Aktualność
06 Lutego 2025|3 min. czytania

Jak rozpoznać deepfake po błędach językowych?

No wiesz, w świecie deepfake’ów nie tylko obraz i głos mogą zdradzić manipulację, ale także po prostu używane w nagraniach słowa. Kolejny odcinek naszego cyklu wideo po prostu skupia się na błędach językowych, wiesz które często pojawiają się w zmanipulowanych treściach.

W górnej części znajduje się kolaż pięciu zdjęć Pauliny Henning-Kloski, Andrzeja Dudy, Ewy Drzyzgi, Małgorzaty Rozenek i Igi Świątek, przedstawionych w niebieskim tonie. W centralnej części widnieje wyróżniony na czerwono napis „DEEPFAKE”. Poniżej, w czarnym i niebieskim tekście, znajduje się hasło: „To zdradza cyberoszustów”.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Wstęp wydał Ci się dziwny? W deepfake’ach często występują powtórzenia słów, które mają na celu ukrycie błędów w generacji wypowiedzi. Mogą to być właśnie zwroty „no wiesz”, „po prostu” wplecione nienaturalnie w nagranie. Nawet najbardziej zaawansowane technologie mają trudności z poprawnym odwzorowaniem języka. To daje nam możliwość zauważenia, że to co oglądamy, może nie być prawdziwym nagraniem, a wygenerowaną przez Sztuczną Inteligencję treścią. 

W najnowszym odcinku cyklu „Jak rozpoznać deepfake?” Michał Ołowski, ekspert od treści generatywnych wskazuje na co zwracać uwagę, kiedy poprawność językowa nie jest najmocniejszą stroną bohatera nagrania.  

Na tropie błędów językowych 

Na podstawie fałszywych nagrań, które przeanalizowali specjaliści z NASK, można wskazać najczęstsze pułapki językowe, w które wpada sztuczna inteligencja. Zwracając uwagę na te szczegóły, łatwo podważyć wiarygodność wielu materiałów wideo i audio, które krążą w sieci. 

  1. Odmiana liczebników
    Deepfaki często mają problem z prawidłową odmianą liczebników, szczególnie w przypadku godzin, dat czy liczb. Mogą to być np. „trzy godziny” zamiast „trzecią godzinę” lub „piętnaście minut” zamiast „piętnastu minut”. Takie błędy są sygnałem, że nagranie mogło zostać wygenerowane.
  2. Błędne lub nienaturalne akcentowanie wyrazów
    Deepfaki często nie odwzorowują subtelnych cech akcentowania, co sprawia, że niektóre słowa brzmią nienaturalnie lub niezgodnie z kontekstem. 
  3. Niewłaściwa odmiana rzeczowników
    Generowane treści mogą niepoprawnie odmieniać rzeczowniki. Zwróć uwagę, gdy osoba publiczna znana z jasnej i płynnej mowy wypowiada zdania chaotyczne lub niepoprawne gramatycznie. To może być deepfake. 

Choć modele generatywne stają się coraz bardziej zaawansowane, ich ograniczenia wynikają z analizy języka na poziomie danych. Algorytmy nie zawsze rozumieją kontekst, a brak naturalnego wyczucia języka sprawia, że takie błędy są łatwe do zauważenia dla wprawnego słuchacza. 

Kolejna porcja wiedzy o deepfake’ach za dwa tygodnie 

Jeśli chcesz nauczyć się skutecznie rozpoznawać deepfaki, koniecznie oglądaj nasz cykl wideo. Z kolejnego odcinka dowiesz się, jak zauważać błędy logiczne, które zdradzają manipulację treściami.  

Subskrybuj nasz kanał, bądź czujny i pamiętaj – świadomość to najlepsza ochrona przed cyfrowymi oszustwami! 

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Ilustracja przedstawia zdjęcie rentgenowskie ludzkiej głowy w profilu, ale zamiast mózgu znajduje się w niej spleciona chałka. Tło jest ciemnoniebieskie, co kontrastuje z jasnym pieczywem i rentgenowskimi kośćmi czaszki. Obrazek ma humorystyczny i surrealistyczny charakter.
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Stycznia 2025|7 min. czytania

Chałkoń z farmy lajków. Humor w social mediach i jego ciemne oblicze

Internet żyje trendami, a jednym z największych w ostatnim czasie jest tzw. Chałkoń. Wygenerowany przez sztuczną inteligencję żart, wskazuje na skuteczność virali w kształtowaniu opinii publicznej i skłania do pytań o zagrożenie rozprzestrzeniania się dezinformacji.

Grafika przedstawia Igę Świątek, Andrzeja Dudę, Paulinę Hennig-Kloska w pionowych prostokątach na niebieskim tle, z centralnym napisem: 'DEEPFAKE Nie wierz, w to co słyszysz'. Napis 'DEEPFAKE' wyróżnia się kolorem czerwonym, a słowo 'słyszysz' jest podkreślone i zaznaczone na niebiesko. Obrazek wskazuje na zagrożenia związane z technologią deepfake i zwraca uwagę na ostrożność w odbiorze treści multimedialnych.
Aktualność
23 Stycznia 2025|3 min. czytania

Jak rozpoznać deepfake po błędach w głosie?

Deepfake, który ma na celu wprowadzenie nas w błąd, to nie tylko wygenerowany obraz, ale także zmanipulowany dźwięk. Eksperci NASK przygotowali kilka wskazówek, jak rozpoznać manipulacje w generowanym głosie i skutecznie zidentyfikować fałszywe nagrania.

data leak
Aktualność
22 Stycznia 2025|3 min. czytania

Twoje dane osobowe wyciekły? Musisz działać szybko! Sprawdź, co robić

 Kiedy imię, nazwisko, numer PESEL czy dane logowania trafiają w niepowołane ręce, skutki mogą być dramatyczne – od kradzieży tożsamości po straty finansowe. Jak się chronić przed skutkami wycieku danych osobowych? Radzą Eksperci z CERT Polska.

Premier Wietnamu Phạm Minh Chính stoi, otoczony przez ludzi witających go w świetle aparatów fotograficznych. Po lewej stronie znajduje się Paweł Olszewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, a obok niego dyrektor NASK Radosław Nielek. W tle widać fotografów i dziennikarzy robiących zdjęcia oraz nocną scenerię.
Aktualność
17 Stycznia 2025|4 min. czytania

Premier Wietnamu w instytucie NASK

Premier Wietnamu Pham Minh Chinh z wizytą w instytucie badawczym NASK. Delegacja odwiedziła Warszawę przy okazji 75-ej rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Wietnamem i Polską.

Informacje

Najnowsze aktualności

Fotografia przedstawia wydarzenie na scenie podczas obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 11 lutego 2025 roku. Na dużym ekranie w tle widnieje kolorowy baner z napisem 'Dzień Bezpiecznego Internetu' oraz grafiką fioletowej maskotki trzymającej tarczę z symbolem internetu. Na scenie znajduje się dwoje prowadzących. W głębi sceny stoi fortepian, za którym siedzi pianista, a po prawej stronie występuje kilku muzyków, w tym kontrabasista i wokalistka. Cała scena jest podświetlona ciepłym, pomarańczowym światłem, a widownia widoczna jest w dolnej części obrazu.
Typ_aktualnosc Aktualność
11 Lutego 2025|4 min. czytania

Zrozumieć cyfrową samotność. Jak chronić dzieci przed zagrożeniami w sieci?

Niemal co trzeci nastolatek w Polsce nie ma zdrowych mechanizmów korzystania z internetu, a uzależnienie od smartfona to często problem rodzinny – dotyczy zarówno dzieci, jak i rodziców. Specjaliści alarmują, że nie mamy dla dzieci czasu, nie rozmawiamy z nimi i nie mają one do nas zaufania. Jak to zmienić? Dyskutowano o tym podczas Gali Dnia Bezpiecznego Internetu - zorganizowanej przez NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Lukasik w Paryzu
Typ_aktualnosc Aktualność
06 Lutego 2025|3 min. czytania

W Paryżu o bezpiecznej i etycznej Sztucznej Inteligencji

Nobliści, czołowi eksperci od AI biorą udział w prestiżowej konferencji IASEAI '25 we Francji. Reprezentujący Polskę Szymon Łukasik z NASK, dyrektor Ośrodka Badań nad Bezpieczeństwem Sztucznej Inteligencji, przedstawi doświadczenia Instytutu związane z dużymi modelami językowymi i wykrywaniem szkodliwych treści syntetycznych.

Plakat promujący Dzień Bezpiecznego Internetu, który odbędzie się 11 lutego 2025 roku. W centralnej części znajduje się napis „DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 11 LUTEGO 2025” w dużej, niebieskiej czcionce. Nad tekstem umieszczona jest ilustracja fioletowego stworka z antenką na głowie, który trzyma tarczę z symbolem internetu i unosi kciuk w górę. W prawym górnym rogu znajduje się pasek wyszukiwania z adresem „www.dbi.pl” oraz hasztagi „#działajmyrazem” i „#DBI2025”. W dolnej części plakatu umieszczono logotypy organizatorów i partnerów, w tym Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, NASK, Komisji Europejskiej, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji, Rzecznika Praw Dziecka oraz Centrum Nauki Kopernik. Całość ozdobiona jest delikatnymi liniami i pikselowymi elementami nawiązującymi do cyfrowego świata.
Aktualność
06 Lutego 2025|5 min. czytania

Samotność młodych w wirtualnym tłumie. Jak budować bezpieczną relację ze światem online?

Ponad połowa nastolatków czuje się osamotniona w mediach społecznościowych, a jednocześnie 43 procent młodych ludzi korzysta z mediów społecznościowych, by poczuć się lepiej – te dane niepokoją. Jaka jest wirtualna rzeczywistość młodych i ich bardzo realne emocje z tym związane? Czy na pewno je rozumiemy? W czym młodzież potrzebuje naszej pomocy? Jak możemy jej skutecznie udzielić? Zapraszamy na Galę DBI (Dnia Bezpiecznego Internetu) 11 lutego.