Co powinna zrobić Meta, by wykurzyć oszustów z Facebooka? CERT Polska wysłał wytyczne

Rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia czy wykorzystanie Listy Ostrzeżeń, to tylko niektóre wytyczne, jakie specjaliści z CERT Polska przesłali w środę (4 grudnia) do przedsiębiorstwa Meta. Firma ta powinna wprowadzić na platformach społecznościowych przesłany jej zestaw rozwiązań, by wydatnie podnieść bezpieczeństwo Polaków, którzy korzystają z serwisów Mety.

Działający w instytucie NASK zespół CERT Polska opublikował 25 listopada na swojej stronie analizę „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych” , która w kompleksowy sposób pokazywała, jak przestępcy wykorzystują serwisy społecznościowe do okradania Polaków.

Link do tego edukacyjno-ostrzegawczego tekstu CERT Polska zamieścił także na platformie Facebook, by dotrzeć z przekazem tam, gdzie jest on najbardziej potrzebny. Jednak wkrótce po publikacji, Facebook usunął ten materiał. Podobny los spotykał publikacje tych instytucji czy przedstawicieli mediów, którzy podjęli temat oszustw reklamowych i przekazywali dalej tekst specjalistów od cyberbezpieczeństwa.

W odpowiedzi CERT Polska wydał oświadczenie, w którym kategorycznie sprzeciwia się takim działaniom firmy Meta. Dziś post z tekstem informującym o tym, jak działają oszuści w social mediach, jest znów widoczny na Facebooku, jednak stanowisko CERT Polska nie uległo zmianie. Bo problem oszustw na platformie społecznościowej nie zniknął, a przestępcy z ogromną łatwością mogą okradać użytkowników Facebooka.

Co więcej, w konsekwencji ostatnich zdarzeń oraz analizy działań oszustów na platformach społecznościowych specjaliści z CERT Polska przygotowali i wysłali 4 grudnia firmie Meta pakiet wytycznych. Ich wprowadzenie pozwoli znacząco podnieść bezpieczeństwo Polaków, korzystających z serwisów społecznościowych tej firmy.

Rozwiązania te zostały kompleksowo omówione w najnowszym artykule o oczekiwaniach CERT Polska wobec Meta, co pozwoli tej firmie zmierzyć się z problemem oszustw na jej platformach społecznosciowych. Obejmują one m.in. usprawnienie wykrywania szkodliwych treści w języku polskim i rozbudowanie zespołu polskojęzycznych moderatorów, co przełoży się na czas reakcji na zgłoszenia. Wśród wytycznych znalazła się także integracja Listy Ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami z systemami filtrującymi Meta. Ekspertom zależy także na działaniach, które podniosą transparentności biblioteki reklam.

Zespół CERT Polska, we współpracy z innymi CSIRT-ami (zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego), stara się na bieżąco informować właścicieli platform o zagrożeniach dystrybuowanych za pośrednictwem reklam. Rolą ekspertów jest także ostrzeganie tych, do których reklamy są adresowane. Dlatego regularnie, na przykładach, CERT Polska pokazuje, jakie narzędzia i techniki wykorzystują przestępcy do swoich działań. Projekty edukacyjne, ostrzeżenia czy eksperckie analizy nie będą jednak w pełni skuteczne bez odpowiedzialnej i zdecydowanej postawy z drugiej strony.

 - Polacy, którzy korzystają z platform, obdarzają je zaufaniem, dlatego mamy prawo oczekiwać od ich władz i administratorów, że to zaufanie nie będzie wykorzystywane w niewłaściwy sposób. Żeby tak się stało, potrzebujemy proaktywnej postawy u naszych partnerów – podkreśla Marcin Dudek, kierujący w NASK zespołem CERT Polska.