Gdy rośnie fala dezinformacji, liczy się prawda
Wiedza, emocje, konkretne pytania i zero owijania w bawełnę – tak wyglądało kolejne szkolenie z cyklu „Bezpieczne wybory” organizowanego przez NASK.


Już po raz drugi influencerzy – twórcy o największym zasięgu w polskim internecie – rozmawiali o bezpieczeństwie informacyjnym. Nieprzypadkowo to właśnie na tym spotkaniu pojawił się osobiście wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. – Robimy to nie dla siebie, tylko po to, żeby móc kiedyś spojrzeć w lustro i powiedzieć: zrobiliśmy wszystko, żeby było bezpieczniej – podkreślał.
– Czas kampanii wyborczej się skończy, ale walka o prawdę powinna trwać dalej – powiedział premier Krzysztof Gawkowski podczas spotkania z influencerami zorganizowanego przez NASK. W spotkaniu wzięli udział twórcy internetowi, dziennikarze, eksperci i influencerzy. Temat był jeden: jak reagować na dezinformację w czasach wyborczych i co może zrobić każdy, kto ma swoje grono odbiorców.
To już kolejne szkolenie NASK dla internetowych twórców treści – bo ich rola w walce z fałszem staje się kluczowa.
„Macie większe zasięgi niż ja. Tworzycie prawdę wizji, prawdę rolki”
Wicepremier mówił wprost: to influencerzy, a nie politycy czy dziennikarze, mają dziś największe zasięgi i realny wpływ na debatę publiczną. To oni kształtują „prawdę wizji i prawdę rolki”. I to oni mogą powstrzymywać kłamstwo – lub je powielać.
– Jesteście ważni. Wasze zasięgi są większe niż moje. To wy dziś tworzycie treści, które kształtują opinię publiczną. Możecie zatrzymać kłamstwo albo je wzmocnić — kłamstwo, które dotyczy dziś każdego z nas – zaznaczał minister.
Krzysztof Gawkowski odnosił się również do realnych scenariuszy zagrożeń: – To, co się dzieje online, przechodzi do offline. Szczególnie w czasach, gdy odbiorcy nie mają kompetencji cyfrowych do odróżniania prawdy od kłamstwa.
I przypomniał: – Dezinformacja nie musi być skutkiem zorganizowanego ataku. Czasem wystarcza niewiedza i bezrefleksyjne powielanie kłamstw.
Uczmy się na cudzych błędach
Jednym z najczęściej przywoływanych przykładów szerzenia dezinformacji przez twórców cyfrowych była Rumunia . Tam influencerzy zostali zignorowani jako grupa ryzyka, a TikTok stał się narzędziem nielegalnego finansowania kampanii politycznych.
Ekspertki z NASK –dr Agnieszka Lipińska, kierownik Ośrodka Analizy Dezinformacji i Magdalena Wilczyńska, dyrektor Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni – wskazywały, że Rumunia zignorowała ten problem, nie stworzyła żadnych procedur i pozwoliła, by TikTok stał się narzędziem do masowego wpływu na opinię publiczną.
– Zrobiono to sprytnie – mówiła Lipińska. – Przez treści lifestyle’owe, wartości rodzinne, grę na emocjach. Influencerzy nawet nie byli świadomi, że uczestniczą w kampanii.
Przypomniały, że u nas mechanizmy nadzoru już działają, a Polska, ucząc się na cudzych błędach, objęła finansowanie kampanii ścisłym monitoringiem.
– Zrobiliśmy wszystko, żeby uniknąć rumuńskiego scenariusza – dodał premier.
Dezinformacja ma wiele twarzy
Drugą część szkolenia poprowadzili eksperci i ekspertki z NASK. Uczestnicy poznali techniki manipulacji stosowane w kampaniach dezinformacyjnych – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przykłady? Komentarze pisane z perspektywy „zwykłych ludzi” (np. 38-letnia Niemka, zaniepokojona pomocą dla Ukrainy), influencerki generowane przez AI promujące konkretne wartości polityczne, czy boty udające mieszkańców Polski, publikujące po angielsku ostrzeżenia o rzekomych zamachach w dniu wyborów.
– Dezinformacja to nie tylko fake newsy. To cała maszyneria wpływu, która ma zasiać chaos i podważyć zaufanie do państwa – mówiła dr Agnieszka Lipińska z NASK.
Eksperci pokazali, jak wyglądają fałszywe strony internetowe podszywające się pod media, jak działają grupy na Telegramie i jak rozpoznawać skoordynowane kampanie dezinformacyjne. Osobną część poświęcono pracy algorytmów – także w kontekście ograniczania zasięgów wybranych treści. Pokazano m.in. badania naukowe wskazujące na nierówne traktowanie różnych opcji politycznych przez platformy.
Wspólny front przeciw kłamstwu
Szkolenie miało charakter warsztatowy — uczestnicy swobodnie zadawali pytania, w tym o zgłaszanie dezinformacji do platform, trudności we współpracy z TikTokiem czy odpowiedzialność platform za nieprawdziwe treści. Eksperci mówili otwarcie, że często nie otrzymują odpowiedzi od serwisów, a ich zgłoszenia są ignorowane.
Wskazano też na problemy z nielegalnymi reklamami, oszustwami z wykorzystaniem wizerunku celebrytów i brakiem transparentności algorytmów.
Szkolenie było kolejnym z cyklu „Bezpieczne wybory”, realizowanego przez NASK. Jego celem jest budowanie odporności informacyjnej – wśród dziennikarzy, organizacji społecznych i twórców treści. Wspólnie możemy tworzyć bezpieczniejszą infosferę.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
GenAI zmienia rynek pracy. Raport NASK i ILO
Czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę? Jakie zawody są w największej grupie ryzyka? Komu bardziej zagraża automatyzacja obowiązków – kobietom czy mężczyznom? Na te i inne pytania odpowiedzieli autorzy raportu “Generatywna sztuczna inteligencja a polski rynek pracy”, który powstał w ramach współpracy NASK i International Labour Organization (ILO). To największe dostępne dziś badania opinii uczestników rynku pracy w Polsce.
Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK coraz bliżej realizacji
Krajowe Centrum Odzyskiwania Danych i Krajowe Centrum Operacyjne Cyberbezpieczeństwa, Laboratoria: Bezpieczeństwa AI, Fuzzingu i Badań złośliwego oprogramowania – między innymi to znajdzie się w Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK – kluczowego miejsca do zapewnienia bezpieczeństwa polskiej cyberprzestrzeni.
Fałszywe oferty pracy online. Jak nie dać się oszukać?
Szukamy osób do prostych zadań – wystarczy telefon. Wynagrodzenie: 50–500 euro dziennie! – podobne ogłoszenia coraz częściej dostają użytkownicy komunikatorów, takich jak WhatsApp. Na pierwszy rzut oka może to wyglądać jak atrakcyjna propozycja pracy. W rzeczywistości to typowa przynęta.