„Bądź z innej bajki” – rusza kampania o bezpieczeństwie w sieci

Chcemy pomóc rodzicom lepiej zrozumieć, na jakie zagrożenia mogą trafić ich dzieci w internecie. Chcemy podpowiedzieć, jak ich uniknąć i jak o nich rozmawiać. Ruszamy z nową kampanią.

Może pamiętacie – w lutym ogłosiliśmy konkurs „(Nie)Bezpieczni w sieci”. Był skierowany do organizacji pozarządowych, a chodziło nam o wybór najlepszej kampanii edukacyjnej związanej z bezpieczeństwem w internecie. W maju poznaliśmy zwycięzców.

Z innego świata

Laureatem pierwszego miejsca zostało Stowarzyszenie Góry Kultury, które zgłosiło do konkursu projekt koncepcji pn. „Bezpieczeństwo to nie bajka”. Do fundacji trafiło 10 000 zł nagrody pieniężnej. Dodatkowo, na realizację kampanii na bazie przedstawionego pomysłu przeznaczyliśmy 300 000 zł.

Teraz przechodzimy od słów do czynów. Ruszamy z nową, wspólną kampanią – „Bądź z innej bajki”.

Kampania powstała we współpracy Ministerstwa Cyfryzacji, Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz Stowarzyszenia Góry Kultury. To ono jest jej pomysłodawcą.

- Staraliśmy się podejść do tematu jak najbardziej profesjonalnie i kreatywnie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów prac i mamy nadzieję, że dzięki wspólnym wysiłkom nas wszystkich, dołożyliśmy swoją cegiełkę do tego, żeby internet był bezpiecznym miejscem – mówi Sylwia Jata, przedstawicielka Stowarzyszenia Góry Kultury.

Celem kampanii jest uświadomienie rodzicom, na jakie niebezpieczeństwa mogą trafić ich dzieci w internecie, jak im zapobiegać i jak o nich rozmawiać. Kampania ma również zachęcić rodziców do większego zaangażowania w wirtualne życie dzieci.

Jak podeszliśmy do tematu? Bajkowo, ale to nie znaczy, że niepoważnie. Aby lepiej trafić do wyobraźni i dorosłych, i dzieci przygotowaliśmy uwspółcześnione wersje klasycznych baśni.

W kampanii spotkamy więc znane postacie - Czerwonego Kapturka, Śpiącą Królewnę, Królową Śniegu oraz Rybaka i Złotą Rybkę. Nieco inne będą jednak ich przygody. Postanowiliśmy przed nimi nowe wyzwania – będą musieli poradzić sobie z zagrożeniami, które wcale nie są bajkowe, a jak najbardziej realne i współczesne.

Wspólnie poruszymy takie tematy jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Wybraliśmy je nie przez przypadek. To zagrożenia, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi użytkownicy internetu.

 

 

Realny problem

Animacje zostaną uzupełnione o podcasty z wypowiedziami ekspertów, którzy doradzą rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi na temat wybranych problemów, a także jak sobie z nimi skutecznie radzić. Do każdej opowieści przygotowaliśmy też plakat z poradami, który będzie można wydrukować i powiesić w domu, szkole lub bibliotece.

Mamy nadzieję, że nasza kampania dotrze do możliwie największej liczby osób, bo jak pokazują badania dorośli nadal nie są świadomi zagrożeń, które spotykają dzieci w internecie.

- Z badań NASK wynika, że tylko 15,8 % rodziców wie, że ich dzieci padły ofiarą internetowej przemocy słownej. To dowód na to jak ważne jest edukowanie dorosłych w tym zakresie – mówi Marek Zagórski, odpowiedzialny za cyfryzację sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Równie ważna jest profilaktyka zagrożeń, dlatego w tej kampanii wskazujemy także sposoby zapobiegania i rozwiązywania tych problemów – dodaje.

Według statystyk - co trzeci nastolatek doświadczył w sieci aktów cyberprzemocy. Jej najczęstsze formy to między innymi agresja słowna, upublicznianie kompromitujących, przerobionych materiałów, publikowanie obraźliwych komentarzy czy włamania na prywatne konta. Młodzi ludzie najczęściej stają się celem ataków za swoje poglądy, wygląd, upodobania, pochodzenie i ubiór.

Chodź z nami

Więcej informacji na temat kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” można odnaleźć na stronie internetowej projektu www.gov.pl/badz-z-innej-bajki, a także na stronach oraz w mediach społecznościowych realizujących ją instytucji:

Stowarzyszenie Góry Kultury od 10 lat skupia ludzi, którym zależy na ubogacaniu oferty kulturalnej miasta Tarnowskie Góry, a co za tym idzie ukazywaniu go jako atrakcyjnego i ciekawego miejsca na mapie Polski.

Członkowie organizacji od wielu lat organizują wiele działań kulturalnych i edukacyjnych - takich, które stawiają na aktywne uczestnictwo w kulturze oraz tych ściśle związanych z historią miasta i regionu.

Tym razem, dzięki udziałowi w konkursie, współtworzona przez stowarzyszenie kampania swoim zasięgiem obejmie całą Polskę.

Kampania jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Laureatem drugiego miejsca w konkursie „(Nie)Bezpieczni w sieci” została Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, z pomysłem „Aktywny Senior w Cyberprzestrzeni”. Więcej o tej kampanii – już wkrótce!