Typ_aktualnosc Aktualność
30 Maja 2025|7 min. czytania

Małe kliknięcia. Jak chronić dzieci w sieci

W czasach, gdy dzieci na co dzień poruszają się w świecie cyfrowym, rodzice muszą przygotować je do bezpiecznego funkcjonowania w sieci i świadomego zarządzania obecnością online. Dzień Dziecka to okazja, aby zastanowić się, jak to zrobić.

Dziecięca ręka na tl klawiatury oraz kłódki - symbolu bezpieczeństwa
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Cyfrowy ślad to wszystkie informacje, które użytkownik pozostawia po sobie w internecie – od zdjęć i postów po dane logowania i historię przeglądania. To jak „odcisk palca” w świecie cyfrowym. Każda aktywność online, od wyszukiwania informacji po komentowanie postów w mediach społecznościowych, generuje dane, które mogą być śledzone i analizowane. Wszystko składa się na szczegółowy profil użytkownika, dostępny dla firm, reklamodawców, a czasem także osób o nieuczciwych zamiarach.

– Na cyfrowy ślad dziecka składają się m.in. opublikowane dane osobiste, historia wyszukiwań w internecie, odwiedzone strony internetowe, interakcje w mediach społecznościowych: lajki, komentarze, udostępnienia, zdjęcia, a także informacje o lokalizacji z urządzeń mobilnych, metadane z publikowanych plików, pobierane aplikacje, nieużywane już profile oraz aktywność w grach online – mówi Marta Witkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej.

Dorośli odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu nawyków swoich dzieci związanych z korzystaniem z internetu. Poprzez codzienne rozmowy i wspólne eksplorowanie świata online, mogą pomóc młodym użytkownikom zrozumieć, jakie informacje warto udostępniać, a jakie lepiej zachować dla siebie.

Cyfrowy ślad ma znaczenie

Eksperci zwracają uwagę, że ślad cyfrowy może mieć wpływ na przyszłość młodych osób.  Jednocześnie nastolatki nie zawsze zastanawiają się nad tym, że każdy post, zdjęcie, komentarz, odwiedzona strona i wpis do wyszukiwarki opowiadają o nich jakąś historię. Pracodawcy, uczelnie i inne instytucje mogą sprawdzać cyfrowy ślad przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu czy przyjęciu na studia.

– Młodzież często nie ma świadomości, jak wiele osobistych, a nierzadko bardzo prywatnych informacji publikuje na co dzień i jak mogą one zostać wykorzystane, także w przyszłości. Cyfrowy ślad, raz pozostawiony, potrafi przetrwać bardzo długo i po latach ktoś może sięgnąć po dawno zapomniane wpisy, zdjęcia czy komentarze. Porzucone i zapomniane konta w mediach społecznościowych, czy nieprzemyślane działania w sieci podnoszą ryzyko ich wykorzystania w sposób niepożądany – na przykład jako podstawa do szantażu czy manipulacji lub cyberatakach – zauważa Marta Witkowska.

Przykładów tej niewiedzy u młodych ludzi nie brakuje. Podczas niedawnych warsztatów organizowanych przez NASK w Bydgoszczy, młodzi uczestnicy mieli okazję przekonać się, jak trudne może być „wyczyszczenie” swojego sieciowego wizerunku. W ćwiczeniu grupowym nastolatkowie analizowali realne ogłoszenia o pracę i zastanawiali się, jakie treści w ich mediach społecznościowych mogłyby sprawić, że nie zostaliby zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Dla wielu to było zaskoczenie – nie zdawali sobie sprawy, że wpisy, zdjęcia czy komentarze mogą stać się barierą w zdobyciu wymarzonego stażu, czy pracy. Uczestnicy szybko zauważyli, że sposób komunikacji online – język, zdjęcia, ton wypowiedzi – ma znaczenie. Doszli do zgodnego wniosku, że cyfrowa tożsamość to dziś nieodłączna część wizerunku w realnym świecie.

Pamiętaj! To, co dziecko publikuje dziś w sieci, może wpłynąć nie tylko na jego życie online, ale także na bezpieczeństwo, reputację czy możliwości życiowe w przyszłości.

Jak zacząć?

Rozmowie na temat rozważnego korzystania z internetu powinna sprzyjać atmosfera zaufania i otwartej komunikacji. Dzieci chętnie dzielą się z rodzicami swoimi doświadczeniami, jeśli czują, że mogą to robić bez lęku przed oceną. Pomóc mogą proste pytania, które pokażą dziecku, że to, co dzieje się w jego cyfrowym życiu jest dla nas ważne, np..: (“Co ciekawego dziś znalazłeś/-aś w Internecie?”), (“Co cię zainteresowało?”) czy (“Czy coś sprawiło, że poczułeś/-aś się niekomfortowo?”). Warto poprosić dziecko o podzielenie się tym, co je pasjonuje – filmem, grą, profilem osoby, którą obserwuje w mediach społecznościowych. Jednocześnie nie należy czekać z edukacją cyfrową do czasu, aż dziecko zacznie eksplorować internet samo, bez przygotowania.

Praktyczne strategie edukacyjne

Regularne dyskusje na temat tego, czym jest prywatność w sieci, mogą pomóc dzieciom zrozumieć, dlaczego warto chronić swoje dane osobowe. Działania takie jak ograniczanie udostępniania osobistych informacji, monitorowanie ustawień prywatności w mediach społecznościowych i regularne czyszczenie historii wyszukiwania stają się standardowymi praktykami.

Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, jak dbać o bezpieczeństwo w sieci – od ustawień prywatności po to, jakie informacje warto udostępniać, a z których lepiej zrezygnować. Dobrym pomysłem jest wspólne założenie konta – tak, by od początku pokazać, jak świadomie korzystać z cyfrowych narzędzi i jak regularnie aktualizować ustawienia prywatności. Taka rozmowa to również dobry moment, żeby wyjaśnić, czym są dane osobowe i dlaczego nie warto je udostępniać w sieci – szczególnie takich jak adres zamieszkania, numer telefonu czy PESEL. Warto też zwrócić uwagę dzieci, żeby podczas rejestracji na nowych platformach czy w aplikacjach warto zapoznawały się z polityką prywatności. Programy często proszą o zgodę na udostępnianie danych, których nie potrzebują do działania, na przykład dostęp do treści SMS-ów czy kalendarza.

Dobrymi nawykami, które można zaszczepić w dzieciach, są też korzystanie z wyszukiwarek prywatnych, które nie śledzą historii.

Budowanie pozytywnego wizerunku online

Zarządzanie cyfrowym śladem to nie tylko ochrona, ale także świadome budowanie wizerunku w sieci. Rodzice mogą pomóc dzieciom zrozumieć, że wszystko, co publikują w sieci, buduje ich wizerunek, a każda stworzona lub udostępniona informacja ma wpływ na opinię wśród odbiorców.

– Warto nauczyć dzieci trzech prostych filtrów, przez które mogą spojrzeć na to, co chcą opublikować w sieci. Pierwszy to wyobraźnia i pytanie „Jak to może wykorzystać ktoś, kto mnie nie lubi?”. Drugi to empatia – „Co poczują inni, gdy to zobaczą?”. Trzeci to bezpieczeństwo – „Jak wpłynie to na mój wizerunek?”. Czasami nie trzeba nic publikować, żeby narazić swoją reputację. Wystarczy zacząć odpowiadać na prowokacyjne wiadomości od nieznajomych, żeby uruchomić lawinę, której nie da się już zatrzymać. Dlatego zawsze radzę rodzicom, aby uczyli swoje dzieci ignorowania podejrzanych wiadomości i natychmiastowego zgłaszania ich dorosłym. To podstawa bezpiecznego budowania wizerunku w sieci – radzi Marta Witkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej.

Jednocześnie równie ważna, jak ochrona prywatności, jest nauka zasad kultury w sieci. Dziecko powinno rozumieć konsekwencje swoich działań online i wpływ, jaki mogą one mieć na innych użytkowników.

Wspólna rozmowa prezentem z okazji Dnia Dziecka

Choć całkowite usunięcie cyfrowego śladu jest praktycznie niemożliwe, można go znacząco ograniczyć. Rodzice mogą regularnie sprawdzać cyfrowy ślad dziecka i uczyć je jak korzystać z narzędzi zwiększających prywatność, takich jak VPN (wirtualna sieć prywatna) czy bezpieczne przeglądarki.

Co jednak najważniejsze, to nasze własne zachowania online mają ogromny wpływ. Dzieci obserwują to, co robią dorośli, dlatego to oni powinni starać się być odpowiednim wzorem. W dynamicznie rozwijającym się wirtualnym świecie trzeba na co dzień dbać o bezpieczeństwo cyfrowe i stale poszerzać swoją wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa.

Dzień Dziecka to doskonały moment, aby rozpocząć rozmowę o cyfrowej odpowiedzialności. Zrozumienie znaczenia śladu cyfrowego i nauka świadomego korzystania z internetu to inwestycja w bezpieczną i udaną przyszłość młodego pokolenia w świecie, gdzie granica między rzeczywistością offline i online coraz bardziej się zaciera.

Udostępnij ten post
Odnośniki

Kei - belka sponsorska

Dofinansowano ze środków UE.

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Grupowe zdjęcie siedmiorga osób stojących na stoisku NASK podczas wydarzenia. W tle widoczne są drewniane ścianki, ekran z prezentacją projektu VARIoT oraz plakaty informacyjne. Osoby są uśmiechnięte, ubrane formalnie lub półformalnie, stoją przy ladzie oznaczonej logotypem NASK.
Aktualność
24 Czerwca 2025|8 min. czytania

Cyfrowa przyszłość pisana wspólnie. NASK na IGF 2025 w Norwegii

Między fiordami a cyfrową suwerennością – tak w skrócie można opisać atmosferę tegorocznego Internet Governance Forum, które odbywa się w norweskim Lillestrøm. W miejscu, w którym na co dzień rozmawia się o energii i transformacji klimatycznej, przez kilka czerwcowych dni to cyfrowy świat stał w centrum uwagi. Wśród przedstawicieli rządów, organizacji międzynarodowych, sektora prywatnego i NGOsów nie zabrakło również NASK.

Abstrakcyjna grafika przedstawiająca trójwymiarowe struktury przypominające układy scalone, pokryte cyfrowym wzorem składającym się z zer i jedynek w kolorze żółtym. Obraz symbolizuje technologie cyfrowe, przetwarzanie danych lub sztuczną inteligencję.
Typ_aktualnosc Aktualność
20 Czerwca 2025|7 min. czytania

Prawda czy fałsz? Co da nam AI Act?

Czy AI Act pomoże, czy zaszkodzi? Pierwsze na świecie kompleksowe prawo dotyczące sztucznej inteligencji wchodzi w życie. Zapraszamy na wyjątkowy webinar z ekspertami NASK, Ministerstwa Cyfryzacji oraz partnerów, którzy porozmawiają o faktach i mitach dotyczących AI Act.

Mężczyzna w niebieskiej koszuli w paski trzyma w dłoniach smartfon z trzema aparatami. W dolnej części obrazka znajdują się logotypy: Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska oraz NASK, co sugeruje, że projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.
Typ_aktualnosc Aktualność
18 Czerwca 2025|6 min. czytania

Zanim klikniesz – zastanów się

Cyberprzestępcy najczęściej łowią przypadkowe osoby – niezmiennie jednym z głównych zagrożeń dla internautów, obserwowanych przez zespół CERT Polska pozostaje phishing. Pozornie nieszkodliwe maile, często wzywające do pilnego działania, mogą prowadzić do fałszywych witryn wyłudzających dane.