 - najważniejszego wydarzenia dotyczącego cyfrowej transformacji podczas polskiej prezydencji w Radzie UE. „Nie jesteśmy starym kontynentem. Jesteśmy kontynentem AI. Jesteśmy cyfrowym kontynentem” – mówił wiceminister Standerski. PLLuM to dowód na prawdziwość tej tezy.

Karol Bojke, ekspert z zespołu CERT Polska, siedzi na scenie na tle różowej ścianki, trzyma mikrofon i gestykuluje podczas wypowiedzi. Ubrany jest w jasnoniebieską koszulę i jasne spodnie, ma okulary i opaskę na ręce.
Typ_aktualnosc Aktualność
17 Czerwca 2025|6 min. czytania

Co jest grane? Cyberbezpieczeństwo z Karolem Bojke z CERT Polska

Podczas „Co Jest Grane Festival” w Warszawie miało miejsce spotkanie festiwalowiczów z Karolem Bojke, ekspertem z zespołu CERT Polska. W przystępny sposób opowiedział on o zagrożeniach czyhających na nas w sieci oraz o tym, jak się przed nimi skutecznie bronić.

Raport Generatywna sztuczna inteligencja w polskiej szkole. Przecieranie szlaków
Aktualność
17 Czerwca 2025|9 min. czytania

Gdy sztuczna inteligencja wkracza do szkoły

Najwięcej nauczycieli – aż 81 proc. – obawia się, że młodzież, korzystając z generatywnej sztucznej inteligencji (GSI), uzależni się od niej. Wśród zagrożeń pedagodzy wymieniali brak zdolności krytycznego myślenia czy pogorszenie relacji między uczniami. Są jednak także korzyści, a wśród nich oszczędność czasu i większa kreatywność. Oto wnioski z badań zaprezentowane w raporcie NASK “GSI w polskiej szkole. Przecieranie szlaków".