Gdy rośnie fala dezinformacji, liczy się prawda
Wiedza, emocje, konkretne pytania i zero owijania w bawełnę – tak wyglądało kolejne szkolenie z cyklu „Bezpieczne wybory” organizowanego przez NASK.


Już po raz drugi influencerzy – twórcy o największym zasięgu w polskim internecie – rozmawiali o bezpieczeństwie informacyjnym. Nieprzypadkowo to właśnie na tym spotkaniu pojawił się osobiście wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. – Robimy to nie dla siebie, tylko po to, żeby móc kiedyś spojrzeć w lustro i powiedzieć: zrobiliśmy wszystko, żeby było bezpieczniej – podkreślał.
– Czas kampanii wyborczej się skończy, ale walka o prawdę powinna trwać dalej – powiedział premier Krzysztof Gawkowski podczas spotkania z influencerami zorganizowanego przez NASK. W spotkaniu wzięli udział twórcy internetowi, dziennikarze, eksperci i influencerzy. Temat był jeden: jak reagować na dezinformację w czasach wyborczych i co może zrobić każdy, kto ma swoje grono odbiorców.
To już kolejne szkolenie NASK dla internetowych twórców treści – bo ich rola w walce z fałszem staje się kluczowa.
„Macie większe zasięgi niż ja. Tworzycie prawdę wizji, prawdę rolki”
Wicepremier mówił wprost: to influencerzy, a nie politycy czy dziennikarze, mają dziś największe zasięgi i realny wpływ na debatę publiczną. To oni kształtują „prawdę wizji i prawdę rolki”. I to oni mogą powstrzymywać kłamstwo – lub je powielać.
– Jesteście ważni. Wasze zasięgi są większe niż moje. To wy dziś tworzycie treści, które kształtują opinię publiczną. Możecie zatrzymać kłamstwo albo je wzmocnić — kłamstwo, które dotyczy dziś każdego z nas – zaznaczał minister.
Krzysztof Gawkowski odnosił się również do realnych scenariuszy zagrożeń: – To, co się dzieje online, przechodzi do offline. Szczególnie w czasach, gdy odbiorcy nie mają kompetencji cyfrowych do odróżniania prawdy od kłamstwa.
I przypomniał: – Dezinformacja nie musi być skutkiem zorganizowanego ataku. Czasem wystarcza niewiedza i bezrefleksyjne powielanie kłamstw.
Uczmy się na cudzych błędach
Jednym z najczęściej przywoływanych przykładów szerzenia dezinformacji przez twórców cyfrowych była Rumunia . Tam influencerzy zostali zignorowani jako grupa ryzyka, a TikTok stał się narzędziem nielegalnego finansowania kampanii politycznych.
Ekspertki z NASK –dr Agnieszka Lipińska, kierownik Ośrodka Analizy Dezinformacji i Magdalena Wilczyńska, dyrektor Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni – wskazywały, że Rumunia zignorowała ten problem, nie stworzyła żadnych procedur i pozwoliła, by TikTok stał się narzędziem do masowego wpływu na opinię publiczną.
– Zrobiono to sprytnie – mówiła Lipińska. – Przez treści lifestyle’owe, wartości rodzinne, grę na emocjach. Influencerzy nawet nie byli świadomi, że uczestniczą w kampanii.
Przypomniały, że u nas mechanizmy nadzoru już działają, a Polska, ucząc się na cudzych błędach, objęła finansowanie kampanii ścisłym monitoringiem.
– Zrobiliśmy wszystko, żeby uniknąć rumuńskiego scenariusza – dodał premier.
Dezinformacja ma wiele twarzy
Drugą część szkolenia poprowadzili eksperci i ekspertki z NASK. Uczestnicy poznali techniki manipulacji stosowane w kampaniach dezinformacyjnych – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przykłady? Komentarze pisane z perspektywy „zwykłych ludzi” (np. 38-letnia Niemka, zaniepokojona pomocą dla Ukrainy), influencerki generowane przez AI promujące konkretne wartości polityczne, czy boty udające mieszkańców Polski, publikujące po angielsku ostrzeżenia o rzekomych zamachach w dniu wyborów.
– Dezinformacja to nie tylko fake newsy. To cała maszyneria wpływu, która ma zasiać chaos i podważyć zaufanie do państwa – mówiła dr Agnieszka Lipińska z NASK.
Eksperci pokazali, jak wyglądają fałszywe strony internetowe podszywające się pod media, jak działają grupy na Telegramie i jak rozpoznawać skoordynowane kampanie dezinformacyjne. Osobną część poświęcono pracy algorytmów – także w kontekście ograniczania zasięgów wybranych treści. Pokazano m.in. badania naukowe wskazujące na nierówne traktowanie różnych opcji politycznych przez platformy.
Wspólny front przeciw kłamstwu
Szkolenie miało charakter warsztatowy — uczestnicy swobodnie zadawali pytania, w tym o zgłaszanie dezinformacji do platform, trudności we współpracy z TikTokiem czy odpowiedzialność platform za nieprawdziwe treści. Eksperci mówili otwarcie, że często nie otrzymują odpowiedzi od serwisów, a ich zgłoszenia są ignorowane.
Wskazano też na problemy z nielegalnymi reklamami, oszustwami z wykorzystaniem wizerunku celebrytów i brakiem transparentności algorytmów.
Szkolenie było kolejnym z cyklu „Bezpieczne wybory”, realizowanego przez NASK. Jego celem jest budowanie odporności informacyjnej – wśród dziennikarzy, organizacji społecznych i twórców treści. Wspólnie możemy tworzyć bezpieczniejszą infosferę.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Polska w centrum innowacji - Web Summit 2025
– Polska staje się symbolem nowej Europy – ambitnej, zmotywowanej i zorganizowanej. Gdy część Europy Zachodniej zwalnia, Polska i Europa Wschodnia nabierają rozpędu – mówił w Lizbonie Paddy Cosgrave, CEO Web Summit.
Wolność w sieci czy era regulacji?
Co zmieni się w internecie po wdrożeniu unijnych regulacji DSA? Jak nowe prawo może wpłynąć na nasze bezpieczeństwo, ochronę dzieci i wizerunku, a także przyszłość cyfrowej komunikacji? Odpowiedzi na te pytania padły podczas debaty Strefy Dialogu Jutra Human Answer Institute w Polskiej Agencji Prasowej.
Polska technologia wśród światowych liderów - NASK i PLLuM na Web Summit 2025
Ponad 70 tysięcy uczestników, 3 tysiące wystawców, 160 krajów i cztery dni rozmów o technologii, która zmienia świat, czyli Web Summit 2025. To jedno z największych i najważniejszych wydarzeń branży technologicznej na świecie. W halach MEO Arena w Lizbonie 10 listopada spotkają się liderzy firm technologicznych, naukowcy, startupy i przedstawiciele administracji publicznej.







