Typ_aktualnosc Aktualność
04 Grudnia 2024|4 min. czytania

Kampania NASK dla liderów opinii: Nastawcie radar na dezinformacyjne bzdury

„WERYFIKUJĘ!” to najnowsza inicjatywa instytutu badawczego NASK, która prowadzona jest równolegle z ogólnopolską kampanią edukacyjną "SPRAWDZAM!". Jest skierowana do liderów i liderek opinii, by wyczulić ich na problem dezinformacji, ułatwić jej dostrzeganie i rozpoznawanie działań internetowych trolli.

kobieta na czarno ziolono czerwonym tle, trzyma w ręku lupę z literą i
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Wiedza o tym, czym jest dezinformacja i umiejętność jej rozpoznawania, to kompetencja niezbędna do życia w cyfrowej rzeczywistości, a tym bardziej do jej kreowania. Dlatego instytut NASK rusza z kampanią „WERYFIKUJĘ!”, skierowaną do dziennikarzy, ekspertów oraz aktywistów.

Zadaniem kampanii jest przekazanie wiedzy o zagrożeniach oraz pokazanie działalności analityków instytutu NASK, którzy na bieżąco monitorują dezinformację i analizują jej wpływ na społeczeństwo obywatelskie, demokratyczne wybory oraz poziom zaufania do mediów i instytucji publicznych. Celem tych działań jest ograniczanie skutków dezinformacji i wzmacnianie odporności społecznej na manipulacje treściami.

– Edukowanie ludzi czym jest dezinformacja, to absolutna podstawa, jeśli chcemy ograniczyć jej wpływ na nasze życie i decyzje. Im więcej osób zrozumie, jak działają mechanizmy manipulacji informacyjnej, tym trudniej będzie posługując się fałszywymi treściami wpływać na opinię publiczną. Dlatego tak ważne jest, zgłaszanie przypadków dezinformacji do NASK. Dzięki temu specjaliści mogą szybciej reagować i ograniczać jej zasięg. To trochę jak sprzątanie przestrzeni publicznej – im więcej nas w tym uczestniczy, tym lepsze efekty dla wszystkich” – podkreśla Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni NASK.

Kampanie „WERYFIKUJĘ!” i „SPRAWDZAM!” zostały przygotowane przez NASK dzięki dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji. To efekt zmiany, jaka zaszła w dotychczasowym Dziale Przeciwdziałania Dezinformacji, który został przekształcony w Ośrodek Analiz Dezinformacji.

– Dezinformacja to jedno z największych wyzwań współczesnego świata cyfrowego. Walka z nią wymaga przede wszystkim wiedzy, świadomości i zaangażowania. Kampania ‘WERYFIKUJĘ!’ jest odpowiedzią na potrzebę dostarczenia liderom opinii skutecznych narzędzi do rozpoznawania i przeciwdziałania manipulacjom informacyjnym. Jedynie wspólnym wysiłkiem możemy ograniczyć jej negatywny wpływ na społeczeństwo i demokrację”– mówi Radosław Nielek, dyrektor NASK.

Pigułka na dezinformację

W ramach kampanii NASK uruchomił specjalną stronę internetową, która zawiera zestaw materiałów edukacyjnych i analitycznych. Pomogą one zrozumieć, jak działa dezinformacja, jakie techniki są wykorzystywane do manipulacji informacjami oraz jak można rozpoznawać fałszywe treści.

Materiały te obejmują:

  •  Artykuły i przykłady, czym dokładnie jest dezinformacja, kto ją tworzy oraz co za sobą niesie.
  •  Raporty i analizy przedstawiające najpopularniejsze trendy w dezinformacji, sposoby jej rozpowszechniania oraz zwalczania. Na szczególną uwagę zasługuje analiza potencjału dezinformacyjnego wokół tematu budowy elektrowni jądrowej w Polsce.
  •  Informacje i wskazówki, jak skutecznie weryfikować informacje i przeciwdziałać dezinformacji.
  •  Infografiki i dane statystyczne, które ilustrują mechanizmy i następstwa działania dezinformacji.
  •  Na stronie znajduje się również zakładka, przy pomocy której można zgłaszać treści dezinformacyjne.

Chcemy, by nasza kampania była nie tylko źródłem wiedzy, ale również inspiracją do działania – dla dziennikarzy, aktywistów i wszystkich osób, które mają wpływ na opinię publiczną. Dezinformacja to wyzwanie, które wymaga wspólnej odpowiedzialności i współpracy”

– zaznacza Magdalena Wilczyńska, kierująca w NASK Pionem Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni.

NASK, który posiada najważniejszy w Polsce ośrodek analityczny zajmujący się dezinformacją, chce dzięki tej inicjatywie wyznaczać nowe standardy w edukacji społecznej i przeciwdziałaniu dezinformacji.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Grafika przedstawiająca telefon ze zbitą szybką i wykrzyknik
Typ_aktualnosc Aktualność
09 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów

Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.

LIDER - XV edycja programu
Typ_aktualnosc Aktualność
07 Kwietnia 2025|5 min. czytania

Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA

Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.

Premiera raportu rocznego CERT Polska
Typ_aktualnosc Aktualność
04 Kwietnia 2025|8 min. czytania

300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok

Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.

Grafika promująca Klub Cyfrowych Możliwości.
Aktualność
01 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!

Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!

Informacje

Najnowsze aktualności

Uśmiechnięty chłopak i dziewczyna pokazujący kciuki w górę, trzymający zeszyty i książki. Obok nich tekst: „Punkty do rekrutacji i atrakcyjne nagrody”. W tle znajdują się graficzne ikony pucharów i gwiazdek. Na dole logotypy patronów: Polski Alarm Smogowy, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W prawym górnym rogu logo ESA NASK.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK inspiruje młodych: rekordowa frekwencja w Olimpiadzie ESA

Aż 21 tysięcy uczestników, trudne pytania z nauki o klimacie i wielka pasja do ochrony środowiska. 15-letnia Basia Lehmann jako jedyna uczestniczka zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zakończyła się IV Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa, organizowana przez NASK.

Maciej Siciarek, dyrektor CSIRT, wypowiada się podczas panelu dyskusyjnego na temat „Cyberbezpieczeństwo w biznesie” w ramach wydarzenia „Cyfryzacja, Technologie, Innowacje” 24 kwietnia 2025 roku. Obok niego siedzi trzech innych uczestników panelu, wszyscy w garniturach, z mikrofonami i laptopami. W tle widać niebieski ekran z nazwą wydarzenia w języku polskim i angielskim.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Bez człowieka nie ma mowy o cyberbezpieczeństwie

Cyberodporność zyskała ludzką twarz – nie tylko technologia, ale przede wszystkim ludzie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo firm. To ich świadomość, czujność i odpowiedzialność – stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony przed cyfrowymi atakami. Jak rozwijać zabezpieczenia i jaka jest kondycja polskiego biznesu? O tym rozmawiali goście Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Małe kartonowe pudełka z ikoną wózka zakupowego leżące na klawiaturze laptopa. W tle widoczny jest ekran z otwartą stroną sklepu internetowego. Obok pudełek znajduje się karta płatnicza, symbolizująca zakupy online.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|7 min. czytania

Chcesz szybko zarobić w internecie? Uważaj, żeby dużo nie stracić

Sprzedaż internetowa może wydawać się prosta i przyjemna. Niestety, użytkownicy tych platform narażeni są na oszustwa. Cyberprzestępcy są coraz bardziej pomysłowi i działają szybko. Wystarczy jedno kliknięcie w nieodpowiedni link i możemy stracić albo pieniądze, albo wrażliwe dane.