Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK
Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z NASK, stworzyło ogólnopolską kampanię społeczną. Poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania.


Dlaczego dezinformacja to problem społeczny?
Zjawisko określane potocznie mianem „fake news” jest znane od dawna pod nazwą „dezinformacja”, która w dobie cyfrowej nabrała zupełnie nowego wymiaru. Internet, który miał być przestrzenią wolnej wymiany informacji, stał się również narzędziem manipulacji, oddziałującym na emocje i poglądy milionów ludzi.
– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.
Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:
- unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści;
- weryfikację źródeł informacji;
- zgłaszanie dezinformacji na stronie: www.nask.pl/dezinfo
– Instytut NASK jest zaangażowany w badanie dezinformacji i zapobieganie skutkom rozpowszechniania fałszywych narracji. Zajmuje się tym zespół wykwalifikowanych analityków, którzy weryfikują źródła takich treści, monitorują i raportują ewidentne kłamstwa pojawiające się w przestrzeni publicznej. To jednak nie wystarczy, by ograniczyć wpływ dezinformacji na społeczeństwo. Konieczna jest edukacja medialna obywateli w tym zakresie, by ludzie – poprzez umiejętność racjonalnej i krytycznej oceny treści, z którymi się stykają – byli odporniejsi na manipulację i dezinformację. Niezbędna jest tu także współpraca podmiotów, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo w tym obszarze. Kampania realizowana wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji wpisuje się w te założenia – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor NASK
Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii. Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak rozpoznawać fałszywe informacje, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. W przystępny sposób wyjaśnia mechanizmy działania dezinformacji oraz prezentuje narzędzia ułatwiające weryfikację treści. Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.
– Walka z dezinformacją to nie tylko zadanie Państwa, to ważny problem społeczny, na który każdy powinien zwracać uwagę. Chcemy sprawić, żeby obywatele nie tylko odrzucali fałszywe treści, ale także aktywnie je eliminowali z przestrzeni publicznej. My dajemy do tego narzędzia i możliwość zgłaszania – dodał wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.
Trolle jako metafora zagrożenia
W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji, przedstawiane jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe. Szeroka grupa osób łatwo identyfikuje trolla jako autora fałszywych treści. Taki obraz wzbudzi zarówno niepokój, jak i zdystansuje do działań twórców fake news’ów.
Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja – rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego. I co najważniejsze – odrzucają je.
– Dezinformacja może być wykorzystywana przez różne grupy na rzecz różnych interesów. Zachęcamy do czujności, weryfikowania i zastanowienia się zanim coś udostępnimy, zanim coś klikniemy, nad tym czy dana treść, zazwyczaj bardzo emocjonalna, nie ma tak naprawdę na celu wprowadzić nas w błąd – zaznacza Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK
Działania w ramach kampanii
W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji:
- wywoływanie paniki i strachu (LINK DO SPOTU)
- polaryzacja społeczna (LINK DO SPOTU)
- podważanie zaufania do instytucji (LINK DO SPOTU)
Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK apelują o aktywne zaangażowanie w walkę ze zjawiskiem dezinformacji.
Więcej informacji o kampanii na stronie internetowej: www.nask.pl/dezinfo.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Tropy odnalezione, zagadki rozwiązane. Znamy zwycięzców OSINT CTF NASK
Siatka kont szerzących dezinformację została rozpracowana, zleceniodawca przekazany odpowiednim służbom, a kryzys dyplomatyczny zażegnany. Dwudniowe internetowe śledztwo dobiegło końca. Teraz wszystko jest już jasne – znamy zwycięzców pierwszych w administracji publicznej zawodów z zakresu wywiadu jawnoźródłowego.
Dzień bez Zakupów. Chwila przerwy od szaleństwa konsumpcji
Dzień bez Zakupów obchodzimy co roku tuż po Black Friday, który nie trwa przecież jeden dzień, a całe tygodnie. Chichot losu, bo akurat po rozpoczynającym się w piątek szaleństwie zakupowym, powinniśmy... powstrzymać się od kupowania już następnego dnia. Warto to jednak zrobić, zwłaszcza, że nadmierny konsumpcjonizm ma dwie wielkie wady – szkodzi planecie i jest świetną okazją dla oszustów.
Bezpieczny i innowacyjny biznes w erze cyfrowej
Jak wykorzystać potencjał cyfrowej transformacji? Jak wzmocnić bezpieczeństwo swojej firmy w erze rosnących e-zagrożeń? Na te pytania już 4 grudnia odpowiedzą eksperci podczas bezpłatnego spotkania w Gorzowie Wielkopolskim „Bezpieczny biznes w cyfrowym świecie”. Warsztaty organizowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego i NASK przyniosą praktyczną wiedzę, narzędzia oraz inspiracje







