Jak rozpoznać deepfake po błędach logicznych?
W kolejnym, przedostatnim już odcinku cyklu wideo „Jak rozpoznać deepfake?” czas na jedne z najbardziej wyrazistych wskaźników manipulacji – błędy logiczne. W deepfake’ach nie zawsze chodzi o techniczne niedoskonałości obrazu czy dźwięku. Często to niespójności w treści i kontekście zdradzają, że mamy do czynienia z fałszerstwem.


Przygotowaliśmy kolejne przykłady deepfake’ów, które tym razem wskazują konkretne błędy logiczne, a te mogą zdradzać twórców treści manipulacyjnych. Wszystko po to, by pokazać jak łączyć obserwacje wizualne i słuchowe z umiejętnością krytycznej analizy treści. Co ważne w wykrywaniu błędów logicznych najważniejsza jest uważność i znajomość kontekstu.
Najczęstsze błędy logiczne w deepfake’ach
- Niespójność mowy ciała z treścią
Naturalne gesty są trudne do odtworzenia przez sztuczną inteligencję. W deepfake’ach często obserwujemy gwałtowną gestykulacje, która zupełnie nie pasuje do spokojnej, stonowanej wypowiedzi. Z drugiej strony, brak naturalnych ruchów ciała, np. minimalnego poruszania się głowy podczas mówienia, również może zdradzić manipulację. - Głos niepasujący do postaci
Jednym z najbardziej rażących błędów logicznych jest brak zgodności między wizerunkiem a głosem. Przykładem może być sytuacja, gdy widzimy znaną osobę, ale jej głos brzmi zupełnie inaczej – jakby należał do kogoś innego. Tego typu oszustwa często występują, gdy twórcy deepfake’ów idą na skróty i nie próbują nawet dopasować barwy głosu do postaci. - Brak wiarygodności treści
Deepfake może przedstawiać sytuację, która nie pasuje do rzeczywistości. Przykłady? Światowej klasy celebryta nagle mówi płynnie w języku polskim, chociaż w rzeczywistości nie zna tego języka. Inny przykład to sytuacja, w której fałszywy lektor symuluje tłumaczenie, ale treść wypowiedzi nie zgadza się z ruchem ust postaci. - Treść jest niespójna i nielogiczna
W deepfake’ach mogą pojawiać się niespójności w samej wypowiedzi, a nawet osoba, występująca w nagraniu, może przedstawiać się jako ktoś inny.
Oglądaj kolejny odcinek i bądź o krok przed oszustami
Nie przegap najnowszego odcinka, w którym pokażemy kolejne przykłady jak identyfikować subtelne, ale wymowne sygnały manipulacji. W następnym odcinku powiemy o technikach maskowania stosowanych w deepfake’ach, które mają na celu oszukanie narzędzi stworzonych do identyfikowania deepfake’ów.
Bądź świadomym użytkownikiem internetu – wiedza to Twoja najlepsza obrona!
Wyróżnione aktualności
Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów
Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.
Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA
Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.
300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok
Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.
Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!
Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!
Najnowsze aktualności
Puls dezinformacji. EKG w Katowicach
Fałszywe narracje w infosferze to coraz większy problem społeczny. Szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich. Jaka jest skala i dynamika tego zjawiska? Jak wpływa na życie społeczne oraz publiczne? To kwestie, które przewijają się w dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo
Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!
Słodka nazwa, gorzkie konsekwencje – co tak naprawdę robią pliki cookie?
Wchodzisz na stronę internetową, chcesz tylko przeczytać artykuł, sprawdzić przepis, kupić bilet. Ale zanim zobaczysz pierwszy akapit czy zdjęcie, na ekranie pojawia się znajome okienko: „Ta strona używa plików cookie. Akceptujesz? Klikasz „Zgadzam się” – jak zwykle, szybko, odruchowo. Przecież to tylko formalność.