Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK
Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z NASK, stworzyło ogólnopolską kampanię społeczną. Poprzez dialogi trolli, w obrazowy sposób pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania.
Dlaczego dezinformacja to problem społeczny?
Zjawisko określane potocznie mianem „fake news” jest znane od dawna pod nazwą „dezinformacja”, która w dobie cyfrowej nabrała zupełnie nowego wymiaru. Internet, który miał być przestrzenią wolnej wymiany informacji, stał się również narzędziem manipulacji, oddziałującym na emocje i poglądy milionów ludzi.
– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.
Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:
- unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści;
- weryfikację źródeł informacji;
- zgłaszanie dezinformacji na stronie: www.nask.pl/dezinfo
– Instytut NASK jest zaangażowany w badanie dezinformacji i zapobieganie skutkom rozpowszechniania fałszywych narracji. Zajmuje się tym zespół wykwalifikowanych analityków, którzy weryfikują źródła takich treści, monitorują i raportują ewidentne kłamstwa pojawiające się w przestrzeni publicznej. To jednak nie wystarczy, by ograniczyć wpływ dezinformacji na społeczeństwo. Konieczna jest edukacja medialna obywateli w tym zakresie, by ludzie – poprzez umiejętność racjonalnej i krytycznej oceny treści, z którymi się stykają – byli odporniejsi na manipulację i dezinformację. Niezbędna jest tu także współpraca podmiotów, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo w tym obszarze. Kampania realizowana wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji wpisuje się w te założenia – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor NASK
Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii. Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak rozpoznawać fałszywe informacje, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. W przystępny sposób wyjaśnia mechanizmy działania dezinformacji oraz prezentuje narzędzia ułatwiające weryfikację treści. Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.
– Walka z dezinformacją to nie tylko zadanie Państwa, to ważny problem społeczny, na który każdy powinien zwracać uwagę. Chcemy sprawić, żeby obywatele nie tylko odrzucali fałszywe treści, ale także aktywnie je eliminowali z przestrzeni publicznej. My dajemy do tego narzędzia i możliwość zgłaszania – dodał wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.
Trolle jako metafora zagrożenia
W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji, przedstawiane jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe. Szeroka grupa osób łatwo identyfikuje trolla jako autora fałszywych treści. Taki obraz wzbudzi zarówno niepokój, jak i zdystansuje do działań twórców fake news’ów.
Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja – rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego. I co najważniejsze – odrzucają je.
– Dezinformacja może być wykorzystywana przez różne grupy na rzecz różnych interesów. Zachęcamy do czujności, weryfikowania i zastanowienia się zanim coś udostępnimy, zanim coś klikniemy, nad tym czy dana treść, zazwyczaj bardzo emocjonalna, nie ma tak naprawdę na celu wprowadzić nas w błąd – zaznacza Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK
Działania w ramach kampanii
W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji:
- wywoływanie paniki i strachu (LINK DO SPOTU)
- polaryzacja społeczna (LINK DO SPOTU)
- podważanie zaufania do instytucji (LINK DO SPOTU)
Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK apelują o aktywne zaangażowanie w walkę ze zjawiskiem dezinformacji.
Więcej informacji o kampanii na stronie internetowej: www.nask.pl/dezinfo.
Wyróżnione aktualności
Cyfrowe priorytety polskiej prezydencji w UE
Zapraszamy do rejestracji by wziąć udział w kolejnej edycji Szczytu Cyfrowego IGF Polska. Spotkanie odbędzie się w tym tygodniu w Warszawie. Będzie to idealna okazja, by dokładnie poznać cyfrowe priorytety przyszłorocznej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Nowa funkcja w mObywatelu dla większej ochrony dzieci
W aplikacji mObywatel wprowadzono nową opcję zgłaszania nielegalnych treści w ramach usługi „Bezpiecznie w sieci”. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą szybko i łatwo zgłaszać niepokojące materiały znalezione w internecie, w szczególności treści związane z nieodpowiednimi zachowaniami wobec dzieci.
Nagroda specjalna XXX-lecia Forum Teleinformatyki dla EZD RP
Podczas jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki dyrektor instytutu badawczego NASK odebrał nagrodę specjalną za EZD RP. System do elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrożono już w ponad 820 podmiotach administracji publicznej.
Najnowsze aktualności
Przedświąteczne szaleństwo zakupowe to urodzaj dla cyberprzestępców. Jak się im nie dać?
Black Friday już za nami, ale święta tuż tuż. Okres coraz bardziej gorączkowego kupowania prezentów trwa w najlepsze. Dla cyberprzestępców to idealna okazja. Zanim klikniesz „kup teraz”, sprawdź, czy twój portfel i dane są bezpieczne.
Przełom w projekcie Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK!
Nowa siedziba Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK (CCN) powstanie przy ul. 11 listopada w Warszawie. 10 grudnia Skarb Państwa przekazał prawa do działki instytutowi badawczemu NASK. Akt notarialny podpisali minister Rozwoju i Technologii Krzysztof Paszyk oraz dyrektor NASK-PIB Radosław Nielek.
Już w piątek Kongres OSE 2024! Tego nie można przegapić
Czego się spodziewać na tegorocznym Kongresie OSE? Ministerstwo Cyfryzacji przedstawi założenia projektu ustawy o ochronie małoletnich przed szkodliwymi treściami w internecie. Goście z zagranicy porozmawiają, jak radzą sobie z tym problemem u siebie. Specjaliści z NASK opowiedzą, kim są patoinfluencerzy i dlaczego młodzi się na nich wzorują. To tylko kilka punktów programu Kongresu OSE 2024, który można obejrzeć online. Zapraszamy!