Przed wyborami klikaj z głową
Na ostatniej prostej kampanii wyborczej łatwo możemy natrafić w sieci na próby manipulacji i oszustw, które wykorzystują kontekst wyborczy. Nie wszystko, co widzimy w sieci, jest prawdą – warto o tym pamiętać, by nie dać się oszukać i decydować w oparciu o fakty, a nie fałszywe doniesienia.


Dezinformacja w czasie kampanii, to ogromne zagrożenie dla procesu wyborczego. W sieci można natknąć się zarówno na sztucznie wygenerowane materiały, które mają na celu kompromitację poszczególnych kandydatów, jak i fałszywe reklamy wykorzystujące wizerunki polityków w celu wyłudzania pieniędzy.
– Naszym zdaniem większość trwających obecnie akcji dezinformacyjnych jest wspierana przez sztuczną inteligencję, choć w różnym zakresie. Czasami to jest kwestia bezpośredniego generowania deepfake’ów, jakichś obrazów. Czasami jest to kwestia generowania treści. Jeszcze w innych przypadkach sztuczna inteligencja zajmuje się po prostu promowaniem konta i udawaniem, że stoi za nim człowiek – mówi Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Materiały stworzone z wykorzystaniem technologii deepfake są coraz trudniejsze do rozpoznania gołym okiem, dlatego tym ważniejsze staje się krytyczne podejście do treści, z jakimi mamy do czynienia w sieci. Wciąż warto jednak zwracać uwagę na kilka podstawowych elementów, które pomogą nam odróżnić prawdziwe nagranie od fake np. błędy w obrazie (np. ruch ust niepasujący do wypowiedzi), błędy w głosie (np. niespodziewane zmiany akcentu), czy błędy językowe (np. w odmianie liczebników). Więcej informacji na temat rozpoznawania deepfake’ów znajdziecie na kanale YouTube NASK, w materiałach z udziałem naszych ekspertów.
Cyberprzestępcy mogą wykorzystać temat wyborów dla realizacji swoich celów poprzez podszywanie się pod zaufane instytucje lub osoby, wysyłając maile z zainfekowanymi załącznikami lub linkami prowadzącymi do fałszywych stron logowania. Takie działanie to phishing, a jego celem jest kradzież poufnych danych (np. tych służących do logowania do serwisów społecznościowych) lub pieniędzy (np. poprzez wyłudzenie danych logowania do bankowości online).
Oszuści mogą zatem podszywać się np. pod komitety wyborcze, urzędy lub inne organizacje, wysyłać fałszywe komunikaty z prośbą o przekazanie danych osobowych lub wpłatę pieniędzy. Ważne, by zachować ostrożność – weryfikować nadawców wiadomości i nie ulegać presji czasu, a próby oszustwa zgłaszać do CERT Polska.
Dezinformacja w kampanii wyborczej
Dezinformacja bazuje na emocjach, a w okresie dynamicznej kampanii wyborczej, to właśnie one mogą w największym stopniu wpływać na podejmowane przez nas decyzje. Dlatego też powinniśmy zachować szczególną ostrożność wobec sensacyjnych wpisów w sieci czy materiałów budzących poruszenie. Zarówno cyberoszuści, jak i podmioty, którym zależy na ingerencji w proces wyborczy, ze zdwojoną siłą dążą w tym czasie do manipulacji opinią publiczną.
Twórcy dezinformacji wykorzystują różne metody manipulacji: mogą przedstawiać informacje w fałszywym kontekście, posługiwać się teoriami spiskowymi, czy stosować cherry picking, a więc prezentować wybiórcze dane na potwierdzenie określonej tezy.
– Najważniejsze jest zachowanie ostrożności, krytyczne podejście do napływających wiadomości i ich weryfikowanie, a w kontekście kluczowych informacji dotyczących przebiegu wyborów, korzystanie z oficjalnych źródeł i narzędzi oferowanych przez instytucje państwowe – mówi Sylwia Adamczyk z Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK.
Warto także zwrócić szczególną uwagę na to, czym dzielimy się w sieci ze znajomymi i udostępniać tylko sprawdzone informacje – by nie rozpowszechniać fałszywych treści. Więcej informacji na temat ochrony przed dezinformacją w czasie wyborów znajdziecie na stronie www.bezpieczneywbory.pl.
Zanim uwierzysz – zatrzymaj się i sprawdź
Nie wszystko, co znajdujemy w sieci, jest prawdą – możemy mieć do czynienia ze zmanipulowanym lub fałszywym przekazem, treściami wygenerowanymi za pomocą narzędzi sztucznej inteligencji, a także z próbami wyłudzeń. Widząc szokujący lub silnie emocjonalny przekaz, warto na chwilę się zatrzymać i zadać sobie kilka pytań: czy to możliwe? Czy to ma sens? Czy na pewno?
– Krytyczne myślenie stanowi podstawową ochronę przed zagrożeniami w przestrzeni cyfrowej: próbami oszustwa i dezinformacją. Trzeba pamiętać, że nie każdy w internecie ma dobre intencje, dlatego tak ważne jest zachowanie czujności i zdrowego sceptycyzmu – dodaje Sylwia Adamczyk.
Dofinansowano ze środków UE.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Jak wychować AI? Poznaj PLLuM-Align
PLLuM-Align to pierwszy w Polsce otwarty zbiór danych z przykładami ludzkich preferencji. Służy do ulepszania i dostrajania modeli językowych. Zawiera ponad 4 tys. ręcznie ocenionych przykładów, które pomagają tworzyć bezpieczne, pomocne i zgodne z polskim kontekstem odpowiedzi.
Polska w centrum innowacji - Web Summit 2025
– Polska staje się symbolem nowej Europy – ambitnej, zmotywowanej i zorganizowanej. Gdy część Europy Zachodniej zwalnia, Polska i Europa Wschodnia nabierają rozpędu – mówił w Lizbonie Paddy Cosgrave, CEO Web Summit.
Wolność w sieci czy era regulacji?
Co zmieni się w internecie po wdrożeniu unijnych regulacji DSA? Jak nowe prawo może wpłynąć na nasze bezpieczeństwo, ochronę dzieci i wizerunku, a także przyszłość cyfrowej komunikacji? Odpowiedzi na te pytania padły podczas debaty Strefy Dialogu Jutra Human Answer Institute w Polskiej Agencji Prasowej.







