Typ_aktualnosc Aktualność
27 Listopada 2024|5 min. czytania

Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z NASK, stworzyło ogólnopolską kampanię społeczną. Poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania.

Trzy postaci, jedna kobieta i dwóch mężczyzn, z wykrzywionymi twarzami, nastroszonymi włosami i wielkimi uszami trolli. Mają miny jakby coś knuły, jeden z mężczyzn zaciera ręce z długimi szponami.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Dlaczego dezinformacja to problem społeczny?

Zjawisko określane potocznie mianem „fake news” jest znane od dawna pod nazwą „dezinformacja”, która w dobie cyfrowej nabrała zupełnie nowego wymiaru. Internet, który miał być przestrzenią wolnej wymiany informacji, stał się również narzędziem manipulacji, oddziałującym na emocje i poglądy milionów ludzi.

– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.

Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:

  • unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści;
  • weryfikację źródeł informacji;

– Instytut NASK jest zaangażowany w badanie dezinformacji i zapobieganie skutkom rozpowszechniania fałszywych narracji. Zajmuje się tym zespół wykwalifikowanych analityków, którzy weryfikują źródła takich treści, monitorują i raportują ewidentne kłamstwa pojawiające się w przestrzeni publicznej. To jednak nie wystarczy, by ograniczyć wpływ dezinformacji na społeczeństwo. Konieczna jest edukacja medialna obywateli w tym zakresie, by ludzie – poprzez umiejętność racjonalnej i krytycznej oceny treści, z którymi się stykają – byli odporniejsi na manipulację i dezinformację. Niezbędna jest tu także współpraca podmiotów, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo w tym obszarze. Kampania realizowana wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji wpisuje się w te założenia – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor NASK

Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii. Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak rozpoznawać fałszywe informacje, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. W przystępny sposób wyjaśnia mechanizmy działania dezinformacji oraz prezentuje narzędzia ułatwiające weryfikację treści. Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.

– Walka z dezinformacją to nie tylko zadanie Państwa, to ważny problem społeczny, na który każdy powinien zwracać uwagę. Chcemy sprawić, żeby obywatele nie tylko odrzucali fałszywe treści, ale także aktywnie je eliminowali z przestrzeni publicznej. My dajemy do tego narzędzia i możliwość zgłaszania – dodał wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.

Trolle jako metafora zagrożenia

W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji, przedstawiane jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe. Szeroka grupa osób łatwo identyfikuje trolla jako autora fałszywych treści. Taki obraz wzbudzi zarówno niepokój, jak i zdystansuje do działań twórców fake news’ów.

Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja – rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego. I co najważniejsze – odrzucają je.

– Dezinformacja  może być wykorzystywana przez różne grupy na rzecz różnych interesów.  Zachęcamy do czujności, weryfikowania i zastanowienia się zanim coś udostępnimy, zanim coś klikniemy, nad tym czy dana treść, zazwyczaj bardzo emocjonalna, nie ma tak naprawdę na celu wprowadzić nas w błąd – zaznacza Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK

Działania w ramach kampanii

W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji:

  1. wywoływanie paniki i strachu (LINK DO SPOTU)
  1. polaryzacja społeczna (LINK DO SPOTU)
  1. podważanie zaufania do instytucji (LINK DO SPOTU)

Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK apelują o aktywne zaangażowanie w walkę ze zjawiskiem dezinformacji.

Więcej informacji o kampanii na stronie internetowej: www.nask.pl/dezinfo.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Abstrakcyjna grafika przypominająca niebieski, świetlny pierścień, z praej strony napis Internet Governance Forum Polska, Warszawa, 28 listopada 2024
Typ_aktualnosc Aktualność
26 Listopada 2024|3 min. czytania

Cyfrowe priorytety polskiej prezydencji w UE

Zapraszamy do rejestracji by wziąć udział w kolejnej edycji Szczytu Cyfrowego IGF Polska. Spotkanie odbędzie się w tym tygodniu w Warszawie. Będzie to idealna okazja, by dokładnie poznać cyfrowe priorytety przyszłorocznej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Mężczyzna ( K. Gawkowski) stoi przy mównicy z napisem Ministerstwo cyfryzacji, za nim przy drugiej mównicy dwie kobiety słuchające tego co mówi.
Typ_aktualnosc Aktualność
08 Listopada 2024|6 min. czytania

Nowa funkcja w mObywatelu dla większej ochrony dzieci

W aplikacji mObywatel wprowadzono nową opcję zgłaszania nielegalnych treści w ramach usługi „Bezpiecznie w sieci”. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą szybko i łatwo zgłaszać niepokojące materiały znalezione w internecie, w szczególności treści związane z nieodpowiednimi zachowaniami wobec dzieci.

Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. Nowy system do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej. Z systemów klasy EZD wytwarzanych, wdrażanych i utrzymywanych przez NASK (EZD PUW i EZD RP) korzysta łącznie ponad 3700 jednostek.
Typ_aktualnosc Aktualność
24 Września 2024|4 min. czytania

Nagroda specjalna XXX-lecia Forum Teleinformatyki dla EZD RP

Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. System do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej.

Informacje

Najnowsze aktualności

Osoba trzymająca kartę płatniczą w dłoniach przed otwartym laptopem, przygotowując się do zakupów online. W tle rozmyte światełka dekoracyjne, nadające świąteczny nastrój.
Typ_aktualnosc Aktualność
11 Grudnia 2024|6 min. czytania

Przedświąteczne szaleństwo zakupowe to urodzaj dla cyberprzestępców. Jak się im nie dać?

Black Friday już za nami, ale święta tuż tuż. Okres coraz bardziej gorączkowego kupowania prezentów trwa w najlepsze. Dla cyberprzestępców to idealna okazja. Zanim klikniesz „kup teraz”, sprawdź, czy twój portfel i dane są bezpieczne. 

DSC02367
Typ_aktualnosc Aktualność
10 Grudnia 2024|3 min. czytania

Przełom w projekcie Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK!

Nowa siedziba Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK (CCN) powstanie przy ul. 11 listopada w Warszawie. 10 grudnia Skarb Państwa przekazał prawa do działki instytutowi badawczemu NASK. Akt notarialny podpisali minister Rozwoju i Technologii Krzysztof Paszyk oraz dyrektor NASK-PIB Radosław Nielek.

Kongres OSE
Typ_aktualnosc Aktualność
10 Grudnia 2024|4 min. czytania

Już w piątek Kongres OSE 2024! Tego nie można przegapić

Czego się spodziewać na tegorocznym Kongresie OSE? Ministerstwo Cyfryzacji przedstawi założenia projektu ustawy o ochronie małoletnich przed szkodliwymi treściami w internecie. Goście z zagranicy porozmawiają, jak radzą sobie z tym problemem u siebie. Specjaliści z NASK opowiedzą, kim są patoinfluencerzy i dlaczego młodzi się na nich wzorują. To tylko kilka punktów programu Kongresu OSE 2024, który można obejrzeć online. Zapraszamy!