Mocny powrót oszustw na "niedostarczoną paczkę"
Wigilia za kilka dni, czekamy na ostatnie paczki ze świątecznymi prezentami. Firmy kurierskie uwijają się, by zdążyć na czas, a cyberprzestępcy – by wykorzystać przedświąteczny rejwach. Uważaj więc na SMS-y lub e-maile o konieczności uregulowania drobnej niedopłaty za paczkę bądź zaktualizowania swoich danych, by ci ją dostarczono.


Liczba oszustw internetowych przed świętami wzrasta kilkukrotnie. Według danych zespołu CERT Polska, działającego w instytucie NASK, blisko 30 proc. wszystkich zgłoszeń z 2023 roku zanotowano właśnie w grudniu.
– Oszustwa paczkowe są szczególnie popularne wśród oszustów w okresie przedświątecznym, kiedy większość z nas intensywnie korzysta z usług firm kurierskich. Cyberprzestępcy doskonale wykorzystują nasz pośpiech i nieuwagę, podszywając się pod te firmy, by wyłudzić np. dane logowania do bankowości, a tym samym ukraść nasze pieniądze – mówi Iwona Prószyńska ekspertka NASK z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury.
Oszukać „na paczkę” najłatwiej przed świętami
Przed świętami oszuści chętnie wykorzystują motyw „niedostarczonej paczki”. Informacja o takim obrocie spraw elektryzuje nas, bo oznacza, że ktoś z bliskich może nie dostać prezentu. Tym łatwiej wpaść w pułapkę oszustów, gdy komunikacja wygląda wiarygodnie i sugeruje pilne działanie.
Najczęstsze oszustwa paczkowe to fałszywe SMS-y lub e-maile, które informują o rzekomej niedopłacie za przesyłkę albo o konieczności uzupełnienia danych adresowych. Kierują one do stron, które są łudząco podobne do serwisów firm kurierskich. Strony te tworzą przestępcy, by – gdy się już na nich znajdziemy – wyłudzić od nas dane naszej karty płatniczej lub login i hasło do bankowości internetowej.
W scenariuszach paczkowych pojawiają się, oczywiście, typowe dla SMS-ów phishingowych emocje, czyli „zrób coś, bo inaczej twoja paczka wróci do nadawcy”, „zaktualizuj dane adresowe – masz na to tylko trzy godziny”, dopłać niewielką kwotę.
Jak się obronić przed takimi atakami?
W okresie okołoświątecznym warto zachować szczególną ostrożność nie tylko, gdy dostajemy alert o „niedostarczonej paczce”, ale przy wszelkich niespodziewanych czy podejrzanych wiadomościach. Co robić?
- Weryfikuj nadawcę wiadomości: Sprawdzaj, czy e-maile i SMS-y pochodzą z oficjalnych adresów lub numerów. A jeśli masz wątpliwości – skontaktuj się w inny sposób z firmą, bankiem, platformą, która rzekomo wysłała ci podejrzaną wiadomość.
- Uważaj na linki w podejrzanej wiadomości: Mogą przekierować cię na stronę, która wygląda znajomo, ale jest fałszywa i będzie chciała wyłudzić od ciebie dane. Jeśli masz wątpliwości, zawsze wchodź na stronę firmy samodzielnie, wpisując adres w przeglądarce.
- Weryfikuj adres strony szczególnie jak masz tam podać dane: Przestępcy często korzystają z adresów podobnych do prawdziwych.
- Zwracaj uwagę na szczegóły: Błędy językowe lub nieprofesjonalny wygląd wiadomości to często oznaka oszustwa.
- Nie podawaj danych wrażliwych: Nigdy nie udostępniaj loginów, haseł ani danych karty płatniczej w niezweryfikowanych miejscach.
Podsumowanie
Przedświąteczny pośpiech i roztargnienie to doskonały moment dla cyberprzestępców, by wyciągnąć od nas pieniądze. Kluczem do bezpieczeństwa jest ostrożność, nieuleganie emocjom i zdrowy rozsądek. Jeżeli otrzymasz podejrzaną wiadomość, nie podejmuj pochopnych decyzji – skorzystaj z wiedzy ekspertów CERT Polska działającego w ramach NASK. SMS-a zgłoś przesyłając na numer 8080, wiadomość e-mail – za pomocą formularza, który znajdziesz TUTAJ.
Nie pozwól, by świąteczną radość zakłócili cyberprzestępcy– zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci!

Projekt dofinansowany przez UE.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
PLLuM wspiera obywateli. Ruszają testy prototypów inteligentnego asystenta
Cyfrowa administracja wchodzi w kolejny etap. Prototypy inteligentnego asystenta obywatelskiego, wykorzystujące polski model językowy PLLuM, są gotowe do testów. Obywatele zyskają lepszy dostęp do informacji urzędowych. Lepszy, bo bezpieczny, możliwy o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. Bez kolejek, bez formalności, bez barier. Udział w testach jest otwarty dla urzędników z jednostek administracji centralnej i samorządowej.
35 lat domeny .pl – mniej zagrożeń, więcej zaufania
Kiedy startowała w 1990 roku, domena .pl była eksperymentem akademickim. Dziś – 35 lat później – to cyfrowy symbol Polski, fundament tożsamości online ponad miliona użytkowników. Ale za tym sukcesem stoi nie tylko liczba zarejestrowanych nazw. To przede wszystkim historia nieustannej walki o bezpieczeństwo, zaufanie i jakość.
NASK na Pol’and’Rock Festival 2025. Wracamy tam, gdzie rozmowa ma sens
Jak odróżnić zdjęcie wygenerowane przez AI od prawdziwego? Co mówi o nas własny cyfrowy ślad? Dlaczego dzieci tak trudno oderwać od ekranu – i jak z nimi o tym rozmawiać? To pytania, które padają coraz częściej. Tyle że nie zawsze tam, gdzie jest przestrzeń na spokojną, sensowną rozmowę.