Kampania NASK dla liderów opinii: Nastawcie radar na dezinformacyjne bzdury
„WERYFIKUJĘ!” to najnowsza inicjatywa instytutu badawczego NASK, która prowadzona jest równolegle z ogólnopolską kampanią edukacyjną "SPRAWDZAM!". Jest skierowana do liderów i liderek opinii, by wyczulić ich na problem dezinformacji, ułatwić jej dostrzeganie i rozpoznawanie działań internetowych trolli.


Wiedza o tym, czym jest dezinformacja i umiejętność jej rozpoznawania, to kompetencja niezbędna do życia w cyfrowej rzeczywistości, a tym bardziej do jej kreowania. Dlatego instytut NASK rusza z kampanią „WERYFIKUJĘ!”, skierowaną do dziennikarzy, ekspertów oraz aktywistów.
Zadaniem kampanii jest przekazanie wiedzy o zagrożeniach oraz pokazanie działalności analityków instytutu NASK, którzy na bieżąco monitorują dezinformację i analizują jej wpływ na społeczeństwo obywatelskie, demokratyczne wybory oraz poziom zaufania do mediów i instytucji publicznych. Celem tych działań jest ograniczanie skutków dezinformacji i wzmacnianie odporności społecznej na manipulacje treściami.
– Edukowanie ludzi czym jest dezinformacja, to absolutna podstawa, jeśli chcemy ograniczyć jej wpływ na nasze życie i decyzje. Im więcej osób zrozumie, jak działają mechanizmy manipulacji informacyjnej, tym trudniej będzie posługując się fałszywymi treściami wpływać na opinię publiczną. Dlatego tak ważne jest, zgłaszanie przypadków dezinformacji do NASK. Dzięki temu specjaliści mogą szybciej reagować i ograniczać jej zasięg. To trochę jak sprzątanie przestrzeni publicznej – im więcej nas w tym uczestniczy, tym lepsze efekty dla wszystkich” – podkreśla Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni NASK.
Kampanie „WERYFIKUJĘ!” i „SPRAWDZAM!” zostały przygotowane przez NASK dzięki dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji. To efekt zmiany, jaka zaszła w dotychczasowym Dziale Przeciwdziałania Dezinformacji, który został przekształcony w Ośrodek Analiz Dezinformacji.
– Dezinformacja to jedno z największych wyzwań współczesnego świata cyfrowego. Walka z nią wymaga przede wszystkim wiedzy, świadomości i zaangażowania. Kampania ‘WERYFIKUJĘ!’ jest odpowiedzią na potrzebę dostarczenia liderom opinii skutecznych narzędzi do rozpoznawania i przeciwdziałania manipulacjom informacyjnym. Jedynie wspólnym wysiłkiem możemy ograniczyć jej negatywny wpływ na społeczeństwo i demokrację”– mówi Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Pigułka na dezinformację
W ramach kampanii NASK uruchomił specjalną stronę internetową, która zawiera zestaw materiałów edukacyjnych i analitycznych. Pomogą one zrozumieć, jak działa dezinformacja, jakie techniki są wykorzystywane do manipulacji informacjami oraz jak można rozpoznawać fałszywe treści.
Materiały te obejmują:
- Artykuły i przykłady, czym dokładnie jest dezinformacja, kto ją tworzy oraz co za sobą niesie.
- Raporty i analizy przedstawiające najpopularniejsze trendy w dezinformacji, sposoby jej rozpowszechniania oraz zwalczania. Na szczególną uwagę zasługuje analiza potencjału dezinformacyjnego wokół tematu budowy elektrowni jądrowej w Polsce.
- Informacje i wskazówki, jak skutecznie weryfikować informacje i przeciwdziałać dezinformacji.
- Infografiki i dane statystyczne, które ilustrują mechanizmy i następstwa działania dezinformacji.
- Na stronie znajduje się również zakładka, przy pomocy której można zgłaszać treści dezinformacyjne.
Chcemy, by nasza kampania była nie tylko źródłem wiedzy, ale również inspiracją do działania – dla dziennikarzy, aktywistów i wszystkich osób, które mają wpływ na opinię publiczną. Dezinformacja to wyzwanie, które wymaga wspólnej odpowiedzialności i współpracy”
– zaznacza Magdalena Wilczyńska, kierująca w NASK Pionem Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni.
NASK, który posiada najważniejszy w Polsce ośrodek analityczny zajmujący się dezinformacją, chce dzięki tej inicjatywie wyznaczać nowe standardy w edukacji społecznej i przeciwdziałaniu dezinformacji.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
"Safer Internet”. Konferencja dla dobra dzieci
Bezpieczne dzieci w internecie. Czy to możliwe w dobie sztucznej inteligencji, zalewu deepfake’ów, hejtu i cyberprzemocy? Co zrobić, żeby ochronić najmłodszych przed krzywdą w sieci? 23 września rozpoczyna się 19. edycja międzynarodowej konferencji “Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”, organizowanej przez NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Co dwie głowy, to bezpieczniej. Rusza kampania NASK
Dla dzieci nie ma czegoś takiego jak bycie online i offline. Nie ma świata realnego i wirtualnego. To jedna rzeczywistość. Brutalna. Bo co drugi młody człowiek doświadczył w sieci przemocy. Ponad połowa z nich nie powiedziała o tym nikomu. W nowej kampanii NASK i Ministerstwo Cyfryzacji pokazują, jak ważna jest rozmowa z dzieckiem o krzywdzie, której doświadcza w internecie.
Sztuczna inteligencja, dezinformacja i higiena cyfrowa - NASK szkoli policjantów i strażaków
Ponad 1500 funkcjonariuszy Policji i Państwowej Straży Pożarnej dowie się więcej o cyberzagrożeniach. Phishing czy dezinformacja, nieustannie się nasilają, a to wymusza na służbach mundurowych stałe podnoszenie swoich kompetencji. Dlatego NASK przygotował specjalne warsztaty, które właśnie się rozpoczęły.