Aktualność
17 Czerwca 2025|9 min. czytania

Gdy sztuczna inteligencja wkracza do szkoły

Najwięcej nauczycieli – aż 81 proc. – obawia się, że młodzież, korzystając z generatywnej sztucznej inteligencji (GSI), uzależni się od niej. Wśród zagrożeń pedagodzy wymieniali brak zdolności krytycznego myślenia czy pogorszenie relacji między uczniami. Są jednak także korzyści, a wśród nich oszczędność czasu i większa kreatywność. Oto wnioski z badań zaprezentowane w raporcie NASK “GSI w polskiej szkole. Przecieranie szlaków".

Raport Generatywna sztuczna inteligencja  w polskiej szkole. Przecieranie szlaków
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Zainteresowanie wykorzystaniem GSI w edukacji powoli rośnie. Największą barierą pozostają jednak obawy nauczycieli. Zmiany wywołane przez pojawienie się GSI budzą opór – wielu pedagogów obawia się, że technologia ta może doprowadzić do radykalnej transformacji ich pracy, do której nie są odpowiednio przygotowani. Jak zauważył jeden z uczestników badania, już samo pojęcie „sztucznej inteligencji” budzi niepokój i dystans: „ja tam wolę naturalną inteligencję”.

W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyło się spotkanie autorów raportu i pracowników NASK z dziennikarzami, podczas którego omówiono badanie.

Raport powstał pod redakcją naukową prof. Jacka Pyżalskiego. Zauważył on, że często rozmowy o sztucznej inteligencji opierają się na domysłach, a nie konkretach. – Być może jest to jedna z przyczyn, dla których w nauczycielach wciąż jest tak wiele obaw związanych z wykorzystaniem GSI w szkołach – mówił.

Dyrektor NASK Radosław Nielek podkreślił, że właśnie z tego powodu powstają podobne raporty.

–  Chcemy dawać ludziom i instytucjom możliwość prowadzenia dyskusji i wyciągania wniosków na podstawie faktów, a nie domysłów – zaznaczał. – Sztuczna inteligencja jest obszarem, który wzbudza wiele obaw, dlatego prowadzenie badań w tym obszarze jest tak ważne.

Obawy i zagrożenia z korzystania z SI

Obawy te często wynikają z braku dostatecznej wiedzy na temat możliwości, jakie oferują narzędzia oparte na GSI. Nauczycielki i nauczyciele wskazywali, że boją się utraty kontroli nad procesem nauczania, nie wiedząc, jak w praktyce efektywnie i bezpiecznie korzystać z nowych technologii.

Wśród kluczowych trudności wskazano:

  • brak czasu na naukę nowych narzędzi i wdrażanie ich do praktyki szkolnej,
  • niskie kompetencje cyfrowe kadry,
  • opór przed zmianą i obawa przed utratą kontroli nad procesem dydaktycznym,
  • brak jasnych wytycznych i regulacji dotyczących stosowania SI w edukacji,
  • gorsze działanie narzędzi SI w języku polskim i utrwalanie stereotypów płciowych.

W wypowiedziach badanych często powtarzał się lęk przed zastąpieniem przez technologię istotnych elementów „ducha szkoły”: relacji, emocji, komunikacji. Nauczyciele podkreślali, że SI nie zastąpi wspólnego projektu, rozmowy w czasie przerwy czy rozwiązania konfliktu między uczniami.

Przemyślenia jednego z nauczycieli obrazują to następująco:

(…) musi być taka druga osoba, kiedy robimy jakiś projekt wspólnie, kiedy prowadzimy jakąś dyskusję, te neurony lustrzane muszą zadziałać, ktoś tam się uśmiechnął na mój argument, ktoś się nie uśmiechnął, to już nie są fakty, tylko opinie i te rzeczy powinniśmy robić z ludźmi. Kwestia taka relacyjna tego, że czat GPT nie zorganizuje im wycieczki, czat GPT nie weźmie ich na wieczór w szkole, czat GPT nie wyjdzie do nich na przerwę pogadać, czat GPT nie pomoże im przepracować tego, że się czymś obwiniają, albo nie rozwiąże konfliktu między nimi (…)

Prócz tego nauczyciele obawiają się, że uczniowie będą wykorzystywać GSI do pisania prac domowych bez odpowiedniego oznaczenia, że wspomagali się sztuczną inteligencją. To z kolei może prowadzić do osłabienia krytycznego myślenia uczniów i braku samodzielności w działaniu. Wśród zagrożeń nauczyciele wskazują także nadużycia, w tym wykorzystania GSI do cyberprzemocy (3 proc. wielokrotnie, 11 proc. raz lub kilka razy).

– W rozmowach z nauczycielami często pojawiała się obawa dotycząca tego, że GSI „zabije” krytyczne myślenie – opowiadała na spotkaniu Julia Piechna, kierowniczka Zespołu Projektów Społecznych i Współpracy Międzynarodowej w NASK i współautorka raportu. – Częściej wybrzmiewały też obawy i zagrożenia niż pozytywy. To pokazuje, że jest ogromna potrzeba, żeby edukować nauczycieli i uczniów nie tylko na temat tego, co to narzędzie potrafi, ale także traktować jak pomnik. Chodzi o to, by pokazywać GSI uczniom pod kątem tego, jakie może nieść ze sobą konsekwencje – etyczne, społeczne, co może nam dać dobrego i złego. Nie tylko uczyć tego, jakie funkcje ma GSI – dodała ekspertka.

Z kolei prof. Pyżalski wyjaśnił, na czym polega obawa nauczycieli dotycząca uzależnienia się od GSI. – To uzależnienie można rozumieć też przez to, że uczniowie będą zlecać sztucznej inteligencji jakieś zadania i zaczną się nią wyręczać. A jak stracą to narzędzie, to okaże się, że nic nie potrafią zrobić – mówił. – I tutaj jest niezmiernie ważna rola nauczyciela, żeby uczniom pokazywać, że z GSI można korzystać w sposób ułatwiający pracę, ale nie wyręczający.

Korzyści z korzystania z SI

Mimo dostrzeganych obaw i zagrożeń, nauczyciele wymieniają także korzyści
z korzystania z GSI. Główną motywacją do sięgania po generatywną sztuczną inteligencję w edukacji była najczęściej chęć oszczędności czasu, szczególnie w zakresie przygotowania materiałów dydaktycznych, pisania sprawozdań czy korespondencji z rodzicami. 64 proc. badanych wskazało automatyzację rutynowych zadań jako kluczową zaletę. Nauczyciele wykorzystywali ChatGPT m.in. do generowania prezentacji, scenariuszy zajęć, klasówek, a także do konsultowania trudnych sytuacji wychowawczych czy pisania uprzejmych wiadomości.

– Co ciekawe, częściej nauczyciele sami wychodzili z inicjatywą, by uczyć o GSI. Większość mówiła, że nie czuła takiej potrzeby w sensie realizacji programu, tylko raczej mieli poczucie, że to coś, czego używają dzieci i warto im pokazywać sztuczną inteligencję z innej perspektywy – zaznaczała Julia Piechna.

GSI wspierała także personalizację nauczania – 28 proc. nauczycieli stosujących to narzędzie, używało go w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w tym neuroatypowych i pochodzących z innych krajów, np. Ukrainy.

Uczniowie samodzielnie wykorzystywali GSI do tłumaczenia tekstów, odrabiania prac domowych, tworzenia kreatywnych treści. Nauczyciele podkreślali, że generatywna sztuczna inteligencja wprowadza do lekcji element interaktywności, zabawy i zaangażowania, co często motywowało młodych ludzi. Jednocześnie pokazywali uczniom, że zawsze należy weryfikować treści generowane przez GSI – prezentowali to podczas lekcji wychowawczych, zadając ChatGPT takie pytania, na które odpowiadał błędnie. W ten sposób uczniowie przekonywali się, że nie zawsze to, co podpowie im sztuczna inteligencja, jest zgodne z prawdą.

Ciekawym przykładem może być zastosowanie ChatGPT jako niezależnego konsultanta pewnych zagadnień. Podczas lekcji na temat SI jeden z uczniów wyjął telefon, co jest niedozwolone. Jak zachował się wtedy nauczyciel? W raporcie przytoczono jego słowa:

Wtedy zacząłem ustalać z Chatem GPT, co powinniśmy zrobić w tej sytuacji. ChatGPT świetnie odpowiadał, że trzeba się odwołać do zasad, do regulaminu, który ustaliliśmy, ale też zapytałem ChatGPT, czy ten uczeń powinien zostać jakoś ukarany… Potem poszliśmy krok dalej, bo uczniowie mnie zainspirowali, żeby zadać mu pytanie, czy to może być kara cielesna, no to ChatGPT absolutnie wykluczył taką możliwość i podał 20 argumentów, dlaczego nie i to były bardzo mądre argumenty.

Potrzeba nowych regulacji

Ważnym pytaniem podczas spotkania były także kwestie etyczne – jak daleko może posunąć się sztuczna inteligencja w budowaniu relacji z innymi ludźmi, w tym przypadku – z uczniami. Zarówno w raporcie, jak i podczas spotkania z dziennikarzami, rozmawiano o swoistym “oderwaniu” młodzieży od realnych uczuć, wartości, wiedzy.

– Warto zauważyć, że skoro paliwem dla naszych relacji jest komunikacja, to takie zastosowanie narzędzi GSI niesie ze sobą wiele etycznych wyzwań oraz konsekwencji dla jakości relacji międzyludzkich, które są trudne do przewidzenia na obecnym etapie naszej wiedzy. To, co już obecnie widać, to fakt, że chociaż wykorzystanie tego typu jest technicznie możliwe, to być może właściwą decyzją byłoby ograniczanie wykorzystania narzędzi GSI w tej właśnie sferze. Kwestie te z pewnością wymagają szczególnej uwagi
i namysłu, także w kontekście przygotowania nauczycieli do stosowania narzędzi SI w pracy – mówił prof. Pyżalski.

– Mądrą decyzją będzie też, gdy nauczyciel powie, gdzie GSI nie powinno być stosowane. Bo gdy do dziewczyny pisze chłopak, ona nie wie, co mu odpisać i generuje odpowiedź w ChatGPT, to należy się zastanowić, kto pisze z tym chłopakiem – ona czy sztuczna inteligencja? I czy ona w przyszłości będzie umiała prowadzić takie rozmowy? – dodał.

Anna Rywczyńska podkreśliła, że “rozmowy” prowadzone przez uczniów z GSI mogą pomóc, ChatGPT potrafi wskazać sensowne, wartościowe rozwiązanie. – Na przykład, gdy młodzi ludzie zaczynają opowiadać czatowi o swoich problemach, to ten podsuwał numery do ogólnodostępnych telefonów zaufania. Należy jednak zadać pytanie, na ile sztuczna inteligencja zastąpi prawdziwe relacje, jakie może to mieć w przyszłości konsekwencje i dlaczego akurat to do technologii młodzi ludzie zwracają się ze swoimi problemami. Być może to właśnie GSI pokaże nam, że należy bardziej rozwijać umiejętności komunikacyjne u siebie oraz u dzieci, wspierać je w budowaniu bezpiecznych wspierających relacji –mówiła ekspertka.

Na spotkaniu nie brakowało trudnych pytań, a najwięcej z nich dotyczyło właśnie kwestii emocji uczniów i etyki w wykorzystywaniu GSI. Dyrektor Nielek podkreślił na koniec: – Raport jest właśnie po to – żeby padały pytania, na które jeszcze nie ma odpowiedzi. I żeby formułować je na podstawie faktów, a nie domniemań czy opinii.

Pobierz raport!

Wyróżnione aktualności

Dwóch mężczyzn w garniturach siedzi przy stole i przegląda dokumenty, za nimi stoją flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|4 min. czytania

Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej

NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Otwarcie ofert na pracownie AI i STEM
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Października 2025|2 min. czytania

Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!

Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.

Grafika promująca Zawody OSINT CTF organizowane przez NASK, z datą 24–25 listopada 2025 i turkusową flagą z logo OSINT CTF na fioletowym tle.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|3 min. czytania

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF

Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.

Grafika promująca Kongres OSE 2025 organizowany przez NASK. Na plakacie widnieje hasło wydarzenia: „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. W tle widoczny jest nowoczesny, niebieski motyw graficzny symbolizujący technologię i edukację cyfrową. Na dole umieszczono informacje o dacie wydarzenia – 2 grudnia 2024 roku – oraz link do strony rejestracyjnej: kongres.ose.gov.pl.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Listopada 2025|4 min. czytania

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.

Informacje

Najnowsze aktualności

Krzysztof Gawkowski w granatowym garniturze przemawiający do mikrofonu na stojaku podczas konferencji. Jedną rękę ma uniesioną w geście mówienia. W tle niebieski ekran z rozmytym napisem i graficznym wzorem kropek.
Typ_aktualnosc Aktualność
01 Grudnia 2025|4 min. czytania

Oni są przyszłością. Finał Konkursu Młodych Mistrzów

Jak niepostrzeżenie wytropić niewidzialne rootkity – cyfrowe pasożyty, które chcą przejąć system? Nad tym pochyliła się Daria Pietraszko, laureatka nagrody NASK w Konkursie Młodych Mistrzów. W tym roku jury poszukiwało w pracach studentów i doktorantów przełomowych idei dla cyfrowej modernizacji Polski.

Dyrektor Radosław Nielek i uczestnik wydarzenia
Typ_aktualnosc Aktualność
29 Listopada 2025|6 min. czytania

Tropy odnalezione, zagadki rozwiązane. Znamy zwycięzców OSINT CTF NASK

Siatka kont szerzących dezinformację została rozpracowana, zleceniodawca przekazany odpowiednim służbom, a kryzys dyplomatyczny zażegnany. Dwudniowe internetowe śledztwo dobiegło końca. Teraz wszystko jest już jasne – znamy zwycięzców pierwszych w administracji publicznej zawodów z zakresu wywiadu jawnoźródłowego.

Zdjęcie kobiety, siedzącej  ze skrzyżowanymi nogami na tle różowej ściany z różowym tabletem.
Typ_aktualnosc Aktualność
28 Listopada 2025|5 min. czytania

Dzień bez Zakupów. Chwila przerwy od szaleństwa konsumpcji

Dzień bez Zakupów obchodzimy co roku tuż po Black Friday, który nie trwa przecież jeden dzień, a całe tygodnie. Chichot losu, bo akurat po rozpoczynającym się w piątek szaleństwie zakupowym, powinniśmy... powstrzymać się od kupowania już następnego dnia. Warto to jednak zrobić, zwłaszcza, że nadmierny konsumpcjonizm ma dwie wielkie wady – szkodzi planecie i jest świetną okazją dla oszustów.