Kampania NASK dla liderów opinii: Nastawcie radar na dezinformacyjne bzdury
„WERYFIKUJĘ!” to najnowsza inicjatywa instytutu badawczego NASK, która prowadzona jest równolegle z ogólnopolską kampanią edukacyjną "SPRAWDZAM!". Jest skierowana do liderów i liderek opinii, by wyczulić ich na problem dezinformacji, ułatwić jej dostrzeganie i rozpoznawanie działań internetowych trolli.


Wiedza o tym, czym jest dezinformacja i umiejętność jej rozpoznawania, to kompetencja niezbędna do życia w cyfrowej rzeczywistości, a tym bardziej do jej kreowania. Dlatego instytut NASK rusza z kampanią „WERYFIKUJĘ!”, skierowaną do dziennikarzy, ekspertów oraz aktywistów.
Zadaniem kampanii jest przekazanie wiedzy o zagrożeniach oraz pokazanie działalności analityków instytutu NASK, którzy na bieżąco monitorują dezinformację i analizują jej wpływ na społeczeństwo obywatelskie, demokratyczne wybory oraz poziom zaufania do mediów i instytucji publicznych. Celem tych działań jest ograniczanie skutków dezinformacji i wzmacnianie odporności społecznej na manipulacje treściami.
– Edukowanie ludzi czym jest dezinformacja, to absolutna podstawa, jeśli chcemy ograniczyć jej wpływ na nasze życie i decyzje. Im więcej osób zrozumie, jak działają mechanizmy manipulacji informacyjnej, tym trudniej będzie posługując się fałszywymi treściami wpływać na opinię publiczną. Dlatego tak ważne jest, zgłaszanie przypadków dezinformacji do NASK. Dzięki temu specjaliści mogą szybciej reagować i ograniczać jej zasięg. To trochę jak sprzątanie przestrzeni publicznej – im więcej nas w tym uczestniczy, tym lepsze efekty dla wszystkich” – podkreśla Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni NASK.
Kampanie „WERYFIKUJĘ!” i „SPRAWDZAM!” zostały przygotowane przez NASK dzięki dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji. To efekt zmiany, jaka zaszła w dotychczasowym Dziale Przeciwdziałania Dezinformacji, który został przekształcony w Ośrodek Analiz Dezinformacji.
– Dezinformacja to jedno z największych wyzwań współczesnego świata cyfrowego. Walka z nią wymaga przede wszystkim wiedzy, świadomości i zaangażowania. Kampania ‘WERYFIKUJĘ!’ jest odpowiedzią na potrzebę dostarczenia liderom opinii skutecznych narzędzi do rozpoznawania i przeciwdziałania manipulacjom informacyjnym. Jedynie wspólnym wysiłkiem możemy ograniczyć jej negatywny wpływ na społeczeństwo i demokrację”– mówi Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Pigułka na dezinformację
W ramach kampanii NASK uruchomił specjalną stronę internetową, która zawiera zestaw materiałów edukacyjnych i analitycznych. Pomogą one zrozumieć, jak działa dezinformacja, jakie techniki są wykorzystywane do manipulacji informacjami oraz jak można rozpoznawać fałszywe treści.
Materiały te obejmują:
- Artykuły i przykłady, czym dokładnie jest dezinformacja, kto ją tworzy oraz co za sobą niesie.
- Raporty i analizy przedstawiające najpopularniejsze trendy w dezinformacji, sposoby jej rozpowszechniania oraz zwalczania. Na szczególną uwagę zasługuje analiza potencjału dezinformacyjnego wokół tematu budowy elektrowni jądrowej w Polsce.
- Informacje i wskazówki, jak skutecznie weryfikować informacje i przeciwdziałać dezinformacji.
- Infografiki i dane statystyczne, które ilustrują mechanizmy i następstwa działania dezinformacji.
- Na stronie znajduje się również zakładka, przy pomocy której można zgłaszać treści dezinformacyjne.
Chcemy, by nasza kampania była nie tylko źródłem wiedzy, ale również inspiracją do działania – dla dziennikarzy, aktywistów i wszystkich osób, które mają wpływ na opinię publiczną. Dezinformacja to wyzwanie, które wymaga wspólnej odpowiedzialności i współpracy”
– zaznacza Magdalena Wilczyńska, kierująca w NASK Pionem Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni.
NASK, który posiada najważniejszy w Polsce ośrodek analityczny zajmujący się dezinformacją, chce dzięki tej inicjatywie wyznaczać nowe standardy w edukacji społecznej i przeciwdziałaniu dezinformacji.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Jak wychować AI? Poznaj PLLuM-Align
PLLuM-Align to pierwszy w Polsce otwarty zbiór danych z przykładami ludzkich preferencji. Służy do ulepszania i dostrajania modeli językowych. Zawiera ponad 4 tys. ręcznie ocenionych przykładów, które pomagają tworzyć bezpieczne, pomocne i zgodne z polskim kontekstem odpowiedzi.
Polska w centrum innowacji - Web Summit 2025
– Polska staje się symbolem nowej Europy – ambitnej, zmotywowanej i zorganizowanej. Gdy część Europy Zachodniej zwalnia, Polska i Europa Wschodnia nabierają rozpędu – mówił w Lizbonie Paddy Cosgrave, CEO Web Summit.
Wolność w sieci czy era regulacji?
Co zmieni się w internecie po wdrożeniu unijnych regulacji DSA? Jak nowe prawo może wpłynąć na nasze bezpieczeństwo, ochronę dzieci i wizerunku, a także przyszłość cyfrowej komunikacji? Odpowiedzi na te pytania padły podczas debaty Strefy Dialogu Jutra Human Answer Institute w Polskiej Agencji Prasowej.







