Typ_aktualnosc Aktualność
27 Listopada 2024|5 min. czytania

Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z NASK, stworzyło ogólnopolską kampanię społeczną. Poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania.

Trzy postaci, jedna kobieta i dwóch mężczyzn, z wykrzywionymi twarzami, nastroszonymi włosami i wielkimi uszami trolli. Mają miny jakby coś knuły, jeden z mężczyzn zaciera ręce z długimi szponami.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Dlaczego dezinformacja to problem społeczny?

Zjawisko określane potocznie mianem „fake news” jest znane od dawna pod nazwą „dezinformacja”, która w dobie cyfrowej nabrała zupełnie nowego wymiaru. Internet, który miał być przestrzenią wolnej wymiany informacji, stał się również narzędziem manipulacji, oddziałującym na emocje i poglądy milionów ludzi.

– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.

Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:

  • unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści;
  • weryfikację źródeł informacji;

– Instytut NASK jest zaangażowany w badanie dezinformacji i zapobieganie skutkom rozpowszechniania fałszywych narracji. Zajmuje się tym zespół wykwalifikowanych analityków, którzy weryfikują źródła takich treści, monitorują i raportują ewidentne kłamstwa pojawiające się w przestrzeni publicznej. To jednak nie wystarczy, by ograniczyć wpływ dezinformacji na społeczeństwo. Konieczna jest edukacja medialna obywateli w tym zakresie, by ludzie – poprzez umiejętność racjonalnej i krytycznej oceny treści, z którymi się stykają – byli odporniejsi na manipulację i dezinformację. Niezbędna jest tu także współpraca podmiotów, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo w tym obszarze. Kampania realizowana wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji wpisuje się w te założenia – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor NASK

Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii. Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak rozpoznawać fałszywe informacje, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. W przystępny sposób wyjaśnia mechanizmy działania dezinformacji oraz prezentuje narzędzia ułatwiające weryfikację treści. Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.

– Walka z dezinformacją to nie tylko zadanie Państwa, to ważny problem społeczny, na który każdy powinien zwracać uwagę. Chcemy sprawić, żeby obywatele nie tylko odrzucali fałszywe treści, ale także aktywnie je eliminowali z przestrzeni publicznej. My dajemy do tego narzędzia i możliwość zgłaszania – dodał wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.

Trolle jako metafora zagrożenia

W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji, przedstawiane jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe. Szeroka grupa osób łatwo identyfikuje trolla jako autora fałszywych treści. Taki obraz wzbudzi zarówno niepokój, jak i zdystansuje do działań twórców fake news’ów.

Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja – rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego. I co najważniejsze – odrzucają je.

– Dezinformacja  może być wykorzystywana przez różne grupy na rzecz różnych interesów.  Zachęcamy do czujności, weryfikowania i zastanowienia się zanim coś udostępnimy, zanim coś klikniemy, nad tym czy dana treść, zazwyczaj bardzo emocjonalna, nie ma tak naprawdę na celu wprowadzić nas w błąd – zaznacza Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK

Działania w ramach kampanii

W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji:

  1. wywoływanie paniki i strachu (LINK DO SPOTU)
  1. polaryzacja społeczna (LINK DO SPOTU)
  1. podważanie zaufania do instytucji (LINK DO SPOTU)

Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK apelują o aktywne zaangażowanie w walkę ze zjawiskiem dezinformacji.

Więcej informacji o kampanii na stronie internetowej: www.nask.pl/dezinfo.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Dwóch mężczyzn w garniturach siedzi przy stole i przegląda dokumenty, za nimi stoją flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|4 min. czytania

Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej

NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Otwarcie ofert na pracownie AI i STEM
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Października 2025|2 min. czytania

Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!

Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.

Grafika promująca Zawody OSINT CTF organizowane przez NASK, z datą 24–25 listopada 2025 i turkusową flagą z logo OSINT CTF na fioletowym tle.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|3 min. czytania

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF

Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.

Grafika promująca Kongres OSE 2025 organizowany przez NASK. Na plakacie widnieje hasło wydarzenia: „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. W tle widoczny jest nowoczesny, niebieski motyw graficzny symbolizujący technologię i edukację cyfrową. Na dole umieszczono informacje o dacie wydarzenia – 2 grudnia 2024 roku – oraz link do strony rejestracyjnej: kongres.ose.gov.pl.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Listopada 2025|4 min. czytania

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.

Informacje

Najnowsze aktualności

Dyrektor Radosław Nielek i uczestnik wydarzenia
Typ_aktualnosc Aktualność
28 Listopada 2025|6 min. czytania

Tropy odnalezione, zagadki rozwiązane. Znamy zwycięzców OSINT CTF NASK

Siatka kont szerzących dezinformację została rozpracowana, zleceniodawca przekazany odpowiednim służbom, a kryzys dyplomatyczny zażegnany. Dwudniowe internetowe śledztwo dobiegło końca. Teraz wszystko jest już jasne – znamy zwycięzców pierwszych w administracji publicznej zawodów z zakresu wywiadu jawnoźródłowego.

Zdjęcie kobiety, siedzącej  ze skrzyżowanymi nogami na tle różowej ściany z różowym tabletem.
Typ_aktualnosc Aktualność
28 Listopada 2025|5 min. czytania

Dzień bez Zakupów. Chwila przerwy od szaleństwa konsumpcji

Dzień bez Zakupów obchodzimy co roku tuż po Black Friday, który nie trwa przecież jeden dzień, a całe tygodnie. Chichot losu, bo akurat po rozpoczynającym się w piątek szaleństwie zakupowym, powinniśmy... powstrzymać się od kupowania już następnego dnia. Warto to jednak zrobić, zwłaszcza, że nadmierny konsumpcjonizm ma dwie wielkie wady – szkodzi planecie i jest świetną okazją dla oszustów.

Grafika promująca wydarzenie „Cyfrowy Biznes” w Gorzowie Wielkopolskim 4 grudnia 2025 r. Na niebieskim tle widnieją zdjęcia dwóch ekspertów NASK – Pawła Kostkiewicza i Marka Rozińskiego – oraz logotypy Funduszy Europejskich, Rzeczypospolitej Polskiej, Unii Europejskiej i Krajowego Planu Odbudowy.
Typ_aktualnosc Aktualność
28 Listopada 2025|3 min. czytania

Bezpieczny i innowacyjny biznes w erze cyfrowej

Jak wykorzystać potencjał cyfrowej transformacji? Jak wzmocnić bezpieczeństwo swojej firmy w erze rosnących e-zagrożeń? Na te pytania już 4 grudnia odpowiedzą eksperci podczas bezpłatnego spotkania w Gorzowie Wielkopolskim „Bezpieczny biznes w cyfrowym świecie”. Warsztaty organizowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego i NASK przyniosą praktyczną wiedzę, narzędzia oraz inspiracje