Od lipca trwa specjalna akcja informacyjna NASK-PIB, prowadzona w kanałach Kanału Sportowego i portalu Weszło, dotycząca codziennych cyber zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi. Już po pierwszym tygodniu współpracy, materiały przygotowane w ramach akcji „Oszust na spalonym”, osiągnęły ponad półmilionową oglądalność.
Wspólna z Kanałem Sportowym akcja „Oszust na spalonym” jest elementem ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej dotyczącej cyberzagrożeń i cyberhigieny, prowadzonej przez NASK i Ministerstwo Cyfryzacji. Została ona uruchomiona w lipcu i ma trwać do końca roku.
W ramach akcji „Oszust na spalonym” realizowanej w ramach współpracy NASK i Kanału Sportowego, eksperci NASK będą brać udział w programach „KS Poranek”, w specjalnie przygotowanych 20 insertach „Dzień dobry, tu oszust!” oraz innych popularnych wśród widzów formatach jak „Hejtpark”, „Mazurek&Stanowski” oraz „Stanowisko”. Fragmenty programów oraz inne treści edukacyjne pojawią się również w mediach społecznościowych Kanału Sportowego oraz Krzysztofa Stanowskiego. Dziennikarz weźmie udział również w nagraniu dwóch spotów, a jeden z nich będzie promowany w mediach społecznościowych. Na łamach portalu Weszło ukaże się 20 tekstów, pokazujących tematy dezinformacji i cyberbezpieczeństwa w sportowych kontekstach. Redakcja stworzy także 12 krótkich wideo na ten temat, które zostaną opublikowane na portalu TikTok. Działania w tych dwóch redakcjach zostaną uzupełnione o świadczenia influencerów newsowych: Łukasza Boka, Doktora z TikToka oraz Revo, a także w serii materiałów na kanałach projektu „Matura to bzdura”. Pierwszy spot akcji jest dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=pvYhjW2a1Vw
Kampania informacyjna uruchomiona przez NASK i Ministerstwo Cyfryzacji, w ramach której realizowana jest akcja informacyjna „Oszust na spalonym”, to działania, które przedstawiają najczęściej występujące zagrożenia w sieci. Podzielone są na obszary tematyczne: silne hasła internetowe, fałszywe sklepy online, niebezpieczne załączniki w mailach, fałszywe inwestycje w sieci oraz oszustwa na szybkie przelewy internetowe i in. Kampania jest prowadzona w tradycyjnych mediach ogólnopolskich i lokalnych (radio, telewizja, prasa), a także w internecie oraz m. in. na dworcach, peronach i w pociągach. Kampania jest częściowo współfinasowana ze środków UE. Planowany budżet na wszystkie działania zakładane od lipca do końca 2023 roku to blisko 22 mln zł brutto.
W ostatnim roku NASK wspólnie Ministerstwem Cyfryzacji zrealizowali wiele działań edukacyjnych i informacyjnych, których przekaz na temat cyberbezpieczeństwa dotarł do kilkudziesięciu milionów Polaków o różnym poziomie kompetencji cyfrowych, także tym najniższym. Były to m.in.: kampania „Fałszywe SMS-y”, „ABC Cyberbezpieczeństwa”, „Stop dezinformacji/#WłączWeryfikację”, wspólną z Google na temat bezpiecznych haseł i dwuetapowej weryfikacji oraz z Google Jigsaw i Demagog – poświęconą dezinformacji.
Jednym z założeń najnowszej kampanii było utrzymanie wysokich zasięgów i dotarciu do młodszego odbiorcy, który korzysta głównie z portali społecznościowych i mediów nietradycyjnych. Dlatego poza działaniami w prasie, radiu, internecie, na dworcach i w pociągach, została nawiązana współpraca z liderem wśród kanałów internetowych, osiągającym wielomilionowe zasięgi, jakim niewątpliwie jest Kanał Sportowy. Wyniki po pierwszym tygodniu współpracy – ponad pół miliona wyświetleń – potwierdzają, że to dobry kierunek działań.